Foto: Shutterstock
Noslēdzies apjomīgs un veiksmīgs darījums transportlīdzekļu apkopju un rezerves daļu tirdzniecības nozarē Latvijā – vācu koncerna BPW Somijas nodaļa "BPW Kraaz OY" savā sastāvā iekļāvusi vienu no tirgū vadošajiem vietējiem uzņēmumiem "Latina", tādējādi nodrošinot stabilu līderpozīciju Latvijā. Pārdevēja konsultants šajā darījumā bija kompānija "Eventus Corporate Finance".

Kompānija "Latina" (EBITDA ap 1,7 miljoniem eiro) ir viens no trim vadošajiem Latvijas uzņēmumiem, kas nodarbojas ar kravas un pasažieru transporta tehniskajām apkopēm, kā arī tam paredzēto rezerves daļu tirdzniecību. "Latina" pamatnodarbošanos veido vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecības veikalu tīkls un divi servisi, kas atrodas Rīgā un Liepājā.

"Latina" ir dibināta 1992. gadā un ir viens no visvecākajiem neatkarīgajiem uzņēmumiem savā nozarē Latvijā. No 1997. gada "Latina" sadarbībā ar vienu no Eiropas nozares līderiem - kompāniju "Europart" - vada mazumtirdzniecības veikalu tīklu, kas atrodas ne tikai Rīgā, bet arī piecos Latvijas reģionālajos centros. Tomēr saistībā ar "Europart Holding" lēmumu pāriet uz neatkarīgu biznesa pārvaldību Latvijas tirgū, tādēļ kopīgais bizness tika veiksmīgi sadalīts.

Šajā darījumā par pircēju kļuva "BPW Kraaz OY", kura ir nodaļa Somijā vienam no nozares gigantiem Vācijā - BPW. Šī vācu kompānija ir viens no pirmajiem "Latina" partneriem, kas vēl 1994. gadā oficiāli licencēja Latvijas uzņēmumu apkalpot BPW ražotās kravas automobiļu balstiekārtas un riteņu asis.

Pēc pārdevēja konsultanta "Eventus Corporate Finance" vadītāja Sandra Rūguma domām, BPW koncernam, kas ir globāls tīkls ar vairāk nekā 50 pašu uzņēmumiem un vairāk nekā 3200 servisa partneriem un kuram konsolidētais apgrozījums ir vairāk nekā 1,2 miljardi eiro gadā, kompānijas "Latina" iegāde ir loģisks lēmums, līdz kuram nonākts ilgas un veiksmīgas sadarbības rezultātā, nodrošinot stabilu līderpozīciju Latvijas tirgū. Darījuma rezultātā BPW turpinās uzņēmējdarbības ģeogrāfisko paplašināšanu un sava biznesa vertikālo integrāciju Baltijas valstīs, kas tika aizsākta 2013. gadā ar Lietuvas kompānijas "Romasta" iegādi.

Baltijas tirgū vietējie uzņēmumi kravas un pasažieru transporta rezerves daļu tirdzniecības nozarē vienmēr bijuši spēcīgi savās pozīcijās. Tomēr līdz ar Eiropas stratēģisko spēlētāju ienākšanu tirgū, piemēram, "Inter Cars" un "Winkler", konkurences struktūra sāk pakāpeniski mainīties, un biznesa vērtība aug tikai kompānijām ar profesionālu menedžmentu, veiksmīgu darbības vēsturi un lojālu klientu bāzi, kura veidota ne tikai ar zemākas cenas piedāvājumu. Audita rezultātā jaunais "Latina" īpašnieks ir saglabājis iepriekšējo uzņēmuma vadību pilnā sastāvā.

