Foto: Mango
No šogad pirmajā ceturksnī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) saņemtajām 69 sūdzībām par finanšu pakalpojumiem lielākā daļa jeb 44 sūdzības bijušas par kredītiestāžu rīcību, liecina PTAC interneta mājaslapā pieejamā informācija.

No saņemtajām pretenzijām sešas bijušas par apdrošinātāju rīcību, bet par personu, kas neatbilst kredītiestādes statusam, rīcību saņemtas 19 sūdzības.

2010.gada pirmajos trīs mēnešos 87 sūdzības bija saņemtas par patērētāju kreditēšanas līgumiem un kredītu devēju rīcību, piemēram, piemērojot neproporcionāli lielus līgumsodus, palielinot kredīta procentu maksājumus, vienpusēji atkāpjoties no līguma. Piecas sūdzības bija par citu finanšu pakalpojumu sniegšanu un četras sūdzības - par apdrošināšanas līgumiem.

PTAC norāda, ka vairums no šogad iesniegtajām sūdzībām saistītas ar to, ka kredīta devējs ir vienpusēji lauzis kredīta līgumu, jo patērētājs nav savlaicīgi veicis no līguma izrietošos maksājumus, un vērsies tiesā vai nodevis parāda piedziņas tiesības parāda piedziņas sabiedrībai, pieprasot visa kredīta atmaksu, kā arī vēršot piedziņu pret nekustamo īpašumu vai ieķīlāto transportlīdzekli.

Tāpat PTAC ir saņēmis vairākas sūdzības no galviniekiem, ķīlas devējiem vai līdzaizņēmējiem par to, ka kredīta devējs vērš pret viņiem prasības par parāda piedziņu.

Atbildot uz sūdzībām, PTAC vairumā gadījumu sniedzis patērētājiem rakstveida konsultācijas un skaidrojumus par viņu tiesību aizsardzības jautājumiem, nepieciešamības gadījumā pieprasot paskaidrojumu attiecīgajam finanšu pakalpojumu sniedzējam.

Pēc PTAC paskaidrojuma pieprasījumiem vairākās lietās patērētāju sūdzībās norādītās problēmas patērētājam tika atrisinātas pozitīvi.

Saistībā ar patērētāju kreditēšanas līgumu noteikumu izvērtēšanu šā gada pirmajā ceturksnī sāktas divas administratīvās lietas - abas par kredītu devēju rīcību, kas neatbilst kredītiestādes statusam, un ir saņemtas divas rakstveida apņemšanās par pārkāpumu labprātīgu novēršanu - no kredītiestādes un personas, kas neatbilst kredītiestādes statusam.

No kredītiestādes saņemta apņemšanās par labprātīgu pārkāpumu novēršanu līgumos attiecībā uz līgumsoda piemērošanu un par patērētāju individuālo informēšanas procedūru attiecībā uz izmaiņām aizņēmuma likmēs, savukārt no personas, kas neatbilst kredītiestādes statusam, saņemta apņemšanās par labprātīgu pārkāpumu novēršanu un netaisnīgu līgumu neteikumu nepiemērošanu noslēgtajos ķīlas un aizdevuma līgumos attiecībā uz ķīlas realizāciju un brīdinājuma izsniegšanas nepieciešamību.

PTAC informēja, ka no 2010.gada pirmajos trīs mēnešos skatītajām sūdzībām divos gadījumos uzsākta administratīvā lieta par patērētāja kreditēšanas līgumu izvērtēšanu, vienā gadījumā - par līguma par citu finanšu pakalpojumu sniegšanas līguma izvērtēšanu.

Pērn arī izdots viens lēmums par nevienlīdzīgiem un netaisnīgiem līguma noteikumiem hipotekārā kredīta līgumā, uzdodot kredītiestādei pārtraukt pildīt netaisnīgos līguma noteikumus ar patērētājiem noslēgtajos līgumos un veikt grozījumus patērētājiem piedāvātajos līgumu projektos. Konkrētajā līgumā iekļautie netaisnīgie līguma noteikumi paredzēja kredītiestādes tiesības bez pamatota iemesla vienpusēji grozīt līgumā ietverto procentu likmi un ietvēra šķīrējtiesas klauzulu. Pieņemtais lēmums vērsts uz patērētāju kolektīvo interešu aizsardzību.

Visbiežāk konstatētie netaisnīgie līguma noteikumi 2010.gada pirmajā ceturksnī neproporcionāli lieli līgumsodi, nepamatoti ierobežota pakalpojuma sniedzēja atbildība, nepamatota tirgus riska uzlikšana patērētājam, nepamatotu pienākumu uzlikšana patērētājam, pārāk plašas vai nepamatotas tiesības pakalpojuma sniedzējam vienpusēji atkāpties no līguma vai piemērot līgumsodu, šķīrējtiesas klauzulas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!