Foto: DELFI

Eiropas Savienības (ES) fondu finansējuma saņemšanu Krievijas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas no Baltkrievijas robežas līdz Klaipēdas ostai jeb tā dēvētā IXB koridora elektrifikācijai traucēja kaimiņvalstu Latvijas un Igaunijas bažas, kas saistītas ar konkurences pieaugumu, paziņoja Lietuvas transporta un sakaru ministrs Rimants Sinkevičs.

Viņš Lietuvas parlamenta deputātiem sacīja, ka IXB koridora, pa kuru gada laikā tiek pārvadātas apmēram 11 tonnas kravu, no kurām lielākā daļa ir mēslojums, elektrifikācija ļautu pārvadājumu tarifu samazināt par 30%, kas uzlabotu Lietuvas konkurences apstākļus laikā, kad tiek gaidīts kravu plūsmas pieaugums. Projekta finansēšanai nepieciešami 133 miljoni eiro.

"Tolaik [ES Padomē] prezidējošā valsts bija Latvija, kas, kā zināms, nebija priecīga par mūsu vēlmi elektrificēt šo maršrutu. Turklāt tāds ģeopolitiskais virziens ļāva Eiropas Komisijai pateikt, ka projektu finansēšana būtu atbiltsoša, bet to radītā pievienotā vērtība nav pietiekama, un mēs nesaņēmām naudu IXB koridoram," klāstīja Sinkevičs.

Liberāļu savienības līderis Eliģijs Masjulis uz to izteica piezīmi, ka "brāļi paklupināja", bet premjers Aļģirds Butkevičs no sociāldemokrātu partijas atzina, ka ne tikai Latvija, bet "jā, arī igauņi".

Jūlijā Lietuvas valsts dzelzceļa kompānija "Lietuvos geležinkeliai" nesaņēma 197 miljonu eiro palīdzību no ES fonda EITP, no kuriem 64 miljoni eiro bija paredzēti Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" posma aprīkojumam ar signalizēšanas sistēmu (projekta kopējās izmaksas - 75,3 miljoni eiro), kā arī 133 miljonus eiro Krievijas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas no Baltkrievijas robežas līdz Radvilišķiem elektrifikācijai. Šis posms ir daļa no transporta koridora Austrumi-Rietumi, un projekta kopējās izmaksas bija 156,5 miljoni eiro.

"Lietuvos geležinkeliai" apgalvoja, ka finansējumu signalizēšanas sistēmai netika sniegts lielā pieteikumu skaita dēļ, un Eiropas Komisija ieteica projektu iesniegt vēlāk, bet elektrifikācijas projektam finansējums netika saņemts, jo tas nebija iekļauts prioritāro projektu sarakstā, kas saņem atbalstu šajā programmā.

Projektam "Rail Baltica" kopumā Eiropas Komisija Lietuvai piešķīra 106 miljonus eiro jeb 85% no tā finansējuma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!