Foto: iStock

Aizvadītajā nedēļā sociālajā tīklā "Facebook" lielu "patīk" skaitu izpelnījas "Trīs pavāru restorāna" pavāra Ērika Dreibanta ieraksts – atklātā vēstule Valsts ieņēmumu dienesta (VID) vadītājai Ilzei Cīrulei, kurā viņš VID ierēdņiem pārmeta neizdarību pārbaudes laikā restorānā, kā arī pauda neizpratni par VID un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) akcijas "Prasi čeku!" lietderību un norises laika izvēli.

VID portālam "Delfi" pastāstīja, ka akcija ir brīvprātīga, līdz ar to norises laikam nav būtiskas nozīmes, bet, komentējot ierēdņu darba vērtējumu, norādīja, ka vairāki Dreibanta vēstulē paustie fakti neatbilst patiesībai. Savukārt LVRA vadība pieļauj, ka notikušā pamatā varētu būt slikta savstarpējā komunikācija.

"Bezgaumīgs plakāts" un "apšaubāma" akcija

LVRA un VID jūlija sākumā parakstīja vienošanos par sadarbību, kuras ietvaros tad arī tapa ažiotāžu izraisījusī akcija. LVRA vadītājs Jānis Pinnis portālam "Delfi" pastāstīja, ka par sadarbību ar VID asociācijas biedri bija informēti un "viss, ko asociācija dara, ir biedru interesēs". Radušos situāciju viņš daļēji skaidroja arī ar saspringto situāciju, kas šobrīd valda ēdināšanas uzņēmumos, proti, ir pats "pļaujas laiks" – restorāni un to terases ir apmeklētāju pilnas, tādēļ "var gadīties, ka neliels apgrūtinājums tiek uztverts saasināti".

Dreibants atklātajā vēstulē kritizējis akciju "Prasi čeku!", rakstot, ka "tiek izveidots bezgaumīgs plakāts, sadrukāti citi uzskates materiāli" un veikti "pasākumi, kuru "sausais atlikums" ir visnotaļ apšaubāms". Tāpat viņš paudis nosodījumu saistībā ar akcijai izvēlēto laiku. Viņaprāt, jūlijā, kad visām ēdināšanas iestādēm jāsāk strādāt ar jaunā tipa kases aparātiem, daudz lietderīgāk būtu bijis veidot akciju, kurā atbildētu uz restorānu darbinieku jautājumiem par jaunajām kases sistēmām.

Atklāto vēstuli portālā "Facebook" Dreibants ievietoja aizvadītās nedēļas ceturtdienā, bet šonedēļ uz to ar publisku vēstuli bija atbildējusi Cīrule, kura pārmetumus lielākoties noraida.

Akcijas materiāli maksā ap 1000 eiro

Kā portālam "Delfi" pastāstīja VID Sabiedrisko attiecību daļā, "Prasi čeku!" akcijas pirmajās dienās tajā iesaistījušies 23 ēdināšanas uzņēmumi, bet akcijas materiāli izmaksājuši mazliet vairāk nekā tūkstoš eiro. "Svarīgi apzināties, ka šī ir brīvprātīga ilgtermiņa akcija, kurā laika gaitā laipni aicināts iesaistīties ikviens ēdināšanas uzņēmums, kurš atbalsta iniciatīvu informēt sabiedrību, tādējādi veicinot nodokļu disciplīnas uzlabošanos ēdināšanas nozarē," skaidroja VID.

Taujāti par to, vai un kā izmēra šādu akciju lietderību, VID atbildēja, ka ikviena akcija, kuras mērķis ir "nodokļu disciplīnas uzlabošana", vērtējama pozitīvi.

Savukārt pati Cīrule vēstulē Dreibantam norādījusi, ka gadījumā, ja ēdināšanas uzņēmumam akcijā iesaistīties šobrīd nav pa spēkam, to iespējams darīt vēlāk vai nedarīt vispār. "Ja restorāna pārstāvji uzskata, ka "Prasi čeku!" bukleti un uzlīmes neiederas tā dizainā, neatbilst gaumei vai tiem vienkārši nav piemērotas vietas, šie materiāli nav jāizvieto vispār," rakstījusi VID ģenerāldirektore.
Dreibantu sarūgtina VID "pratināšanas"

Tiesa, akcijas "Prasi čeku!" norise nav vienīgais VID veikums, kas sarūgtinājis pavāru. Dreibants atklātajā vēstulē arī uzsvēris, ka veiksmīgas sadarbības izveidei ar VID "būtu nepieciešama kaut neliela izpratne par jomu, kurā notiekošos procesus viņiem uzdots pārbaudīt".

Proti, saskaņā ar viņa rakstīto inspektori pārbaudes laikā viesu klātbūtnē "pratina" uzņēmuma darbiniekus un "VID pārstāvji stundām ilgi sēž restorānā, pārvēršot to par savu personīgo biroju", tādējādi aizņemot brīvās sēdvietas un radot uzņēmumam zaudējumus. Tāpat Dreibants norādījis, ka VID pārbaudes laikā tiek radīts diskomforts viesiem un izjaukts ikdienas darba ritms.

Cīrule gan šos pārmetumus ir noraidījusi, rakstot, ka "apsekošanas laikā tiek aptaujāti darbinieki, bet to cenšamies darīt pēc iespējas nostāk no galdiņiem vai kādā brīvākā restorāna nostūrī. Nav tiesa, ka VID darbinieki pārvērš restorānu par savu ofisu".

Arī VID Sabiedrisko attiecību daļā portālam "Delfi" uzsvēra, ka, dodoties kontroles pasākumos, VID darbiniekiem ir jāievēro īpaši noteikumi. Katrā kontroles pasākumā piedalās vismaz divi VID darbinieki, jo tādējādi esot iespējams mazināt amatpersonu ietekmēšanas un vienpersonisku lēmumu pieņemšanas risku.

Asociācija klaušina uzņēmējus par VID rīcību

Lai pārbaudītu, vai patiesi VID darbinieki pārbaužu laikā izturas ētiski, LVRA jau vairākas nedēļas aptaujā nozares uzņēmējus, bet augusta sākumā šo aptauju rezultātus asociācija prezentēs VID.
Tā kā aptauja vēl noris, Pinnis tajā līdz šim gūtos rezultātus nekomentēja. Taujāts par to, kādi soļi veicami, lai uzlabotu ēdināšanas uzņēmumu un VID attiecības, Pinnis uzsvēra, ka te būtiska loma ir komunikācijai.

LVRA un VID sadarbības ietvaros paredzēts ik ceturksni rīkot abu pušu tikšanos. Savukārt, lai uzlabotu komunikāciju LVRA un tās biedru starpā, plānots uzlabot asociācijas iekšējo komunikāciju.

"Es nesolu, ka būs vairāk klātienes tikšanos, taču mainīsim komunikāciju," viņš pastāstīja, piebilstot, "ka visa šī pārpratuma, tā es to gribētu saukt, pamatā varētu būt veids, kā tiek nodota informācija".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!