SIA "Karavela” ir zivju pārstrādes uzņēmums, kurā vadība dara visu, lai pastāvētu un saglabātu savu vietu tirgū. "Karavela” īpašnieki ir trīs latvieši – Jānis Bite, Andris Bite un Jānis Endele. Kā uzsver Jānis Endele, uzņēmums nepieder nevienam no lielajiem pašmāju vai ārzemju koncerniem vai savienībām, līdz ar to ikviens solis biznesā ir kārtīgi jāapsver, lai tas neradītu nelabvēlīgus apstākļus uzņēmuma pastāvēšanai.

SIA "Karavela" tika dibināta 2001. gadā, un šo gadu laikā uzņēmums ir strauji audzis. Tas noticis, pateicoties vadības uzņēmībai un entuziastiskajam darbam. "Lai uzņēmums kļūtu tāds, kādu to vēlējāmies redzēt, un lai mūsu prece tirgū būtu pieprasīta, mums nācās pilnīgi visu sākt no sākuma. Uzbūvējām jaunu ražotni, izveidojām savu darbības koncepciju un mērķtiecīgu komandu. Jāpiemin, ka mēs jau no uzņēmuma pirmsākumiem esam sapratuši to, ka vajag nevis visu laiku plānot uzņēmuma veiksmes stāstu, bet gan analizēt savas un konkurentu kļūdas. Mums iepriekšējā pieredzē pašiem ir savi bēdu stāsti, kuri mūs stiprina šodien un no kuriem mēs mācāmies. Tāpat arī konkurentu bēdu stāsti ir mācība mums. Šīs kļūdas vienmēr analizējam, lai nākotnē tādas nepieļautu," - tā J. Endele.  

Pašlaik uzņēmums nodrošina darbavietas 350 darbiniekiem. "Karavela" apgrozījums ar katru gadu pieaug: 2012. gadā tas palielinājies par 36%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, savukārt 2013. gadā tika sasniegts 45% pieaugums. Šī gada darbība liecina, ka apgrozījums atkal būs palielinājies. Uzņēmuma vadība par savu attīstību un panākumiem ir pārliecināta, tieši tāpēc "Karavela" šogad piedalās arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) un Ekonomikas ministrijas rīkotajā konkursā "Eksporta un inovācijas balva 2014" kategorijā "Eksportspējīgākais komersants" lielo un vidējo komercsabiedrību grupā.

Kā stāsta J. Endele, attiecībā uz eksportu uzņēmumam vienmēr ir bijuši lieli plāni. Jau no pirmsākumiem "Karavelas" produkcija tika ražota atbilstoši visiem kritērijiem, kas ļautu to eksportēt gan uz rietumu, gan austrumu tirgiem. "Vairāk nekā 90% produkcijas mēs eksportējam. Eksporta valstu vidū ir gan Baltijas, gan Austrumeiropas, gan Skandināvijas un Rietumeiropas valstis. No eksporta produkcijas apjoma 45% tiek eksportēti rietumu tirgū, 45% - austrumu tirgū, savukārt 10% - Baltijas valstu tirgū. Uzskatu, ka mums ir ļoti pareizi sadalīts tirgus, lai brīdī, kad kādā no valstīm eksporta jomā būtu problēmas, mūs tas būtiski neskartu," pārliecināts viens no uzņēmuma īpašniekiem.

2013. gadā "Karavela" savu produkciju sūtīja uz 29 valstīm. Šo valstu vidū bija, piemēram, Zviedrija, Dānija, Čehija, Nīderlande, Krieviju, Ukraina, Azerbaidžāna. Jāuzsver, ka austrumu tirgos "Karavela" savu produkciju tirgo ar zīmolu "Kaija". Rietumeiropas un Skandināvijas tirgos uzņēmums izmanto otru savu zīmolu "Arnold Sørensen", kā arī ražo produkciju lielākajām lielveikalu ķēdēm ar privāto preču zīmi.

Attiecībā uz nākotni J.Endele atzīst, ka "Karavela" turpinās savu uzņemto kursu, lai apgūtu arvien jaunus eksporta tirgus. "Līdz šim mēs esam īstenojuši to, par ko visi šaubījās un teica, ka tas nav iespējams. Mēs esam ieguvuši stabilas pozīcijas eksporta tirgū. Turpināsim attīstīties un veidot uzņēmuma ilgtspējīgu struktūru," norāda J. Endele.

Par konkursu "Eksporta un inovācijas balva"
"Eksporta un inovācijas balva" tiek organizēta jau desmito gadu. Konkursa mērķis ir paust atzinību Latvijas komersantiem, kas sasnieguši labus rezultātus jaunu un eksportspējīgu produktu ražošanā, vietējā tirgus nodrošināšanā ar augstas kvalitātes pašmāju ražojumiem, inovāciju ieviešanā un rūpnieciskā dizaina izstrādē. Šī gada konkursa laureāti tiks paziņoti svinīgā ceremonijā 2014. gada 4. decembrī, kad Vidzemes koncertzālē "Cēsis" visus tā dalībniekus sveiks konkursa patrons - Valsts prezidents Andris Bērziņš. 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!