Foto: LETA
Latvijā neviens no pašmāju zīmoliem nav iekļuvis TOP 10. Lielākoties reģionālie un globālie zīmoli ieņem vadošās topa pozīcijas arī Igaunijā un Lietuvā, noskaidrots "Kantar Emor" un "Kantar TNS" veiktajā Baltijas pētījumā.

Pēdējos četrus gadus pirmo vietu Latvijas topā ieņem "Swedbank". "Laima", kas ļoti ilgu laiku turējās otrajā vai trešajā vietā, šoreiz TOP 10 nav iekļuvusi. Atšķirībā no kaimiņvalstīm Latvijas topā ir vairāki tehnoloģiju zīmoli – piemēram, "Samsung", "Apple" un "Audi". Tāpat Latvijas iedzīvotāji augsti novērtējuši arī zīmolu "Neste", kamēr citviet Baltijā neviens degvielas tirdzniecības uzņēmums zīmolu TOP 10 nav iekļuvis.

Iecienītāko zīmolu TOP 10 visās trijās Baltijas valstīs ierindojušies tādi globāli zīmoli kā "YouTube", "Google" un "Swedbank", kā arī veikalu tīkls "Maxima". Vietējie zīmoli topā lielākoties nav iekļuvuši, izņēmums ir vienīgi Igaunija, kurā pirmo vietu ieņem saldumu ražotājs "Kalev", tam seko globālais zīmols "YouTube", bet jau nākamie ir sabiedriskā raidorganizācija "ERR" un vietējais mazumtirdzniecības tīkls "Selver". Savukārt septītā vieta atvēlēta "Farmi Piimatööstus".

Trīs globālo zīmolu – "Facebook", "YouTube" un "Google" – konkurencei katrā no Baltijas valstīm ir atšķirīgi rezultāti. Latvijā "Facebook" nav iekļuvis TOP 10, Igaunijā tas ir desmitajā vietā, bet Lietuvā – pirmajā. "Google" Latvijā ierindojies trešajā vietā, bet Igaunijā un Lietuvā – piektajā, savukārt "YouTube" ieņem otro pozīciju Igaunijā, trešo – Lietuvā un septīto – Latvijā. Tādējādi "Google" un "YouTube" ir gana populāri Baltijā, savukārt par "Facebook" viedokļi dalās. Iemesls, visticamāk, nav "Facebook" atpazīstamības trūkums, bet gan ar to saistītie skandāli.

"Igaunijas TOP 10 iekļuvuši četri pasaules zīmoli, Latvijas topā seši un Lietuvā – septiņi, ja par starptautisku zīmolu uzskatām "Lidl"," norāda "Kantar Emor" pētījumu eksperts Aivars Voogs. Pēdējās desmitgades laikā vietējiem zīmoliem ir arvien grūtāk sacensties ar starptautiskajiem zīmoliem. Šajā konkurencē veiksmīgi bijuši tikai Igaunijas tirgotāji.

Pēdējo četru gadu laikā Lietuvā visiecienītākais zīmols ir bijis "Google" vai "Facebook". "Lidl", kas Lietuvas tirgū ienāca tikai pirms pāris gadiem, tagad kļuvis par otru iemīļotāko zīmolu. Pērn, tikai gadu pēc savas darbības uzsākšanas Lietuvā, "Lidl" jau ieņēma septīto vietu, un tas vēl nav pārstāvēts Latvijā vai Igaunijā. Kopumā pēdējo gadu laikā jauno tehnoloģiju un mediju zīmoli Lietuvā ir strauji kāpuši iecienītāko zīmolu topā.

Pētījums tika veikts šī gada aprīlī, aptaujājot Latvijas, Igaunijas un Lietuvas iedzīvotājus vecumā no 15 līdz 74 gadiem. Izlases kopa tika izveidota proporcionāli katras valsts iedzīvotāju skaitam. Katrā valstī tika aptaujāti vismaz tūkstotis cilvēku, un aptaujā tika iekļauti vairāk nekā 150 zīmoli visā Baltijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!