Foto: DELFI
Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB), izskatot Bauskas pasažieru pārvadātāja "Aips" sūdzību, aizliedzis Autotransporta direkcijai (ATD) līdz 13.aprīlim slēgt līgumu konkursā par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai maršrutos, kas iepriekš bija iekļauti tīkla daļā "Centrs 1", liecina IUB mājaslapā publicētā informācija.

Izskatot "Aipa" sūdzību, IUB nolēmis atstāt spēkā pasūtītāja ATD rīkotā atklātā konkursa "Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās starppilsētu nozīmes maršrutu tīkla daļas maršrutos" noteiktos kritērijus, savukārt aizliedzis ATD slēgt līgumu līdz lēmuma pieņemšanai par vēl divām sūdzībām, kuras iesniegušas kompānijas "Aips" un "B-Bus". Šīs sūdzības plānots izskatīt 13.aprīlī.

IUB lēmumā teikts, ka "Aips" apstrīdēja konkursa nolikumā paredzētos saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma vērtēšanas kritērijus, norādot, ka tie neatbilst esošajai situācijai un izvirzīti par labu dažiem pretendentiem. "Aips" norādīja, ka autobusa vecuma vērtēšana rada lielas priekšrocības atsevišķiem uzņēmumiem, kas, neraugoties uz to, ka tika pieteikts pārvadātājiem apturēt jaunu autobusu iegādi saistībā ar krīzes situāciju, kad valsts nevar segt pasažieru pārvadātājiem visus zaudējumus, turklāt dotācijas 2011.gadam tiek samazinātas par 25%, ir atjaunojuši savus autoparkus. Tādējādi autobusu parki, kam autobusi ir vecumā līdz astoņiem gadiem, ir privileģētā stāvoklī.

Pēc pieteikuma iesniedzēja uzskata, prasībās būtu jānorāda tikai tas, ka autobusiem jābūt labā tehniskā kārtībā un ar pietiekamu ietilpību.

Tāpat, pēc kompānijas uzskata, nepamatoti noteikts tas, ka par autobusiem, kas pielāgoti personām ar funkcionāliem traucējumiem, grūtnieču, personu ar maziem bērniem pārvadāšanai un atvieglotai iekļūšanai autobusā, piešķirams lielākais punktu skaits. "Aips" arī uzsver, ka nepamatota ir prasība, ka vismaz divas reizes dienā ir jānodrošina šādām prasībām atbilstoši autobusi, jo ir maršruti, kur dienā kursē tikai viens reiss. Tādējādi katrā maršrutā, neskatoties uz veicamo reisu skaitu, ir nepieciešams speciāli aprīkots autobuss, kas prasītu no valsts papildu finanšu līdzekļus.

Bauskas pasažieru pārvadātājs arī norāda - nav pamatota prasība, ka autobusam ir jābūt aprīkotam ar klimata kontroli vai kondicionieri, jo šāda prasība ir piemērojama tikai autobusu maršrutos, kuru attālums pārsniedz 100 kilometru. Pēc kompānijas pārstāvju paustā, pamatoti būtu atstāt tikai prasību attiecībā uz pakalpojumu nodrošināšanā iesaistītajiem autobusiem, ka pārvadātājam jānodrošina salonā tīrs gaiss un pastāvīga temperatūra plus 16-25 grādi.

Pēc sūdzībā teiktā, nav pamatota prasība, ka informācijai autobusā par pieturvietām ir jābūt pieejamai gan audiāli, gan vizuāli, jo šādas prasības izpildei ir nepieciešami papildu finansiāli ieguldījumi.

"Valsts nevar apmaksāt papildu izmaksas, kas rastos, aprīkojot autobusus ar elektroniskajām maršruta zīmēm, t.i., apmēram 1500 eiro vienam autobusam, līdz ar to šāda prasība ir nepamatota," norāda "Aips".

Pasažieru pārvadātājs arī paskaidro, ka nav pamatota prasība, ka autobusam ir jābūt aprīkotam ar individuālo apgaismojumu un ventilācijas sistēmām, jo šādu prasību varētu izvirzīt starptautiskajos pārvadājumos vai pārvadājumos, kas pārsniedz 200 kilometru. Turklāt lielā daļā maršrutu ir norādīts, ka tie ir jāizpilda ar mikroautobusiem, kas ar šādām iekārtām netiek aprīkoti.

Tāpat "Aips" par nepamatotu uzskata prasību par dubultajiem sānu logiem - uzņēmums uzsver, ka ir pietiekami, ka konkursa nolikumā jau ir izvirzīta prasība, ka autobusa salonā jānodrošina temperatūra no plus 16 līdz 25 grādiem.

Kompānija norāda, ka konkursā ir izvirzītas nepamatoti augstas tehniskās prasības, kas nenodrošina visiem pretendentiem vienlīdzīgas iespējas piedalīties.

Savukārt ATD "Aipa" iesniegumu uzskata par nepamatotu.

