Foto: DELFI
Ugandas galvaspilsēta Kampala ir viena no lielākajām pilsētām Austrumāfrikas reģionā. Tajā koncentrējas lielas kompānijas un arvien straujāk attīstās arī startapu vide. Portāls "Delfi" viesojās kopāstrādāšanas uzņēmumā "Outbox", lai ielūkotos jauno uzņēmēju ikdienā un izaicinājumos.

"Outbox" koncepcija ir līdzīga "Garage 48" – igauņu kompānijai, kas piedāvā startapu hakatonus (programmēšanas maratonus) un palīdz jaunajiem uzņēmumiem. "Outbox" apvieno programmatūru izstrādātājus ar citu nozaru pārstāvjiem, lai rastu risinājumus dažādām problēmām un izaicinājumiem. "Mēs to darām ar programmēšanu, kur sadarbojamies ar partneriem dažādos sektoros – veselības, finanšu, mediju un citos. Mēs nodrošinām kopāstrādāšanas telpas, lai palīdzētu viņiem samazināt izmaksas," portālam "Delfi" stāsta "Outbox" vadītājs Ričards Zulu (Richard Zulu).

Viss sākās ar "Google"

Līdzīgi kā "Tech Hub" Rīgā un citos līdzīgos inkubatoros, arī "Outbox" regulāri tiek rīkotas apmācības un treniņi. "Lielākoties tie paredzēti biznesa kvalifikācijas celšanai. Tāpat notiek tehniskie treniņi, kas saistīti ar programmēšanu," teic Zulu.

"Outbox" pirmsākumi meklējami 2012. gadā, kad kompānija ieguva atbalsta finansējumu no "Google". Līdz ar to "Google" ir dibināšanas partneris un "Outbox" atrodas kompānijas segmentā "Google for Entrepreneurs".

"Šī kompānija izauga no mana darba, kurā es atbalstīju jauno uzņēmēju ekosistēmu. Mana izglītība ir saistīta ar informācijas tehnoloģijām. Laikā, kad studēju, brīvprātīgi iesaistījos dažādu pasākumu organizēšanā jaunajiem uzņēmējiem. Gribēju, lai tā grupa, kas par to interesējas, attīstās arī ārpus universitātes," stāsta Zulu.

Vīrietis studiju laikā bija tā saucamais "Google" vēstnesis, par kuru var kļūt ikviens students, kurš vēlas attīstīt jauno uzņēmēju vidi savā universitātē un ir gatavs popularizēt "Google" produktus. Ugandietim labi veicās – drīz ap viņu pulcējās daudz jauno uzņēmēju un viņš izveidoja arī "Google Developer group" – programmu "Google" produktu popularizēšanai, kuras ietvaros jaunajiem censoņiem ir iespēja arī pašiem piedāvāt savu risinājumu dažādām problēmām.

"Tajā laikā satiku cilvēku no "Garage 48", pēc kā organizējām savu pirmo hakatonu. Tas notika 2011. gadā. Biju pozitīvi pārsteigts, jo nedēļas nogales beigās mums bija gatavi 11 prototipi no 75 cilvēkiem. Tas bija pārsteidzoši redzēt tik daudz jaunu talantu," saka Zulu. Pēc tam sākās lielākais izaicinājums. Vīrietis bija izveidojis veiksmīgu jauno uzņēmēju grupu gan galvaspilsētā Kampalā, gan citās Ugandas pilsētās un ārpus tām, bet trūka atbalsta sistēmas. "Tā radās "Outbox"," saka Zulu.

Pašlaik atbalsta 13 startapus

"Outbox" ir līgumi ne tikai ar "Google", bet arī ar "Sms One", "Deloitte" un citiem uzņēmumiem. Sākotnēji kompānija tikai organizēja dažādus pasākumus jaunajiem uzņēmējiem, lai viņiem būtu iespēja tikties un veidot sadarbību. Vēlāk "Outbox" sāka koncentrēties uz programmēšanu, un pirmais partneris bija viena no lielākajām mediju kompānijām Ugandā "NTV", stāsta Zulu.

