Foto: DELFI

Jaunuzņēmumus ("startapus") un lielās korporācijas uzņēmējdarbības vidē bieži vien uzskata par absolūtiem pretstatiem, taču nereti tie viens otram ir ļoti vajadzīgi. Kā stāsta Vīnē bāzētā jaunuzņēmumu un lielo uzņēmumu "savedējkompānijas" "Match-Maker Ventures" jaunuzņēmumu menedžmenta daļas vadītāja Mae Hansena, tirgus katrā Eiropas valstī ir atšķirīgs, tādēļ jaunuzņēmumiem nereti ir grūtības atrast un uzrunāt lielus uzņēmumus, kas būtu gatavi sadarboties. Lai palīdzētu jaunuzņēmumiem slēgt darījumus ar nozares milžiem, izveidots "Match-Maker Ventures", kas ir vidutājs starp abām atšķirīgajām pasaulēm.

Šobrīd "Match-Maker Ventures" portfolio ir astoņi jaunuzņēmumi, no kuriem divus kompānija tikai rekomendē, bet ar pārējiem arī sadarbojas. Tā kā šīs kompānijas vadītāji iepriekš darbojušies finanšu, telekomunikācijas un mediju sektoros, kompānija sadarbojas ar šo nozaru jaunuzņēmumiem, kuri jau sasnieguši izaugsmes stadiju un kuru piedāvātie risinājumi ir inovatīvi un paredzēti globālajam tirgum. Kā "savešanas" piemēru Hansena min jaunuzņēmumu, kas piedāvā inovatīvu kredītreitinga noteikšanas risinājumu, un banku, kurai šāds pakalpojums nepieciešams.

"Fintech" kompānijas bankas pilnībā no tirgus neizspiedīs

Maijā izdotajā "Match-Maker Ventures" ziņojumā "Open Innovation – Fact or Fiction?" teikts, ka 61% no kompānijas aptaujātajiem finanšu sektora uzņēmumiem atzīst – lai izdzīvotu, ir jāsadarbojas ar jaunuzņēmumiem. Hansena uzsver, ka tieši sadarbība ir panākumu atslēga, jo tādējādi "startapi" tiek pie plašāka tirgus, bet uzņēmumi – pie inovatīvām tehnoloģijām.

Taujāta par to, vai tā sauktie "fintech" jeb finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmumi nākotnē varētu izskaust bankas, Hansena atbild noraidoši. Viņa norāda, ka "startapi" visbiežāk koncentrējas uz kādu konkrētu pakalpojumu, bet bankas piedāvā ļoti plašu pakalpojumu klāstu: "Nedomāju, ka notiks pilnīga pārņemšana. Bankas vienmēr pastāvēs. Uzvarošā stratēģija "fintech" kompānijām ir darīt to, ko tās prot vislabāk, un nezaudēt fokusu, cenšoties pārņemt tirgu. Uzvarošā stratēģija ir sadarbība. "Fintech" kompānijām piedāvāt visu pakalpojumu klāstu, ko piedāvā bankas, būtu ārkārtīgi dārgi."

Hansena uzsver, ka arī klientiem ir izdevīgāk, ja bankas un "fintech" kompānijas sadarbojas, jo tādējādi pakalpojumi kļūst lētāki un vieglāk pieejami. Atsaucoties uz neseno ziņojumu, viņa arī uzsver, ka finanšu tehnoloģiju pakalpojumus neizmanto tikai gados jauni cilvēki. ""Fintech" kompāniju piedāvāto pakalpojumu izmantošana gados vecāku cilvēku vidū tuvāko gadu laikā trīskāršosies," lēš Hansena.

