Foto: Shutterstock
Lūkojoties no satiksmes dalībnieku skatupunkta, rudens ir pats nepatīkamākais gadalaiks. Diennakts gaišais laiks kļūst arvien īsāks, redzamību pasliktina lietus, laiks kļūst auksts, arvien biežāk no rītiem uz ceļa ir atkala – šo iemeslu dēļ no satiksmes drošības viedokļa šī sezona ir pati sliktākā. To pierāda arī satiksmes drošības statistika – tieši rudens pēdējos mēnešos ir vislielākais uz ceļiem bojāgājušo skaits.

Pie laikapstākļu maiņas autovadītājiem ir jāpierod, taču, kam ir jāpievērš visvairāk uzmanības? Ar ko auto vadīšana vēlā rudenī atšķiras no braukšanas vasarā?

Riepu ražotāja "Goodyear" pārstāvis Mārtiņš Grīnbergs apgalvo, ka šajā ziņā nav iespējams izdalīt vienu galveno aspektu. Taču satiksmes drošības aspektus iespējams sagrupēt divās no vides atkarīgās daļās – tā ir gaisa temperatūra un tumsa.

Aukstāk nozīmē uzmanīgāk

"Galvenais cipars, lemjot par to, kad nepieciešams nomainīt riepas, ir 7. Ja gaisa temperatūra ir zemāka par 7°C, labāk lietot ziemas riepas, ja augstāka – vasaras. Agri no rīta un pēcpusdienā temperatūra var atšķirties par desmit grādiem, tāpēc precīzu riepu nomaiņas laiku var būt grūti noteikt. Mēs vienmēr rekomendējam ziemas riepas uzstādīt jau oktobrī, lai rīta atkala nepārsteigtu, braucot ar automašīnu, kas aprīkota ar vasaras riepām," iesaka Grīnbergs.

Oktobrī Latvijā raksturīgas lielas gaisa temperatūras svārstības. Piemēram, šogad jau oktobra sākumā autovadītājiem nācās kasīt apledojušus automašīnu logus, bet oktobra vidū viņi varēja priecāties par sauli un vairāk nekā 10 grādu siltumu. Tāpēc rodas jautājums, vai patiešām ir vērts steigties ar ziemas riepu uzstādīšanu.

To "Goodyear" pārstāvis paskaidro vienkārši: "Ir daudz labāk vienu nedēļu pabraukt ar ziemas riepām pie +15 °C, nekā ar vasaras – pie 0°C. Pirmajā gadījumā vienkārši nepieciešams braukt uzmanīgāk, otrajā – braukt nav ieteicams, un tas ir pat ļoti bīstami."

Grīnbergs uzsver, ka riepu uzstādīšana nepadara automašīnu tādu pašu, kāda tā ir vasarā. Pat ja ārā nav atkala, neatkarīgi no tā, vai automašīna aprīkota ar ziemas vai vasaras riepām, autovadītājiem rudenī ir jābrauc uzmanīgāk nekā gada siltajā periodā. Nedrīkst tik agresīvi griezt stūri, pagriezienos jāiebrauc lēnāk, mierīgāk jāspiež akseleratora pedālis, uzmanīgāk jābrauc cauri peļķēm – tajās var būt paslēpušās lielas bedres, kuras automašīnu viegli var sabojāt. Turklāt peļķes bieži appludina ceļu nomales, un, braucot caur tām, iespējams apšļakstīt gājējus. Tāpat par papildus bīstamību parūpējas slapjās un satrūdējušās lapas, kas ceļa segumu padara īpaši slidenu.

Tumsa rudenī ir bīstamāka

Ne mazāk svarīgas satiksmes apstākļu pārmaiņas rudenī ir diennakts gaišā laika saīsināšanās. Šis process īpaši paātrinās pēc tam, kad oktobra pēdējā svētdienā pulkstenis tiek pagriezts par stundu atpakaļ – tad gaišie rīti pagarinās, taču lielākā daļa cilvēku no darba atgriežas jau tumsā.

"Ziemā diennakts tumšais laiks ir mazāk bīstams, jo ar sniegu klātās ceļa malas atstaro gaismu, un redzamība ir labāka. Rudenī redzamību bieži apgrūtina lietus vai slapjdraņķis, tāpēc tādu elementu kā automašīnas lukturu, riepu, vējstikla un birstīšu kvalitāte ir kritiski svarīga," skaidro pieredzējušais autosportists un sporta kompleksa "333" vadītājs Haralds Šlēgelmilhs.

Visvienkāršākais piemērs – logu mazgāšanas šķidrums. Daļa autovadītāju vasaras logu mazgāšanas šķidrumu pret ziemas šķidrumu maina tikai tad, kad tas aizsalst, lai gan par to vajadzētu parūpēties līdzīgi kā par riepu nomaiņu – oktobrī. Vasaras logu mazgāšanas šķidruma ķīmiskais sastāvs ir piemērots kukaiņu un citu netīrumu notīrīšanai no stikla virsmām, ziemas – dubļu notīrīšanai un ledus kausēšanai. Tāpēc pat tad, ja gaisa temperatūra ir virs nulles, vēlā rudenī vasaras logu mazgāšanas šķidrums darbojas ne tik efektīvi, kā ziemas šķidrums.

Arī uz ielas ir daudz gājēju, kuri tumšajā diennakts laikā redzami sliktāk, un tikai retais redzamā vietā nēsā atstarotāju. Pilsētā autovadītājs gājēju bez atstarotāja pamana, kad līdz viņam palikuši tikai daži desmiti metru, bet tādi elementi kā labi lukturi, kvalitatīvi tīrītāji un piemērots logu mazgāšanas šķidrums šo attālumu palielina. Turklāt labas riepas samazina bremzēšanas ceļu.

"Salīdzinot dažādas riepas, atšķirība starp "premium" ražojumiem un lētākajiem ķīniešu ražojumiem bremzēšanas testos atkarībā no ceļa seguma svārstās no dažiem līdz pat padsmit metriem. Vidējais gājēju pārejas platums ir tikai trīs metri, tāpēc ir iespējams, ka automašīna, kas aprīkota ar labām ziemas riepām, ekstremālā situācijā apstātos pirms gājēju pārejas, bet tāda, kas aprīkota ar sliktām riepām, pārslīdētu tai pāri. Šie metri savstarpējā salīdzinājumā var izskatīties maznozīmīgi, taču reālos apstākļos uz ielas nosaka ļoti daudz," skaidro "Goodyear" riepu ražotāja pārstāvis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!