Foto: LETA
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), izmantojot pērnā gada statistiku, izveidojis karti ar vietām, kur Latvijā ir augstākais izraisītu ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) īpatsvars bez OCTA apdrošināšanas. Kā liecina LTAB apkopotie dati, augstāka varbūtība, ka ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs varētu būt bez OCTA apdrošināšanas, pastāv Krāslavas, Rēzeknes un Preiļu rajonos.

Šobrīd Latvijā neapdrošināto autoīpašnieku īpatsvars ir no diviem līdz trim procentiem. Tomēr vēl joprojām Latvijā ir rajoni, kuros vērojams dominējošs CSNg skaits, kurus izraisījuši neapdrošināti transportlīdzekļi. Šajos rajonos neapdrošināto transportlīdzekļu izraisīto CSNg procentuālais apmērs sasniedz pat divkāršu lielumu no vidējā Latvijā, priekšplānā dominējoši izvirzoties Krāslavas, Rēzeknes un Preiļu rajonam.

Pilsētās neapdrošināto transportlīdzekļu īpatsvars ir daudz mazāks nekā lauku reģionos. Piemēram, Rēzeknē, Jelgavā un Jūrmalā CSNg īpatsvars nav īpaši augsts un nepārsniedz vidējo Latvijā.

Savukārt Latvijas galvaspilsētā Rīgā, kur ir vislielākais reģistrēto transportlīdzekļu skaits un intensīva satiksmes plūsma, satiksmes negadījumus ar neapdrošinātu transportlīdzekli ir izraisījuši tikai 1,3% autoīpašnieku.

"Salīdzinājumā ar iepriekšējos gados konstatēto tendence reģioniem pārspēt pilsētas neapdrošināto un avāriju izraisījušo skaitā saglabājas. Nedaudz ir pamainījušās līderpozīcijas. Ja 2009.gadā tie bija Ludzas, Rēzeknes un Jēkabpils rajons, tad 2010.gadā tas bija Krāslavas, Rēzeknes un Preiļu rajons. Jāmin, ka šis procentuālais īpatsvars ir arī tieši saistīts ar ceļu satiksmes intensitāti konkrētajās vietās, piemēram, ārpus pilsētām biežāk CSNg notiek tajās vietās, caur kurām iet lielas automaģistrāles," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

"Tomēr jāatzīmē, ka statistika netika veikta ar mērķi veidot konkrētiem reģioniem negatīvu tēlu, bet gan vērst atbildīgo institūciju uzmanību uz "vājajiem" punktiem Latvijas kartē. Diemžēl vēl aizvien daļa transportlīdzekļu īpašnieku neapzinās sekas, jo par viņu auto izraisītu negadījumu pašam no savas kabatas būs jāatmaksā cietušajiem segtie zaudējumi, kas var būt no dažiem simtiem latu līdz pat simtiem tūkstošiem latu vai eiro un pat vairāk", norāda Stengrevics.

Saskaņā ar LTAB datiem pērn Latvijā notikuši 531 CSNg, kurus izraisījuši neapdrošināti transportlīdzekļi, un kopumā par šiem negadījumiem cietušie no Garantijas fonda saņēmuši zaudējumu atlīdzības gandrīz 362 tūkstoši latu apmērā. Pēc tam šie līdzekļi ar regresa prasību tiek atgūti no vainīgā transportlīdzekļa vadītāja vai īpašnieka.

Lielākā naudas summa, kas autoīpašniekam būs jāatlīdzina par aizvadītā gada jūnijā Latvijā (Jēkabpilī) notikušu CSNg, ir 13 tūkstoši latu. Konkrētajā gadījumā CSNg izraisīja transportlīdzekļa "BMW 525" vadītājs, kurš neievēroja ceļa zīmi "Dodiet ceļu!", un tā rezultātā automašīna "BMW" sadūrās ar "Toyota Land Cruiser". Pēc CSNg transportlīdzekļa "BMW" vadītājs atstāja CSNg vietu. Minētais vadītājs bija 19 gadus vecs un transportlīdzekli vadīja bez transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām, kā arī transportlīdzeklim nebija veikta tehniskā apskate un OCTA.

Jāmin, ka 2010.gada septembra vidū LTAB saņēma līdz šim lielāko atlīdzības pieprasījumu gandrīz 300 tūkstošu eiro apmērā par Latvijā reģistrēta un neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu negadījumu Īrijā 2006.gadā. Uz šo brīdi par šo negadījumu no Garantijas fonda jau ir veikta izmaksa 142 tūkstoši eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!