"Ar viņiem sadarbojāmies, lai meklētu veidus, kā žurnālistika mijiedarbojas ar tehnoloģijām. No mūsu sadarbības radās viens produkts, kuru viņi arī paņēma un komercializēja, noslēdzot līgumu ar tehnoloģiju izstrādātājiem," klāsta Zulu. Nākamais partneris "Outbox" bija lielākā mobilo telekomunikāciju kompānija "MTN", kā rezultātā radās trīs produkti.

Pašlaik kopāstrādāšanas uzņēmuma lielākais partneris ir Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Iedzīvotāju fonds. "Ar viņiem mums paredzēta sadarbība līdz 2017. gada oktobrim. Fokusējamies uz sociālo uzņēmējdarbību un to, kā jaunie uzņēmēji var palīdzēt attīstīt veselības ekosistēmu šeit, Ugandā," saka Zulu.

Pašlaik "Outbox" pastāvīgi strādā 42 cilvēki. Telpas piemērotas aptuveni 60 cilvēkiem. "Jūtamies diezgan piepildīti jau tagad. Mums ir 13 startapi dažādos sektoros, kurus atbalstām," skaidro "Outbox" vadītājs.

Arī Ugandas valdība ir ieinteresēta sadarboties, lai gan līdz šim prakse strādāt ar jaunajiem uzņēmējiem nav bijusi. "Tas viņiem ir kaut kas jauns, un pie tā vēl jāpierod, tādēļ aktīvi komunicējam," komentē Zulu.

No aktīvajiem startapiem divi ir saistīti ar medijiem. Viens no tiem ir jau pieminētā sadarbība ar "NTV", bet otrs ir "RootIO", kas piedāvā vienā aplikācijā apvienot vairākas radiostacijas. "Mums ir cilvēki, kas strādā no šejienes, bet piedāvājam pakalpojumus arī attālināti. Viens darbinieks ir no Dienvidkorejas, piedāvājot tulkošanas pakalpojumus. Cits savukārt strādā no Berlīnes, piedāvājot finansiālos pakalpojumus. Viņi veido mobilo aplikāciju naudas ietaupījumiem," stāsta Zulu. Vēl ir citi startapi visdažādākajās jomās – veselības, spēļu, inženierijas u.c.

Viens no veiksmīgākajiem startapiem, kas bija saistīts ar lauksaimniecības jomu, nesen izvācies no "Outbox" telpām. Pagājušajā gadā tas piesaistīja 500 tūkstošu dolāru finansējumu no kādas mentoru programmas. Tagad uzņēmums "Ensibuuko" nodarbina 17 cilvēkus. "Tas ir viens no mūsu labākajiem piemēriem, kur laba ideja izauga par reālu lietu salīdzinoši īsā laikā – sešos mēnešos. Viņiem bija laba ideja, dabūjām pareizos sadarbības partnerus un viņiem bija iespēja ātri attīstīties," stāsta Zulu.

Viens no jaunajiem uzņēmējiem "Outbox" ir Stīvens Tašobija, kurš izdomājis veidu, kā grūtnieces lauku reģionos, izmantojot modernu ierīci "Wekebere", var parūpēties par savu veselību. "Tā ir vienkārši lietojama ierīce, ko varētu izmantot cilvēki lauku reģionos. Daudziem ir problēmas nokļūt veselības iestādēs, nākas ar kājām doties lielus gabalus. Un uz vienu vecmāti ir ārkārtīgi daudz jauno māmiņu," stāsta Tašobija.

Instrumenti, ar kādiem strādā vecmātes, ne vienmēr ir piemēroti, turklāt viņām parasti arī nav pietiekami daudz laika, lai pienācīgi parūpētos par ikvienu jauno māmiņu. "Bieži vien vecmātes aizmirst piefiksēt svarīgus rādītājus. Šajā brīdī noder mūsu diagnosticēšanas ierīce, kura sniegs vecmātēm precīzus, uzticamus rezultātus," stāsta vīrietis. Ierīce izskatās pēc jostas, kas aprīkota ar sensoriem. To apliekot ap vidukli, ar sensoru palīdzību tiek noteikts, vai auglis sievietes vēderā ir normālā stāvoklī un vai tā dzīvība nav apdraudēta. Tiek mērīti augļa sirdspuksti.