Latvijas tirgus salīdzinājumā ar Eiropas lielāko spēlētāju mītnes tirgiem ir diezgan mazs, un organiska pieauguma perspektīvu nav nemaz tik daudz. Tādēļ divas vispiemērotākās stratēģijas konkurencei ar vietējiem uzņēmumiem ir zemāku cenu nodrošināšana, kas pamatojama ar mātesuzņēmumu milzīgajām finanšu iespējām, kā arī uzņēmumu pārpirkšana (M&A), kas nodrošina tūlītēju papildu tirgus daļu. Pašlaik šīs nozares tirgū ir novērojama gan pirmās, gan otrās stratēģijas realizācija. Piemēram, kamēr "Inter Cars" un "Europart" konkurē ar cenu un loģistikas modeļa attīstību, tikmēr BPW izvēlējies otro stratēģiju, iegādājoties kompāniju "Latina".

Šajā darījumā pārdevēja konsultants bija kompānija "Eventus Corporate Finance", kas korporatīvo finanšu tirgū darbojas vairāk nekā 18 gadu. "Eventus" ir plaša pieredze konsultēšanas jomā, kā arī uzņēmumu saplūšanas vai iekļaušanas procesa organizēšanā Latvijā un citās Baltijas valstīs, kā arī Kaukāza reģiona valstīs. Pēc "Eventus" ekspertu vārdiem, pēdējo gadu laikā investīciju uzņēmums arvien vairāk specializējas starptautiskajos darījumos, gluži kā minētajā BPW un "Latina" gadījumā.

"Eventus" ar "Latina" veiksmīgi sadarbojies deviņus gadus. Uzņēmuma pārdošana vienmēr tiek izskatīts kā viens no stratēģiskajiem scenārijiem biznesa attīstībā. Tieši tādēļ "Eventus" laicīgi gatavoja "Latina" kompāniju iespējamai pārdošanai. Piemēram, tika strādāts pie finanšu pārvaldības uzlabošanas, iekšējās kontroles sistēmas izveides, uzņēmumu aktīvu skaidras sakārtošanas, biznesa modeļa strukturizēšanas un juridiskās sistēmas sakārtošanas uzņēmuma iekšienē. 2012. gadā "Eventus" vadīja "Latina" reorganizāciju, nodalot uzņēmuma nekustamos īpašumus un aktīvus, kas attiecas uz operatīvo darbību. Rezultātā, kad tika atrasts stratēģiskais investors attiecīgajā nozarē, kompānija bija pilnībā gatava īpašnieku nomaiņai, un tieši tādēļ darījums noritēja gludi saskaņā ar iepriekš noteiktajiem termiņiem un struktūru.

Kā norāda "Eventus" vadītājs S. Rūgums, biznesa pārdošana būtiski atšķiras no jebkura cita īpašuma vai aktīva pārdošanas. Lai veiksmīgi noritētu uzņēmumu saplūšanas vai iekļaušanas darījums, visām ieinteresētajām pusēm jābūt tam gatavam un labi jāsaprot, ko tieši pārdod vai pērk, kādā veidā viņi to dara un kur ir pārdevēja un pircēja interešu krustpunkts.

Pats uzņēmējs nevar zināt visas biznesa pārdošanas procesa nianses un viņam pat tas nav nepieciešams. Uzņēmēja uzdevums ir vairot kompānijas vērtību, nodrošinot veiksmīgu biznesa darbību, pareizi sadalot aktīvus un juridiski pareizi strukturizēt to. Savukārt kompānijas sagatavošana pārdošanai un šī procesa organizēšana ir speciālistu uzdevums, kuriem ir pieredze darījuma nianšu pārvaldībā.

Par vienu no galvenajiem BPW un "Latina" darījuma veiksmīgās noritēšanas faktoriem "Eventus" min to, ka vairāk nekā deviņus gadus bija blakus, labi pārzināja sava klienta biznesa īpatnības un vajadzības. Tieši to "Eventus" arī min kā savu priekšrocību - ilgtermiņa sadarbības pieredzi un individuālu pieeju, gluži kā drēbnieks, kurš uzvalku klientam padara kā uzlietu.

http://www.eventus.lv/home/

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!