Foto: Reuters/Scanpix
Jau ilgāku laiku Latvijas degvielas mazumtirdzniecības tirgū notiek konsolidācija – pagājušajā gadā vien Konkurences padome pieņēmusi vismaz sešus lēmumus saistībā ar tirgus dalībnieku apvienošanos vai vienošanās noslēgšanu. Tirgus ir piesātināts, uzsver visi portāla "Delfi" aptaujātie nozares pārstāvji, tādēļ tirgus spēlētājiem teju vienīgā iespēja augt ir, pārpērkot konkurentus vai noslēdzot franšīzes līgumus.

Sīvo konkurenci kā vienu no Latvijas degvielas tirgu visspilgtāk raksturojošajiem aspektiem uzsver ikviens nozares pārstāvis. To uzsver arī globālais degvielas tirdzniecības milzis "Shell", kas pēc aiziešanas no Latvijas 2002. gadā, šogad tajā atgriezīsies nevis paša spēkiem, bet gan ar vietējo partneri – "Trest" benzīna uzpildes stacijām (DUS), kas drīzumā darbu sāks zem "Shell" zīmola.

"Viens no svarīgiem biznesa lēmumu dzinuļiem, tostarp to lēmumu, kas saistīti ar ieiešanu tirgū vai tā pamešanu, ir pieejamo resursu optimizēšana un akcionāru peļņas kāpināšana. Tādēļ 2002. gadā "Shell" nācās pieņemt ļoti smagu lēmumu pamest valsti. Tas nenozīmē, ka "Shell" zaudēja interesi par Latviju," portālam "Delfi" skaidro "Shell" zīmola licencēšanas vadītāja Inna Jikareva. Viņa stāsta, ka kompānija lūkojusies pēc efektīva modeļa, kas ļautu Latvijā tirgot šī zīmola produkciju, lai gan process bijis ilgs.

"Mūsu ieskatā konkurence Latvijas tirgū ir spēcīga. Latvijā attiecībā uz populāciju ir augsts degvielas uzpildes staciju skaits. Privātas ķēdes konkurē ar lieliem starptautiskajiem degvielas tirgotājiem. Tajā pašā laikā Latvijas degvielas mazumtirdzniecībā notiek vairākas pārmaiņas. Atsevišķi lielie spēlētāji pamet tirgu, ienāk jauni tirgotāji. Šīs pārmaiņas signalizē to, ka degvielas mazumtirgotāji raugās pēc iespējām strādāt efektīvāk, lai spētu konkurēt reģionālā vai starptautiskā mērogā," uzņēmuma skatījumu uz Latvijas tirgu raksturo Jikareva.

Kā ziņots iepriekš, drīzumā paredzēts atklāt trīs "Shell" zīmola benzīntankus, bet līdz gada beigām to skaits varētu sasniegt 10.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Mārtiņš Stirāns ir skeptisks par to, ka gaidāmā "Shell" zīmola DUS atklāšana tiek saukta par atgriešanos – pats uzņēmums tiešā veidā Latvijā joprojām biznesu neīstenos, bet gan par atlīdzību ļaus savu zīmolu izmantot un savus produktus pārdot Latvijas kompānijai.

Foto: AFP/Scanpix

Gaidāmi jauni darījumi

Gan 2000. gadu sākumā, kad "Shell" pameta Baltijas tirgu, gan tagad Latvijas tirgu raksturo asa konkurence, kuras rezultātā salīdzinājumā ar Rietumeiropas valstīm degvielai ir ļoti zems uzcenojums. Ja toreiz degvielas tirdzniecības milzis aiziešanu pamatoja ar mazo rentabilitāti, tad arī tagad šajā nozarē tā nav augstāka, saka Stirāns.

Jaunam tirgus dalībniekam ienākt Baltijas tirgū, atverot jaunus DUS, ir tikpat kā neiespējami, tādēļ jaunu zīmolu parādīšanās, visticamāk, arī turpmāk notiks, iegādājoties kādu no šeit jau esošajiem tīkliem vai noslēdzot franšīzes līgumu. Tajā pašā laikā arī bez jaunu uzņēmumu parādīšanās Latvijā jau notiek aktīvs degvielas mazumtirgotāju apvienošanās process.

