Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija izšķīrusies par vienotas ilgtermiņa tarifu aprēķināšanas metodikas īstenošanu visiem regulējamo nozaru pakalpojumu veidiem. Vienotais regulators piedāvā visās nozarēs regulējamo sabiedrisko pakalpojumu tarifu noteikšanai izmantot vienotu - tarifu griestu metodi.
Saskaņā ar šo metodi regulators un regulējamais uzņēmums vienosies par pakalpojuma tarifu maksimālo apmēru, kas tiks noteikti, ņemot vērā prognozējamo inflāciju un regulējamā uzņēmuma efektivitātes pieaugumu. Pamatojums tam, kāpēc izvēlēta tieši šī metode, tuvākajā laikā tiks nosūtīts regulējamo nozaru uzņēmumiem - VAS "Latvenergo", AS "Latvijas gāze", VAS "Latvijas pasts", VAS "Latvijas dzelzceļš", SIA "Lattelekom", SIA "Latvijas mobilais telefons", SIA "Tele2".

Atzinumi tiks prasīti arī Siltumapgādes uzņēmumu asociācijai, Patērētāju tiesību aizsardzības centram, Pasaules Bankas ekspertiem un citiem. Vienotais regulators cer, ka ikviens interesents šajā jautājumā vērsīsies padomē, lai iegūtu informāciju par izstrādātajiem metodikas principiem un varētu sniegt savu atzinumu.

Vienotais regulators kā pieņemamāko regulēšanas metodi izvēlējies tarifu griestu metodi, izvērtējot dažādas pasaulē izmantotas metodikas un citu valstu pieredzes plusus un mīnusus, kā arī analizējot dažādu metodiku piemērotību Latvijas apstākļiem.

Kā šodien preses konferencē norādīja Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja Inna Šteinbuka, tarifu griestu metode ļaus ievērot gan uzņēmumu - sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju, gan patērētāju intereses. Metodoloģiski nesaskaņotas monopolpakalpojumu tarifu noteikšanas vietā tiks īstenota vienota ilgtermiņa tarifu noteikšanas metodika visiem pakalpojumu veidiem. Tas stimulēs pakalpojumu sniedzēju inovatīvo darbību un efektivitāti, kā arī nodrošinās patērētājiem prognozējamas un ekonomiski pamatotas pakalpojumu cenas, uzskata Šteinbuka.

Lai izvēlētos optimālāko metodikas noteikšanas veidu, vienotais regulators izvirzījis četrus galvenos kritērijus. Pirmkārt, tiek nodrošināta patērētāju interešu aizsardzība - tarifu aprēķināšanas metodikai ir jābūt sabiedrībai viegli saprotamai un jānodrošina tarifu caurskatāmība.

Otrkārt, metodikai jānodrošina, ka tarifu izmaiņas netiek veiktas pārāk bieži, lai patērētāji un uzņēmēji varētu plānot savu darbību. Kā informēja Šteinbuka, komisijas vīzija ir, ka šāds periods varētu būt 3 gadi.

Tarifiem arī jāstimulē pakalpojumu sniedzēju darbības efektivitātes palielināšanās un izmaksu samazināšanās, kā arī tautsaimniecības attīstība kopumā un valsts konkurētspējas palielināšanās.

Izstrādātie priekšlikumi ir pirmais oficiālais sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas dokuments. Ieinteresēto pušu atzinumus par sagatavotajiem priekšlikumiem vienotais regulators cer saņemt līdz gada beigām, kad arī tiks pieņemts galīgais lēmums, vai šādu praksi ieviest Latvijā. "Jāvienojas par pamatprincipiem, bez tiem mēs nevaram iet tālāk," uzsvēra komisijas vadītāja.

Šteinbuka norādīja, ka tarifu griestu metode sabiedrisko pakalpojumu regulēšanā tiek izmantota gandrīz visās Eiropas valstīs, kā arī daļēji ASV, kur gan izplatītāka ir peļņas griestu metode. Latvijas tirgum piemērotāka esot tarifu griestu metode, gan saistībā ar valsts virzību uz Eiropas Savienību, gan saistībā ar Latvijas iedzīvotāju mentalitāti. Piemēram, ASV iedzīvotāju psiholoģija ir vērsta uz peļņu, un, tā kā šīs valsts ekonomika ir ļoti liberāla, peļņas griestu metode sabiedrībai ir ļoti saprotama.

"Dzīve nestāv uz vietas - nevaram lietot vienu metodiku visu mūžu," sacīja Šteinbuka, norādot, ka tālākā nākotnē sabiedrības attieksmes maiņa varētu rosināt pārskatīt metodikas pamatprincipus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!