Apkopojot un analizējot Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD), kā arī Valsts policijas statistikas datus par aizturētajiem un sodītajiem mopēdu vadītājiem, spilgti iezīmējas tipiskā Latvijas mopēdista portrets – tas ir jaunietis 16-17 gadu vecumā, kurš dzīvo Rīgā, brauc ar Ķīnā vai Taivānā ražotu mopēdu, ir izdarījis 1-2 pārkāpumus, sadursmē ar auto guvis vismaz vienu traumu, viņam gadās braukt bez ķiveres un patīk vizināt meitenes.

Pērn reģistrēts 131 mopēda ceļu satiksmes negadījums (CSNg), kuros cietuši 150, bet gājuši bojā trīs mopēdisti. Kopumā par mopēdistu izdarītajiem pārkāpumiem policijas darbinieki sastādījuši 1980 administratīvā pārkāpuma protokolus un izteikuši 930 brīdinājumus, liecina kampaņas "Mopēds – mazs un neaizsargāts" ietvaros apkopotā CSDD un Valsts policijas informācija.

Mopēdistu lielākā "riska grupa" – jaunieši vecumā līdz 20 gadiem

Kā liecina policijas prakse, tad negadījumi, kuros iesaistīti mopēdu vadītāji, notiek arvien biežāk un iemesli lielākoties ir pārgalvība un savu prasmju pārvērtēšana. Katrs otrais jeb 50% no visiem pērn avārijās cietušajiem ir gados jauni mopēdu vadītāji vecumā līdz 20 gadiem, tādējādi tā uzskatāma par lielāko mopēdistu "riska grupu".

Mopēdistu pārkāpums Nr.1 – aizsargķiveres nelietošana

Pērn visvairāk mopēdistu sodīti par aizsargķiveres nelietošanu un transportlīdzekļu vadīšana bez atbilstošās kategorijas vadītāja apliecības un transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentiem. Savukārt policija pagājušajā gadā reģistrējusi 423 pārkāpumus par transportlīdzekļa vadīšanu reibuma stāvoklī. Mopēdistu izplatītāko pārkāpumu sarakstā ietilpst arī noteiktā braukšanas ātruma neievērošana, brauktuves šķērsošana pie aizliedzošā luksafora signāla, strauja manevrēšana, braukšanas joslu neievērošana un citi pārkāpumi.

Visbiežāk mopēdisti cieš sadursmē ar vieglo automašīnu

Pagājušajā gadā lielākā daļa ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistīti mopēdu vadītāji, bijušas sadursmes ar kādu citu spēkratu (118 gadījumi), mopēdu apgāšanās (48 gadījumi) un uzbraukšana stāvošam transportlīdzeklim (21 gadījums). Visbiežāk mopēdisti cieš sadursmēs ar vieglo automašīnu, taču tāpat reģistrētas arī mopēdu sadursmes ar citu mopēdu vai motorolleru, kravas automašīnu, autobusu un velosipēdu, piekabi un traktortehniku un motociklu vai kvadraciklu.

Visvairāk mopēdu avāriju un cietušie reģistrēti Rīgā un Pierīgā

Visaktīvā mopēdu dalība ceļu satiksmē vērojama tieši pilsētās. Vislielākais CSNg ar mopēdiem un cietušo mopēdistu skaits reģistrēts Rīgā un Pierīgā – kopumā pērn notikuši 56 CSNg, bojā gājis viens, savukārt cietuši 66 mopēdisti. Salīdzinoši nedaudz labāka situācija ir citos Latvijas reģionos – Zemgalē pērn notikuši 20 CSNg un cietuši 25 mopēdisti, Vidzemē – 20 CSNg un 24 cietušie, savukārt Kurzemē – 15 CSNg un 17 cietušie. Turpretim Latgalē pagājušajā gadā reģistrēti 20 CSNg, kuros cietuši 20, bet bojā gājuši divi mopēdu vadītāji.

Lai mazinātu CSNg, cietušo un bojāgājušo skaitu, CSDD sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Valsts policiju 17.maijā uzsākusi kampaņu mopēdistu drošībai – "Mopēds – mazs un neaizsargāts". Kampaņa turpināsies līdz 9. jūnijam. Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!