Foto: LETA

Lietuvas valdība darīs visu, lai Viļņa agrāk vai vēlāk tiktu iekļauta projekta "Rail Baltica" trasē, paziņojis premjerministrs Aļģirds Butkevičs, noraidot apsūdzības, ka projekts varētu kavēties Lietuvas dēļ.

Vienlaikus viņš apsūdzējis iepriekšējo premjera Andrjus Kubiļus vadīto Ministru kabinetu, ka tas nav pārliecinājis Eiropas Komisiju (EK) par šādu nepieciešamību.

"Šo lēmumu pieņēma Kubiļus valdība. Varu droši apgalvot, ka viņi, pasūtot izpētes darbus "Rail Baltica" projektam, nosacījumos nez kādēļ netika iekļāvuši prasību, lai tajā katrā ziņā tiktu iekļauta Viļņa. Lietuvas galvaspilsētai jābūt saistītai ar Eiropas dzelzceļu," Butkevičs otrdien sacījis Lietuvas Radio.

Kā skaidrojis valdības vadītājs, lai gan EK pēdējā laikā sāk pārmest Lietuvai, ka agrākajam projektam tā piekritusi, bet tagad lūdz iekļaut tajā arī valsts galvaspilsētu, nācies sniegt Eiropas Komisijas (EK) prezidentam Žozē Manuelam Barrozu papildu informāciju un skaidrot, kāds dzelzceļš Lietuvai patiesībā vajadzīgs.

"Mēs neesam tā valsts, kas traucētu projekta īstenošanai," paziņojis premjers, solīdams, ka viņa valdība centīsies darīt visu, lai agri vai vēlu dzelzceļa līnijai "Rail Baltica" tiktu pievienota arī Viļņa.

"Iespējams tāds variants, ka projekta īstenošana sākas tuvākajā laikā, ja tiks izvirzīta tāda kategoriska prasība, bet Eiropas platuma sliežu ceļa savienojums starp Viļņu un Kauņu tiek iekļauts nākamajā finanšu perspektīvā," viņš piebildis, norādot, ka EK nostāja ir tāda - vai nu jāīsteno projekts saskaņā ar jau veikto pētījumu, vai arī jāveic jauns pētījums.

"Pētījums ir veikts, bet visas šīs lietas tajā nav izvērtētas. Viņuprāt, būtu jāpasūta jauns pētījums. Manuprāt, tā ir iepriekšējās valdības kļūda, ka šī prasība netika iekļauta vērtējumā. (..) Viļņa saražo 40% kopprodukta. Svarīga ir pasažieru satiksme ar ārvalstīm, tūrisma jautājums," viņš izteicies.

Kā pirmdien paziņoja Eiropas Komisija, Lietuvas centieni mainīt "Rail Baltica" projektu, iekļaujot tajā Viļņu, ir pretrunā Eiropas Savienības tiesībām. Projekta koordinators Pāvels Telička norādīja, ka Briselei nav saprotams, kādēļ Lietuva mainījusi savu nostāju, ja agrāk atbalstījusi maršrutu caur Kauņu.

Viņš brīdinājis, ka Baltijas valstīm projekta kopuzņēmums jāizveido tuvāko nedēļu laikā, ja tās vēlas savlaicīgi iesniegt pieteikumu ES finansējuma saņemšanai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!