Foto: LETA

Šonedēļ apritējis gads, kopš Ministru kabinets Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektores postenī apstiprināja Ināru Pētersoni. Pētersone šo gadu portālam "Delfi" raksturo kā intensīvu un spraigu, bet kā nākotnes prioritātes nosauc arvien kvalitatīvāku un ērtāku klientu apkalpošanu un administratīvā sloga mazināšanu.

Pētersone norāda, ka pirmais gads VID ģenerāldirektores amatā ir pagājis intensīvā un spraigā darbā, aktīvi īstenojot dažādus pasākumus gan dienesta iekšējo procesu un efektivitātes uzlabošanai, gan pilnveidojot VID darbību klientu apkalpošanas un nodokļu iekasēšanas un administrēšanas jomā.

"Esmu ļoti gandarīta, ka šajā gadā visu līdz šim 14 Rīgā izvietoto VID struktūrvienību darbinieki ir sekmīgi pārcēlušies un šobrīd strādā VID vienotajā administratīvo ēku kompleksā, kas nozīmē mūsdienīgu, modernu un ērtu vidi gan dienesta darbiniekiem, gan iestādes klientiem, kā arī visu VID sniegto pakalpojumu nodrošināšanu vienuviet," norāda VID ģenerāldirektore.

Viņa atzīmē, ka darbu VID ģenerāldirektores amatā uzsākusi VID dibināšanas 20.gadadienas priekšvakarā un kā vienu no galvenajām prioritātēm izvirzījusi efektīvu, uz rezultātu virzītu cilvēkresursu politiku, tās pamatā liekot tādus principus kā profesionalitāte, izaugsme un darbinieku apmierinātība. Runājot par VID ikdienas darbu, ir izveidota jauna pieeju VID budžeta veidošanā, kuras pamatā ir pārredzamība un efektivitāte.

Pētersone atzīmē, ka sava pirmā darbības gada laikā ir darījusi iespējami daudz, lai mainītu VID pieeju sadarbībai ar nodokļu maksātājiem un sabiedrību kopumā. "Tās galvenais vadmotīvs ir izteikts mūsu klientu apkalpošanas moto: "Jūs - godīgi maksājat nodokļus, mēs - profesionāli apkalpojam!". Tas nozīmē, ka VID ir sadarbības partneris, atbalsts un konsultants ikvienam, kurš godprātīgi pilda savas nodokļu saistības vai arī kopā ar VID meklē risinājumu arī tad, ja kaut kādu iemeslu dēļ iespējas izpildīt nodokļu saistības ir apgrūtinātas," norāda Pētersone.

"Tikai gadījumos, kad personas vai uzņēmuma rīcība klaji liecina par augstiem nodokļu nenomaksas riskiem un par nevēlēšanos sadarboties ar VID, savā darbā no preventīvajām metodēm pārejam uz represīvajām metodēm, veicam nodokļu kontroles pasākumus u.c.," norāda VID vadītāja.

Viņa atklāj, ka, lai panāktu ātrāku konstatēto nodokļu zudumu novēršanu, VID uzsācis jaunu (nozares) pieejas īstenošanu nodokļu administrēšanā, pastiprinātu uzmanību pievēršot kādai noteiktai riska nozarei. Tas nozīmē, ka tieši šīs nozares nodokļu maksātājiem nodokļu nemaksāšanas risku konstatēšanas gadījumā vispirms tiek veikti preventīvie nodokļu administrēšanas pasākumi un nepieciešamības gadījumā arī nodokļu kontroles pasākumi.

"Mūsu mērķis ir panākt, lai nodokļu maksātāji paši izvēlas savu saimniecisko darbību organizēt uz godprātīgas konkurences pamatiem attiecībā pret citiem savas nozares dalībniekiem, un kļūt par godprātīgiem nodokļu maksātājiem, godīgiem un atbildīgiem darba devējiem pret saviem nodarbinātajiem un visas valsts iedzīvotājiem!", uzsver Pētersone.

Viņa atzīmē, ka jau pirms kļūšanas par VID ģenerāldirektori, bijusi atvērta sadarbībai ar plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem, taču, kopš ir  iestādes vadītāja, viņai ir iespēja veidot VID kā dialogam atvērtu un sabiedrībai pieejamu iestādi kopumā.

"Mēs ne tikai turpinām nodrošināt konsultācijas un seminārus nodokļu maksātājiem, bet par visām aktuālajām izmaiņām nodokļu un muitas normatīvajos aktos, kā arī par savām iniciatīvām, iecerēm un darba rezultātiem skaidrojam un informējam sabiedrību, izmantojot dažādus informatīvos kanālus - plašsaziņas līdzekļus, iestādes mājaslapu, jau kādu laiku esam sastopami arī populārākajos sociālajos tīklos u.c. Tas tiek darīts ar mērķi, lai informācija sasniegtu visdažādāko auditoriju. Šogad esam uzsākuši darbu pie jaunas, lietotājiem draudzīgas, ērtas un mūsdienīgas mājaslapas izstrādes, taču arī pašreizējā mājaslapā esam ieviesuši vairākus jaunus pakalpojumus - iespēju pieteikties VID jaunumiem, pieteikties konsultācijām noteiktā laikā un vietā un citus," stāsta Pētersone.  

Tāpat viņa uzsver, ka VID ir pilnveidojis un vienkāršojis sniegtos e-pakalpojumus - algas nodokļa grāmatiņas visiem ir pieejamas un izmaiņas tajā nodokļu maksātāji var veikt, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, savukārt, lai kļūtu par pašas sistēmas lietotāju, vairs nav jāslēdz atsevišķs līgums, bet autentificēties sistēmā var, izmantojot internetbankas autentifikācijas līdzekļus.

Pētersone atklāj, ka pati regulāri dodas darba braucienos uz dažādām Latvijas pilsētām, lai tiktos ar vietējiem uzņēmējiem, pašvaldību pārstāvjiem un novados strādājošiem iestādes darbiniekiem un tādējādi veidotu un veicinātu abpusēju dialogu par aktuālo situāciju nodokļu administrēšanas un tās pilnveidošanas jomā.

Tāpat regulāras ir tikšanās ar Latvijas Darba devēju konfederāciju, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru, Latvijas Nodokļu konsultantu asociāciju un citām uzņēmējus pārstāvošajām organizācijām, lai kopīgi diskutētu par nepieciešamajām izmaiņām un uzlabojumiem nodokļu administrēšanā, ēnu ekonomikas mazināšanā, godīgas konkurences veicināšanā un nodokļu likumdošanā kopumā. 

"Mums ir svarīga sabiedrības attieksmes maiņa, lai ikviens mūsu valsts iedzīvotājs apzinātos, ka nodokļu maksāšana nav nasta, bet nepieciešamība, bez kuras labklājība valstī nav iespējama.  No savas puses varu apliecināt, ka arvien kvalitatīvāka un ērtāka klientu apkalpošana un administratīvā sloga mazināšana būs VID prioritāte arī turpmāk, tādējādi sekmējot un nostiprinot modernas, profesionālas un uz klientu orientētas nodokļu administrācijas reputāciju," sacīja Pētersone.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!