Jau ziņots, ka Krievijas naftas kompānija "Lukoil" šī gada sākuma Austrijas kompānijai "AMIC Energy Management" pārdeva 230 DUS Latvijā, Lietuvā un Polijā. Latvijas benzīntankus gan pārvaldīs ar "Lukoil" saistītās "Viada Baltija" un "Luktarna".

"Šobrīd ir grūti analizēt, kā mainīsies situācija Latvijas degvielas tirgū tuvākajā nākotnē, taču jāsaka, ka jauni spēlētāji Latvijas tirgū var ienākt, konsolidējot esošos tīklus," teic "Virši-A" izpilddirektors Jānis Priedītis.

"Ņemot vērā kopējo iedzīvotāju skaitu, Latvijā ir daudz lielāks DUS skaits nekā vidēji citās Eiropas valstīs, kas nozīmē, ka tirgus ir pārāk piesātināts. Protams, ka esošās izmaiņas tirgū nemainīs "VIRŠI-A" attīstības stratēģiju, kas paredz īstenot trīs formu attīstību – DUS pārpirkšana, franšīzes izsniegšana, kas ir lielisks biznesa instruments maziem reģionālajiem uzņēmumiem, un jaunu DUS būvniecība, un visas šīs attīstības formas jau īstenojās arī šogad atbilstoši mūsu biznesa plānam," viņš skaidro. Jāpiebilst, ka šonedēļ "Virši-A" Rīgā atklāja jaunu savas ķēdes benzīntanku – iepriekš tas strādāja ar "Dinaz" zīmolu.

Arī "Statoil" uzpildes staciju tīklā ietilpst ne tikai uzņēmumam piederošie benzīntanki, bet arī atsevišķas kompānijas, kas ķēdei pievienojās uz franšīzes pamata. "Tirgus ir dinamisks, izmaiņas notiek nepārtraukti, tie nav tikai pēdējo mēnešu notikumi. Dažādi tīkli, atsevišķas stacijas jau vairākus gadus meklē optimizācijas iespējas. Tirgus spēlētāji konsolidējas, veido jaunas sadarbības. Tas nozīmē, ka Latvijas tirgus joprojām ir interesants un perspektīvs," situāciju raksturo SIA "Circle K Latvia" izpilddirektore Gunta Jēkabsone.

Uzcenojumi nelieli

"Pastāv mīts, ka, jo lielāka cena, jo lielāka peļņa tirgotājam. Tā nebūt nav. Peļņu no naftas un naftas produktu cenas pirmais saņem tas, kurš iegūst šo naftu. Visa pārējā ķēdīte – gan pārstrāde, gan vairumtirdzniecība, gan mazumtirdzniecība – strādā uz apgrozījumu un saņem ienākumus no litru skaita," uzsver Stirāns. Teorētiski tirgotāju ienākumi no litra pārdošanas ir vienādi neatkarīgi no degvielas cenas. Tomēr, jo zemāka cena, jo lielāku degvielas apjomu patērētāji var iegādāties, tādējādi audzējot tirgotāju ieņēmumus.

Tirgotāji atzīst - tas ir iemesls, kādēļ arvien tiek attīstīti DUS esošie veikali, ēdināšana, klientu serviss. "Kopumā degvielas mazumtirdzniecības joma strādā ar salīdzinoši nelielu uzcenojumu un tie faktiski nemainās, ja pasaulē naftas produktu cena paaugstinās. Tāpēc, lai gūtu labus rezultātus, izšķiroša nozīme ir efektīvai saimniekošanai. Tikai uzņēmumi, kuriem ir efektīva loģistika, ieviesti pārdomāti lojalitātes piedāvājumi, IT risinājumi, un kas rūpējas par darbiniekiem un klientu servisu, var attīstīties un strādāt ar labiem biznesa rezultātiem," piebilst "Circle K" pārstāve. Viņas pārstāvētais uzņēmums, kas pagaidām vēl strādā ar "Statoil" zīmolu, atklājis arī veikalu bez DUS.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!