"Ierīce domāta arī tiem cilvēkiem, kas neprot lasīt, jo tādu skaits Ugandas lauku reģionos ir diezgan liels. Ja parādās zaļā gaismiņa, viss kārtībā. Ja sarkana, tad nepieciešama palīdzība," skaidro Tašobija. Praktiski lietojot šādu ierīci, sieviete vienkāršā veidā varētu noteikt savu veselības stāvokli un tikai ārkārtējas nepieciešamības gadījumā mērot tālo ceļu pie vecmātes.

Patrelija pašlaik cenšas gan iegūt valsts atbalstu, gan citādi piesaistīt finansējumu. "Ierīces varētu izīrēt sievietēm uz to laiku, kamēr viņas ir stāvoklī," komentē jaunais uzņēmējs.

Tilts uz starptautisko vidi

Savukārt Dominiks Boss strādā nīderlandiešu kompānijai "Tunga", kas palīdz jaunajiem uzņēmējiem no Ugandas sasniegt starptautiskus klientus. "Mēs esam no Amsterdamas, bet galvenais mērķis ir Ugandā koncentrēt pēc iespējas vairāk labākos jaunos uzņēmējus no Āfrikas valstīm. Kā zināt, bezdarba līmenis Ugandā ir ļoti augsts, bet mums ir iespējas iegūt klientus," stāsta nīderlandietis.

Boss skaidro, ka līmenis, kādā strādā jaunie uzņēmēji no Āfrikas, ir augsts. "Viņi pilnīgi noteikti var konkurēt starptautiskajā tirgū. Lielākajā daļā gadījumu viņi darbu veic labāk un ir pieprasītāki par, teiksim, Indijas vai Austrumeiropas uzņēmējiem," teic kompānijas "Tunga" pārstāvis.
Pēc viņa teiktā, Ugandā, Nigērijā un Kenijā ir labi sagatavoti jaunie uzņēmēji. "Problēma tā, ka vēl nav pietiekami daudz piedāvājumu un klientu, kur šīs prasmes lietot. Mēs vēlamies būs tie, kas viņus piesaista," uzskata Boss.

Lielākoties klienti ir no Nīderlandes, bet daži arī no ASV un citām valstīm. "Ir viegli dabūt klientus no visdažādākajām pasaules valstīm, jo jebkurš, kas ieiet mūsu mājaslapā, var ātri atrast sev interesējošo," stāsta nīderlandietis. Klients mājaslapā norāda, ko vēlas, savukārt pretī tiek sniegti kāda jaunā uzņēmēja pakalpojumi. "Skatāmies, lai sakrīt prasmes ar to, ko klients vēlas kā gala produktu," saka Boss.

Pašlaik ilglaicīgi sadarbojas ar afrikāņu uzņēmējiem sadarbojas desmit lieli uzņēmumi, bet ik pa laikam parādās arī mazāki klienti, kam nepieciešama palīdzība īsāku laiku. "Jaunajiem uzņēmējiem no Āfrikas valstīm maksājam nedaudz virs vidējās summas, kas eksistē šajā tirgū. Ir iespējams dabūt lētu jauno uzņēmēju no Indijas vai Austrumeiropas par kādiem pieciem, sešiem eiro, bet tas nenozīmē, ka garantēta kvalitāte. Mēs maksājam dubultā, dažreiz pat nedaudz vairāk, apmaiņā garantējot kvalitāti," skaidro Boss.

Ar "Tungu" aktīvi sadarbojas aptuveni 40 jaunie uzņēmēji, bet gadījuma darbiem kopumā pieejami aptuveni 120 jaunie uzņēmēji no Ugandas, Nigērijas un Kenijas. "Skaits katru dienu aug. Dažiem klientiem pēc pieredzes ar vienu cilvēku ir vēlme rekrutēt vēl kādu, līdz ar to cilvēku skaits, kas nepieciešams vienam klientam, aug," komentē nīderlandietis.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!