Foto: LETA
Veikalos bieži novērojams, ka tādu produktu vidū kā piens, krējums, makaroni, olas un citi ir gan pazīstamu vietējo un ārvalstu ražotāju produkcija, gan veikalu tīkla piedāvātais. Turklāt produkti ar veikala zīmolu parasti ir lētāki. Portāls "Delfi" skaidro, kā šie produkti tiek ražoti un kāpēc tie bieži vien ir lētāki.

Saskaņā ar veikalu pārstāvju teikto piektā daļa produktu, ko pircēji iegādājas Latvijas lielākajos veikalos, ir privāto preču zīmju produkti. Salīdzinot ar citām valstīm šis līmenis gan ir nedaudz zemāks – vecajās Eiropas valstīs veikala zīmolu popularitāte sasniedz 30% un pat 40%. Tie ir produkti, kuru etiķeti rotā nevis ražotāja, bet, piemēram, veikalu tīkla zīmols.

"Nielsen" 2014. gada nogalē publicēts pētījums liecina, ka augstākais privāto preču zīmolu īpatsvars ir Šveicē, kur tas sasniedz 45%. Savukārt austrumu un Centrāleiropas valstīs īpatsvars ir no 24% Polijā līdz 5% Ukrainā.

"Rimi Latvija" sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite stāsta, ka pircēji Latvijā arvien biežāk savos pirkumu grozos iekļauj "Rimi" privātās preču zīmes produkciju. "Katrs piektais produkts, ko "Rimi" un "Supernetto" veikalos izvēlas pircēji, ir kāds no privātās preču zīmes produktiem," viņa informē.

Daļa no "Rimi" zīmola produktiem ir ražoti Latvijā, tostarp daļa gaļas produktu, miltu izstrādājumi un citi produkti. Savukārt sadarbības partneri ārvalstīs visbiežāk tiek meklēti, ja vietējie ražotāji attiecīgo produkciju nevar piedāvāt – piemēram, olīvas, olīveļļu, konservētus persikus un citus produktos ražo ārpus Latvijas.

"Rimi" privātās preču zīmes produkcijas Latvijas ražotāju vidū ir tādi uzņēmumi kā "Dobeles Dzirnavnieks", "Rīgas Dzirnavnieks", "Putnu fabrika Ķekava", "Karavela", "Gaļas pārstrādes uzņēmums Nākotne" un citi. Dažādu valstu tradicionālie produkti tiek gatavoti pēc autentiskām receptēm, piemēram, "Rimi" pasta un saldējums ir ražots Itālijā, savukārt olīvas – Spānijā.

"Maxima" ir vairākas privātās preču zīmes – "Meistara Marka", "Favorit", "Ekologica" un "Optima līnija".

"Pagājušajā gadā aptuveni 20% no uzņēmuma apgrozījuma veidoja tieši "Maxima" privāto preču zīmju produkti," informē SIA "Maxima Latvija" Mārketinga vadītāja Zane Kaktiņa.

Pēc viņas teiktā, "Maxima" privāto preču zīmju produkti ik pa laikam mainās – uzņēmums ņem vērā patērētāju paradumu maiņas un tirgus tendences, lai piedāvātu jaunus produktus. Tā kā "Maxima Latvija" ietilpst holdingā "Maxima Grupe", ir privāto preču zīmju produkti, kas ir pārstāvēti gan Baltijas valstīs, gan Bulgārijā, gan Polijā.

Precēm ir daudz ražotāju, jo privāto preču zīmju produkti ir dažādu segmentu produkti un preces, klāsta Kaktiņa. Savukārt "Meistara Markas" produktus ražo veikala darbinieki – tie tiek radīti veikala gaļas, kulinārijas, konditorejas cehos utt.

"Tā kā produkti, ko piedāvājam ar privātajām preču zīmēm, ir dažādi, tad tiek rīkots konkurss konkrētā produkta ražotājiem, kurā tiek ņemti vērā kvalitātes standarti un piedāvātie apjomi, tādējādi tiek izvēlēts ražotājs, kas līgumā noteiktajā periodā ražo "Maxima" privāto preču zīmju konkrēto produktu," skaidro Kaktiņa.

Veikalu pārstāvji privāto preču popularitāti skaidro ar to cenas un kvalitātes attiecību. Proti, šiem produktiem iespējams nodrošināt zemākas cenas, jo nav nepieciešami tēriņi mārketingam un loģistikai.

Tāpat tiek uzsvērts, ka privāto preču zīmju produktu kvalitāte nav sliktāka kā populāro ražotāju izstrādājumiem.

""Rimi" zīmola produkcija ir vistiešākajā mērā saistīta ar mūsu uzņēmuma reputāciju, tāpēc ikvienu privātās preču zīmes sadarbības partneri izvēlamies tikai pēc rūpīgām pārbaudēm – izvēlamies nozarē zināmus uzņēmumus, veicam detalizētas produkcijas kvalitātes kontroles gan "Rimi" kvalitātes departamentā, gan pie citiem partneriem, piemēram, laboratorijās. Arī tad, kad produkts ir nonācis veikalu plauktos, ne retāk kā reizi gadā veicam atkārtotas pārbaudes, pārliecinoties, ka produkcijas kvalitāte ir visaugstākajā līmenī," klāsta Bite.

Tikmēr ražotāji, ko veikali min kā sadarbības partnerus, par privāto preču zīmju produktiem ir izvairīgi.

Tā, piemēram, AS "Dobeles dzirnavnieks" valdes priekšsēdētājs Kristaps Amsils vien apliecina, ka "Dobeles dzirnavnieks" konkursa kārtībā ieguvis tiesības ražot un fasēt vairākus SIA "Rimi Latvia" privātās preču zīmes produktus, taču sīkāk neatklāj, kā šie produkti atšķiras no pārējās "Dobeles dzirnavnieka" produkcijas.

"Produkti tiek ražoti atbilstoši klienta izvirzītajām prasībām un savstarpēji saskaņotai specifikācijai," viņš min.

Publiski pieejamā informācija liecina, ka privāto preču zīmju produktus Latvijā ražo arī AS "Latvijas balzams", SIA "Iļģuciema beķereja”, AS "Dzintars" u.c.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!