Foto: LETA

Baltkrievija slepus, pārkāpjot Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas muitas līgumu, caur Latvijas ostām eksportē degvielu, ”nomaskējot” to par šķīdinātājiem, otrdien raksta Krievijas laikraksts ”Izvestija”.

Šis benzīns nonāk rietumvalstu tirgos, bet pirms izvešanas tas tiekot ”nomaskēts” kā šķīdinātāji, jo par degvielu, kas ražota no Krievijā iegūtās naftas, ir jāmaksā nodeva.

Pēc laikraksta informācijas Baltkrievijas darbības Krievijas budžetam radījušās vismaz miljarda ASV dolāru (500 miljonu latu) zaudējumus.

Krievija nu uzstājot, lai Baltkrievija izpildītu agrāk apstiprināto plānu un līdz šī gada beigām Krievijas tirgum piegādātu 2,1 miljonu tonnu benzīna un 3,5 miljonus tonnu dīzeļdegvielas, kura Baltkrievijas rūpnīcās jāpagatavo no Krievijas piegādātās naftas.

Deviņos mēnešos Krievija esot pilnībā izpildījusi savas saistības par naftas piegādi Baltkrievijai, kamēr Baltkrievija esot izpildījusi tikai 2% no uzņemtajām saistībām, kas arī saniknojis Maskavu.

Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas muitas līgums paredz, ka Krievija naftu Baltkrievijai piegādā bez nodevas piemērošanas, ja saražotā degviela nonāk atpakaļ Krievijā. 2012.gadā Baltkrievijai piegādāti 21,3 miljoni tonnu degvielas, kas atbilst šīs valsts pārstrādes uzņēmumu jaudai. 6,8 miljoni degvielas nonāk pašas Baltkrievijas patēriņam, bet pārējais apjoms tiek eksportēts.

Pēc līguma nosacījumiem par eksportu Baltkrievija maskā nodevu Krievijas budžetā. Benzīna eksporta nodeva ir atkarīga no pasaules cenām un patlaban ir 377 ASV dolāri (196 lati) par tonnu.

Šovasar Krievija paudusi satraukumu par strauju Krievijas naftas eksporta pieaugumu uz Baltkrieviju un tajā pašā laikā straujo Baltkrievijas eksportēto organisko šķīdinātāju pieaugumu. Šo produktu eksports ar nodevu netiek aplikts.

Pēc Baltkrievijas sniegtajiem datiem 2010.gadā eksportētas 244 tonnas šķīdinātāju, 2011.gadā eksports pieaudzis līdz 2,1 miljonam tonnu, bet šā gada pirmajā pusgadā tas ir jau sasniedzis 2,9 miljonus tonnu.

Laikraksts norāda, ka galvenais Baltkrievijas ”šķīdinātāju” pircējs ir Latvija, kurai piegādāti 1,5 miljoni tonnu produkcijas. Pērn Latvijas ostās arī esot sasniegts naftas produktu pārkraušanas rekords, to skaitā audzis šķidro ķīmikāliju, tai skaitā šķīdinātāju pārkraušanas apjoms – tas pieaudzis par 2,5 miljoniem tonnu.

Savukārt pēc Latvijas robežas šķērsošanas Baltkrievijas šķīdinātāji atkal ”pārvēršas” par naftas produktiem, norāda laikraksts.

Laikraksta avoti gan norādījuši, ka arī šoreiz Krievija un Baltkrievija par šīm domstarpībām spēšot vienoties un līdz naftas piegāžu pārtraukšanai situācija nenonākšot.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!