Foto: DELFI

Pēc tam, kad uzņēmuma "ITH Group" pārstāvim Spānijas pilsētā Barselonā nozagts telefons, ko ļaundaris izmantojis krāpnieciskos nolūkos, kompānija saņēmusi 2550 eiro rēķinu, informē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK).

"ITH Group" vērsusies SPRK un sūdzējusies, ka mobilo sakaru operators "Bite Latvija" nav pildījusi līguma nosacījumus, proti, nav laikus bloķējusi sarunas.

Regulatora padome secinājusi, ka "Bite Latvija" nav pārkāpusi līguma nosacījumus, tomēr ir konstatējusi būtiskus trūkumus operatora sniegtajos pakalpojumos.

2013.gada 16.septembrī "ITH Group" pārstāvim Barselonā naktī nozagts mobilā telefona aparāts. Par šo faktu "Bite Latvija" tika informēta nākamās dienas rītā. Laika posmā no mobilā telefona aparāta zādzības līdz brīdim, kad "Bite Latvija" automātiskā drošības sistēma bloķēja pakalpojuma sniegšanu, konstatēta nelietderīga vai mākslīga noslodze. Par to uzņēmums saņēma rēķinu 2550 eiro apmērā.

"ITH Group" uzskata, ka operatoru nav bijis iespējams laicīgi informēt par telefona zādzību un līdz ar to nav bijis iespējams apturēt nozaudētā telefona izmantošanu krāpnieciskos nolūkos.

SPRK secināja, ka "Bite Latvija" ievēroja un veica tehniskus un organizatoriskus pasākumus attiecībā uz elektronisko sakaru tīkla drošību un nekavējoties pārtrauca izsaukumu maršrutēšanu, kad operatora automātiskā drošības sistēma konstatēja aizdomīgu un netipisku elektronisko sakaru tīkla noslodzi. "ITH Group" pārstāvis par mobilā telefona zādzības faktu mobilo operatoru informēja pēc tam, kad automātiskā drošības sistēma jau bija bloķējusi sniegto pakalpojumu.

Tomēr regulators konstatēja vairākus būtiskus trūkumus "Bite Latvija" sniegtajos pakalpojumos. Viens no tiem - līgumā nav precīzi atrunāts kā mobilais operators rīkojas tad, ja klients pārsniedz savu kredīta limitu. Regulators uzskata, ka tādējādi netiek nodrošināta klientu tiesību aizsardzība. Otrs būtiskākais trūkums ir fakts, ka operators bez klienta ziņas un neiekļaujot atrunu līgumā, ir pieslēdzis līdzsavienojuma pakalpojumu, kas šādos - krāpnieciskos gadījumos - var radīt klientam papildus zaudējumus.

SPRK aicina iedzīvotājus, dodoties uz ārzemēm, sargāt savus mobilos telefonus, lai izvairītos no to izmantošanas krāpnieciskos nolūkos. "Ja klients nebūs brīdinājis savu mobilo sakaru operatoru par telefona pazušanu vai nozagšanu, krāpnieciskos zvanus var nākties apmaksāt klientam pašam, kas gan, jāpiebilst, ir atkarīgs no konkrētā operatora. Ja operators ir brīdināts, tad no tā brīža, kad informācija ir saņemta, telefonu zagļu radītos izdevumus par izsaukumiem, sedz operators. Mobilie telefoni tiek zagti ar nolūku pēc tam tos izmantot dažādās krāpniecības shēmās. Iekārots tiek nevis mobilais telefons, bet mobilā telefona SIM karte, ar kuras palīdzību var izkrāpt ievērojamas naudas summas. Ja telefona nozaudēšanas gadījumā pakalpojuma saņēmējs no savas puses būs izdarījis visu, lai laicīgi informētu savu operatoru, tad iespējamā krāpniecība var tikt apturēta," skaidro SPRK pārstāve Inese Krūmiņa.

Iedzīvotājiem, saskaņā ar līgumā atrunāto kārtību, ir jāsazinās ar savu mobilo operatoru, zvanot vai rakstot e-pastu. Laicīgi informējot mobilo operatoru, iedzīvotāji sevi pasargās no liekiem un neplānotiem tēriņiem. Iedzīvotājiem jārūpējas, lai telefona aparāts un SIM karte būtu aizsargāta ar drošām parolēm, kas ļaundaru plānus apgrūtina. Ir vērts nomainīt telefona ražotāja piedāvāto paroli uz jaunu paroli. Bieži vien iedzīvotāji izmanto ražotāju piedāvātās un viegli uzminamās paroles 0000 vai 1111.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!