Saskaņā ar "Match-Maker Ventures" ziņojumu šī gada pirmajā ceturksnī investīciju apmēri Eiropas finanšu tehnoloģiju kompānijās ir ievērojami pieauguši un, ja šāds pieaugums turpināsies visu gadu, tad kopumā 2017. gada laikā tas varētu palielināties par 57%, salīdzinot ar pērno gadu, kas nozīmē, ka šādu kompāniju apmēri aug un palielinās arī to potenciāls bankām atņemt tirgus daļu. Vienlaikus pētījumā secināts, ka liela daļa "fintech" kompāniju jau ir sadarbojušās ar lieliem uzņēmumiem, bet vēl lielāka daļa – 83% – pozicionē sevi kā sadarbībai gatavu, nevis tirgu šķeļošu jaunuzņēmumu.

Sadarbojas ar attīstības fāzē esošiem jaunuzņēmumiem

Pirms jaunuzņēmuma iekļaušanas "Match-Making Ventures" portfolio speciālisti apmēram divus mēnešus to izvērtē, bet pēc tam dalās zināšanās, palīdzot sagatavoties brīdim, kad būs jāstājas korporāciju pārstāvju priekšā. "Mēs rūpīgi izvērtējam viņu biznesa modeli, izcenojumus, pārdošanas stratēģiju, lai palīdzētu izveidot visatbilstošāko stratēģiju," stāsta Hansena, uzsverot, ka "Match-Maker Ventures" nopelna vien tad, ja "savešana" bijusi veiksmīga.

Taujāta par to, cik ilgi "Match-Making Ventures" turpina sadarbību ar jaunuzņēmumu pēc sadarbības partnera atrašanas, viņa atbild – visu līguma termiņu. "Tā nav vienreizēja iespēja – noslēgsim līgumu un viss. Mēs iegūsim vienīgi, ja līgums būs ilgtermiņa," stāsta Hansena.

Kā secināts uzņēmuma veiktajā pētījumā, korporācijas nereti uz sadarbību ar "fintech" kompānijām raugās no oportūnista skatpunkta, nevēloties ieguldīt daudz darba un laika sadarbības attīstīšanā. Bieži vien gadoties, ka liela daļa kompānijas pat nenojauš, ka tā sadarbojas ar kādu "startapu" – tam vienkārši netiek pievērsta īpaša uzmanība. Tas arī ir viens no "savedējkompānijas" uzdevumiem – panākt, ka abas puses aktīvi iesaistās sadarbībā.

No darba tradicionālajā finanšu sektorā līdz savedējas lomai

Hansena ir igauniete, taču skolojusies ne vien Tartu, bet arī vairākās universitātēs ASV. Iepriekš viņa strādājusi gan tradicionālajā finanšu sektorā, gan ar jaunuzņēmumiem. Savulaik Hansena bijusi "Danske Bank" stratēģisko projektu konsultante bankas galvenajā birojā Dānijā, bet pēcāk – arī pirmā organizācijas "FinanceEstonia" vadītāja. Hansena ir arī viena no jaunuzņēmuma "Funderbeam" dibinātājām, tiesa gan, šobrīd viņa tajā vairs nestrādā.

Foto: Publicitātes foto

Taujāta par to, kā nonākusi uzņēmēju savedējas lomā, viņa stāsta, ka pēc ilgās darbošanās finanšu sektorā pieķērusi sevi domājot, ka vēlas vairāk sadarboties ar "startapiem". "Es sapratu, ka vairs nevēlos būt korporatīvajā pasaulē, tā ir pārāk lēna. Es saprotu to pasauli, bet vēlos vairāk saistīties ar jaunuzņēmumiem," viņa skaidro.

Uz "Match-Making Ventures" viņu atvilinājis bijušais masu mediju milža "Thomson Reuters" korporācijas valdes loceklis Jurgs Floeks. "Viņš mani uzaicināja, un mirklī, kad viņš izskaidroja, ko viņi dara, es ieraudzīju vajadzību – tirgū tas ir vajadzīgs. [..] Man tā bija perfektā saderība, kur likt lietā savu pieredzi un zināšanas," stāsta Hansena.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!