Nereti slēdzienā par ceļu satiksmes negadījumu policija norāda, ka "nebija redzamas bremzēšanas pēdas". LTV1 raidījums "Zebra" eksperimentā vēlējās noskaidrot, vai vispār mūsdienīgu automobilis ar ABS sistēmu, pat bremzējot no liela braukšanas ātruma, atstāj asfaltā švīkas no riepām?

Lai noskaidrotu atbildi uz šo jautājumu, "Zebra" devās uz sporta kompleksu "333", kur ar Latvijā pazīstamā autosportista Haralda Šlēgelmilha palīdzību tika veikts praktisks eksperiments ar jauno "Ford Focus" hečbeku.

Bremžu pretbloķēšanas sistēma jeb ABS ir jebkura vismaz pēdējo 10 gadu ražojuma spēkrata standarta aprīkojumā. Lai veiktu eksperimentu bez ABS, drošas braukšanas apmācībām sagatavotajam "Ford Focus" ir manuālais slēdzis, kas atspējo ABS (izslēdz atbilstošo drošinātāju).

No sākuma "Zebra" eksperimentā "Ford Focus" ar izslēgtu ABS strauji bremzēja no 50 km/h ātruma. Šādā disciplīnā "Ford Focus" atstāja acīmredzamas bremzēšanas pēdas (švīkas) uz asfalta. To pašu disciplīnu veicot ar ieslēgtu ABS, auto nobremzēja daudz īsākā distancē un bez nekādām vizuālām bremzēšanas pēdām.

Nākamais eksperiments ar tika veikts no 90 km/h braukšanas ātruma, arī tad jaunais "Ford Focus" ar ieslēgtu ABS uz asfalta neatstāja nevienu švīku. Tieši tāda ir arī bremžu pretbloķēšanas sistēmas pamatbūtībā – "nešļūkt" ar riepu pa asfaltu, saglabājot manevrētspēju, piemēram, šķēršļa apbraukšanai bremzēšanas laikā.

ABS popularitāte samērā dārgos sērijveida automobiļos aizsākās pagājušā gadsimta 80. gadu otrajā pusē. Savukārt kopš 2007. gada Eiropas Savienībā katram jaunajam vieglajam pasažieru automobilim jau standartā ir jābūt aprīkotam ar bremžu pretbloķēšanas sistēmu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!