ATD paskaidro, ka konkursā kā piedāvājuma vērtēšanas kritērijs ir saimnieciski visizdevīgākais piedāvājums, tādējādi paredzot, ka tiks veikta piedāvājumu salīdzināšana un novērtēšana. Nolikumā arī norādīti piedāvājuma vērtēšanas kritēriji to nozīmīguma secībā, kritēriju īpatsvars un skaitliskās vērtības, kā arī apraksts, kā tiks vērtēts katrs no norādītajiem vērtēšanas kritērijiem.

Direkcija arī pauž, ka viens no būtiskākajiem kritērijiem, kas raksturo sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāti un nodrošina pakalpojumu pieejamību, ir šo pakalpojumu nodrošināšanai izmantojamie autobusi, to tehniskais stāvoklis un aprīkojums. Līdz ar to sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanā izmantojamo autobusu kvalitāti un pieejamību raksturojošie rādītāji ir ietverti konkursa nolikumā gan kā obligāti izpildāmas prasības tehniskajā specifikācijā, gan kā tehniskā piedāvājuma vērtēšanas un salīdzināšanas kritēriji.

ATD uzskata, ka konkursa nolikumā nav ietvertas tādas prasības, kas nepamatoti liegtu kādam pārvadātāju uzņēmumam iespēju piedalīties konkursā, kā arī nav izvirzīti tādi nosacījumi, īpaši attiecībā uz autobusu un to tehniskā aprīkojuma vērtēšanas rādītājiem, kas radītu priekšrocības kādam noteiktam uzņēmumam iegūt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesības.

Pārbaudot un izvērtējot lietas materiālus, noklausoties lietas dalībnieku iesnieguma izskatīšanas laikā sniegtos paskaidrojumus, kā arī pieaicinātā eksperta viedokli, iesniegumu izskatīšanas komisija secinājusi, ka "Aipa" iesniegums par ATD rīkotā konkursa nolikumu nav pamatots.

Aģentūra BNS jau vēstīja, ka ATD izsludināja konkursu par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai maršrutos, kas iepriekš bija iekļauti tīkla daļā "Centrs 1", lai atrastu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju laikā, kamēr norit tiesvedība starp ATD un pieciem pārvadātājiem, kuri 2008.gadā zaudēja konkursā par pakalpojumu sniegšanu lotē "Centrs 1".

Piedāvājumus konkursā pretendenti var iesniegt līdz 1.aprīlim.

Tāpat ziņots, ka tiesa uzlika par pienākumu ATD slēgt līgumus ar pieciem reģionālajiem pārvadātājiem par pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīklā "Centrs 1". Tiesa izvērtēja pārvadātāju "Tukuma auto", "Ogres autobuss", "Aizkraukles ATU", " Aips", "Autotransporta firmas Jūrmala SV" lūgumu par pagaidu noregulējumu un nolēma uzlikt par pienākumu ATD ar minētajām kompānijām noslēgt līgumus, kuru darbība sākas 2011.gada 1.janvārī, par pārvadājumiem maršrutos, kuros šie uzņēmumi veica pārvadājumus līdz 2008.gada 31.decembrim maršrutu tīkla daļā "Centrs 1". Tiesa arī norādījusi, ka līgumu nosacījumi nedrīkst būt nelabvēlīgāki par iepriekšējos līgumos noteiktajiem. ATD Administratīvās apgabaltiesas lēmumu ir pārsūdzējusi.

Strīdu par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīklā "Centrs 1" tiesa pēc būtības plāno skatīt 2011.gada 25.oktobrī.

Autopārvadātāji "Tukuma auto", "Ogres autobuss", "Aizkraukles ATU", " Aips" un "Autotransporta firma Jūrmala SV" iepriekš vērsās tiesā, apstrīdot ATD 2008.gada 3.oktobra lēmumu par pakalpojumu sniegšanu reģionālajā starppilsētu maršrutu tīkla daļā "Centrs 1" no 2009.gada. Tā kā tiesa apturēja līguma slēgšanu ar "Nordeku", "Rīgas Taksometru parku", "Normu-A" un "Blagovest Tur", ATD uzdeva nodrošināt reģionālo starppilsētu autobusu satiksmi no 2009.gada 1.janvāra "Liepājas autobusu parkam" un "Jelgavas autobusu parkam". Savukārt Liepājas un Jelgavas autobusu parki slēdza apakšlīgumus par pakalpojumu sniegšanu "Centrs 1" ar sākotnēji uzvarējušajām firmām - "Nordeku", "Rīgas taksometru parku", "Normu-A" un "Blagovest Tur".

Reģionālais starppilsētu nozīmes maršrutu tīkls sastāv no astoņām daļām jeb lotēm: "Ziemeļrietumi", "Ziemeļaustrumi", "Dienvidi", "Centrs 1", "Centrs 2", "Dienvidaustrumi", "Austrumi", "Dienvidrietumi". Konkursa nolikums izstrādāts atsevišķi katrai reģionālai starppilsētu nozīmes maršrutu tīkla daļai.

ATD ir autopārvadājumu jomas administrēšanas uzņēmums, kas darbojas kopš 1993.gada oktobra. Direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā un autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!