Foto: LETA
Februārī nīderlandiešu lidsabiedrība KLM sākusi izmēģināt jaunu pakalpojumu – ļaut klientiem izvēlēties ne vien sēdvietu pie loga vai lidmašīnas ejas, kā līdz šim, bet arī blakussēdētāju, otrdien, atsaucoties uz ārvalstu medijos pausto, vēsta laikraksts "Dienas bizness".

"KLM tiešām uzskata sociālos medijus par veidu kā piekļūt citai savu klientu dzīves daļai," laikrakstam "The New York Times" teicis ceļošanas industrijas analītiķis Henrijs Hartvelts.

Attiecīgi KLM savā jaunajā pakalpojumā piedāvā iespēju klientam padalīties ar saviem datiem no kādas sociālās vietnes – "Facebook", "LinkedIn" vai citas – profila. Pretī tiek dota iespēja pārlūkot citus attiecīgajā reisā reģistrētos, kas dalās ar saviem datiem.

Jaunu biznesa ideju attīstīšanu uz jau esošo lielāko platformu bāzes kā optimālo variantu ir uzstādījuši daudzi un dažādi eksperti, un KLM pašlaik ieviestais pakalpojums nav gluži revolucionārs – līdzīgi tiek piedāvāti jau kādu laiku citviet pasaulē, vēsta laikraksts. Tiem ir arī savs termins – sociālā sasēdināšana (social seating), kas piedāvā uz sociālo vietņu bāzes jau citu pakalpojumu: iepazīties ar citu pasažieru informāciju par sevi un izvēlēties tīkamāko ceļabiedru. To piedāvā arī KLM Meet and Seat (Iepazīsties un sēdies) programma.

Taču, kā norāda mediji, kontaktēšanās sociālajos medijos un elektroniskajā plašsaziņā ir viena lieta, tomēr, lai cik īslaicīgu reālu attiecību nodibināšana kaut transkontinentāla pārlidojuma garumā, ir jau cita. Tāpat kā viena lieta ir pašam noskatīt vēlamo ceļa biedru, bet kutelīgāks šis jautājums kļūst, kad cits sāk vērot, vērtēt un kaut kādu motīvu dēļ izvēlēties tevi, norāda laikraksts.

"NY Times" pētījumā atbildīgais par pasažieru biznesu KLM Eriks Varvijks teicis, ka "vismaz desmit gadus ir pastāvējis jautājums par izdomas bagātību [šajā jomā] un vai ir iespējams uzlabot izredzes uz interesantu satikšanos lidmašīnā. Tomēr gluži vienkārši nebija pieejamas tehnoloģijas." Nu līdz ar sociālajām vietnēm, kur par informāciju cilvēki paši parūpējas, un ar attiecīgu apstrādājošo programmatūru tas ir visnotaļ paveicams.

Bez uzmanības lokā nonākušās holandiešu lidsabiedrības līdzīgu pakalpojumu ar motīvu "Tavs ceļojuma piedzīvojums tūlīt pārvērtīsies" piedāvā "SeatID", sakot, ka jaunas personiskās un biznesa izredzes, iespējams, mums sēž blakus. Malaizijas aviolīnijas kopš pagājušā gada ar "MHBuddy" starpniecību piedāvā pārbaudīt, vai ar to pašu reisu nelido tavs paziņa vai varbūt kāds no draugiem ir jau priekšā tur, kurp tu dodies. Pēc "NY Times" datiem šai platformai ir 3000 lietotāju. Bet dāņu "Planley" kopš 2010. gada palīdzējis izdevīgi sasēsties 1500 ceļotājiem. Honkongas sociālās sasēdināšanas pakalpojuma sniedzējs apmierinājumu asprātīgi ietvēris savā nosaukumā "Satisfly" un paredz pasažieriem itin kā viesnīcas durvju rokturiem "piekarināt" sev vēlamo attieksmi, sarunas tematu un pārvaldītās valodas ieskaitot.

KLM iespēju atraidīt blakussēdētāju, kas tevi izraudzījies, gan neparedz, tomēr, iedodot sociālajai sasēdināšanai mazo pirkstiņu, zināma atkāpšanās iespēja tiek paredzēta. Proti, līdz divām dienām pirms lidojuma klients var izdzēst savu informāciju no kopējās lietošanas un izvēlēties jaunu sēdvietu, paliekot anonīms.

Pirms lietot sociālās sasēdināšanas pakalpojumu, biroja "Tark Grunte Sutkiene" zvērinātais advokāts Andis Pauniņš ieteicis pārliecināties par trim lietām. Pirmkārt, jābūt iespējai skaidri izteikt savu piekrišanu šādai datu apstrādei, vēl informācijai par veidiem un apjomu, kādā tiks izmantoti personas dati, ir jābūt skaidrai un viegli saprotamai, un galu galā jābūt iespējai "tikt aizmirstam".

Eksperts arī norāda, ka ES visi punkti uz "i" attiecīgajā likumdošanā vēl tikai tiek likti, jo attiecīgais "regulējums ir izstrādāts un pieņemts pirms elektroniskās komercijas un sociālo tīklu straujās attīstības". Līdz ar topošo Vispārīgo datu aizsardzības regulu tas gan tiks izdarīts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!