Foto: DELFI Aculiecinieks
Kopš šā gada sākuma OCTA apdrošināšanas polišu cenas atkarībā no "bonus-malus" klases un automobiļa masas samazinājušās par 10–32 procentiem, liecina portāla "Gudriem.lv" apkopotie dati. Apdrošināšanas kompānijas prognozē, ka līdz gada beigām OCTA cenas pieaugs par 10–15%.

Pēc "Gudriem.lv" pētījuma datiem, vislielākais OCTA polišu cenu kritums kopš gada sākuma bijis automobiļiem, kas smagāki par divām tonnām un atbilst 10 "bonus-malus" klasei. Trīs mēnešu polises šādiem automobiļiem kļuvušas par 32% lētākas, bet gada polises – par 15% lētākas. Otrs lielākais cenas pazeminājums arī attiecas uz vairāk nekā divas tonnas smagiem auto ar sesto "bonus-malus" klasi – tiem OCTA polise uz trīs mēnešiem kļuvusi par 29% lētāka. Gandrīz nav mainījušās vai nedaudz paaugstinājušās ir OCTA polišu cenas tiem auto, kas vieglāki par 1,8 tonnu un atbilst sestajai "bonus-malus" klasei.

"Mūsu dati liecina, ka apdrošināšanas kompānijas šogad klientu piesaistei izmantojušas mārketinga akcijas, kuras ietekmējušas OCTA polišu cenu," skaidro "Gudriem.lv" valdes priekšsēdētājs Dmitrijs Zaznovs, piebilstot, ka visbiežāk šīs akcijas attiecās uz trīs mēnešu polisēm. Turklāt pamatīgākais OCTA cenu kritums noticis pēdējo divu mēnešu laikā, sastādot 50–70% no visa cenas krituma kopš gada sākuma.

Apkopotie dati apstiprina arī OCTA cenas stabilitātes tendenci tām automobiļu kategorijām, kuras ir pārstāvētas visplašāk. Par vispopulārāko automobiļu kategoriju uzskatāmas vieglās automašīnas ar svaru zem 1,8 tonnām un 6.-8. "bonus-malus" klasi. Turklāt apdrošinātāji ir gatavi diezgan krasi samazināt OCTA cenas automobiļiem ar visaugstāko "bonus-malus" klasi.

Komentējot pētījuma datus, apdrošināšanas kompāniju pārstāvji atzīst, ka OCTA polišu cenas patlaban ir nokritušās līdz minimālajam līmenim. Tā kā apdrošinātāju zaudējumi obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas segmentā pēdējā pusgada laikā ir 800 tūkstoši latu, tālākam OCTA cenu pazeminājumam nav pamata.

"Zemā iedzīvotāju maksātspēja, autoservisu pakalpojumu cenu kritums, un sīvā konkurence apdrošinātāju starpā ir trīs galvenie iemesli šā gada OCTA cenu kritumam," skaidro "BTA Insurance Company" valdes loceklis Andrejs Skroderis. "Ņemot vērā nozares zaudējumus, kā arī inflācijas pieaugumu, apdrošināšanas kompānijas vairs nevarēs pieturēties pie zemo cenu politikas OCTA polišu jomā. Pieļauju, ka līdz šā gada beigām OCTA cenas pieaugs aptuveni par 10%," piebilst Skroderis.

OCTA cenu pieaugumu 10–15% apmērā prognozē arī "ERGO" pārstāvis Ivars Vismanis: "Latvijas OCTA cenas joprojām ir vienas no mazākajām ES valstīs. Tā kā autoservisu pakalpojumu cenas atkal pieaug, bet OCTA cena ir tieši saistīta ar zaudējumu atlīdzināšanas apjomu pēc avārijām, tad loģiski, ka mums atkal nākas paaugstināt OCTA cenas. Turklāt pieaug arī zaudējumu atlīdzināšanas pieprasījumu skaits, kas arī sadārdzina OCTA. Piemēram, pēdējā gada laikā OCTA izmaksājamo prēmiju skaits palielinājies par 10%."

Pēc "If" OCTA produkta vadītāja Agra Āvja vārdiem, līdz šā gada beigām gaidāms vidēji 10% liels OCTA polišu cenas pieaugums. Bez jau iepriekšminētajiem faktoriem, "If" eksperts piemin arī ziemas sezonas tuvošanos, kad ceļu satiksmes negadījumu skaits tradicionāli pieaug, vienlaikus augot arī apdrošinātāju izdevumiem OCTA prēmijām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!