Foto: DELFI
Mobilās ierīces kļūst aizvien sarežģītākas, paplašinās arī saziņas iespējas, kas var ietekmēt pakalpojuma lietošanas paradumus. Daļa mobilo tehnoloģiju īpatnību skar tikai viedtālruņu lietotājus, taču ir arī tādas, ar kurām var saskarties gan viedtālruņa, gan podziņtelefona īpašnieks, turklāt neatkarīgi no mobilo sakaru operatora, kura pakalpojumus viņš izmanto.

Mobilo sakaru operators "Bite" apkopojis vairākas nianses, kādiem tehniskiem parametriem un lietām ir vērts pievērst uzmanību, lai izvairītos no paaugstinātiem rēķiniem.

Nekorekta iestatījumu konfigurācija


Foto: DELFI

Situācija: mobilā telefona lietotājs pēkšņi pamana, ka telefonā lejupielādējas atjauninājumi, lai gan WiFI tīklam ierīce nav pieslēgusies. Ar ko tas skaidrojams?

Kā norāda "Bite" klientu apkalpošanas vadītāja Oksana Stankeviča, liekas papildu izmaksas bieži vien rada nekorekta mobilā telefona iestatījumu konfigurācija. Piemēram, atjauninājumi notiek ne tikai, izmantojot bezvadu tīklu, bet arī lietojot mobilo internetu. "Ja lietotājam ir neierobežots internets tarifu plānā, problēmas nerodas, turpretī, ja lietotājam nav neierobežots interneta apjoms iekļauts tarifu plānā, datu pārraides apjoms var tikt pārsniegts, un tas atspoguļosies rēķinā," sacīja Stankeviča.

4G viesabonēšanā


Foto: DELFI

Situācija: atrodoties Ukrainā, telefona lietotājs, lai nepārsniegtu interneta lietošanas limitu, ir atslēdzis ierīcē mobilo datu pārraidi. Neskatoties uz to, informācija lietotāja profilā liecina, ka internets ir lietots. Ar ko tas skaidrojams?

Eksperti skaidro, ka šī problēma ir izteikta viesabonēšanā, uzturoties valstīs, kurās 4G tīkla attīstība šobrīd uzņem apgriezienus, piemēram, NVS valstis. Kā norāda "Bite" pārstāve, attīstoties tehnoloģijām, tostarp 4G tīklam, un lietotājiem pārejot no 3G ierīcēm uz modernākām, parādās jaunas nianses, kas pat nav atkarīgas no konkrētā operatora. Pat tādā gadījumā, ja telefonā ir atslēgts internets, reizi stundā ierīce mēģina tam automātiski pieslēgties. Lai tā nenotiktu, mobilajā telefonā ir jāizslēdz ne tikai datu pārraide, bet arī pieeja 4G tīklam.

Viesabonēšana pierobežas zonā


Foto: DELFI

Situācija: atgriežoties no ceļojuma uz Krētu, Latvijas mobilā operatora lietotājam rēķinā iekļauta maksa par pieslēgumu Turcijas mobilajam operatoram. Ar ko tas skaidrojams?

Eksperte norāda, ka mobilie telefoni meklē iespējami spēcīgāku tīklu, kuram pieslēgties. Mobilo sakaru signāla jauda ir atkarīga no bāzes stacijas atrašanās vietas, tādēļ pierobežas zonās var rasties situācija, ka telefons automātiski pieslēdzas citas valsts operatora tīklam.

Ja tā ir kāda no Eiropas valstīm, kurām ir saistoši viesabonēšanas regulējuma noteikumi, lietotājs to nejutīs. Savukārt, ja konkrētajai kaimiņvalstij Eiropas Savienības regula nav saistoša, par tās mobilo sakaru operatora tīklā norunātajām minūtēm, nosūtītajām īsziņām un izlietoto internetu tiks aprēķināta papildu maksa. Lai izvairītos no problēmām, pierobežas rajonos ieteicams pievērst pastiprinātu uzmanību ienākošajām īsziņām, kā arī mobilo tālruņu iestatījumos ieteicams manuāli atslēgt automātisko mobilā tīkla meklēšanu.

Tad gadījumos, ja kādu iemeslu dēļ veidosies sakaru pārrāvums, telefons piedāvās lietotājam izvēlēties un iestatīt kādu no tuvākajiem mobilajiem tīkliem manuāli, nevis automātiski pieslēgsies jaudīgākajam.

No krāpnieciskajiem zvaniem var salīdzinoši viegli izvairīties


Foto: DELFI

Situācija: pamanot mobilajā telefonā garām palaistu neatbildētu zvanu, parasti mobilā telefona lietotājs steidzas automātiski atzvanīt, bet abonents neatbild, un šī situācija ikdienas steigā piemirstas. Pārsteigums rodas, mēneša beigās saņemot rēķinu par paaugstinātas maksas zvanu. Kā rīkoties šādā situācijā?

Eksperte uzsver, ka krāpnieki izstrādā numuru diapazonu un tad speciālas iekārtas veic automātiskus zvanus. Jāņem vērā, ka izveidotie numuri nav īsti, bet gan fiktīvi. Tā kā zvans veikts no speciālas iekārtas, uz to atbildot vai atzvanot saruna nenotiek. Kad zvana saņēmējs mēģina atzvanīt, par to tiek piestādīta maksa.

"Iesakām neatbildēt, ja jums zvana kāds nepazīstams ārvalstu abonents. Uz šādiem numuriem nav vērts arī atzvanīt. Tāpat, ja zvani ir traucējoši, iesakām bloķēt konkrētos numurus, kā arī ziņot savam operatoram. Jāatceras, ka internetā var sameklēt informāciju par to, kādi numuru diapazoni ir piešķirti kuram operatoram. Savukārt, ja interesē ziņas par konkrētu tālruņa numuru, vietnē numuri.lv var apskatīties, kuram operatoram tas ir piešķirts un kurā tīklā šobrīd tiek izmantots," stāsta Stankēviča.

Bērnu telefonu lietošanas paradumi


Foto: DELFI

Situācija: skolas brīvlaiku bērni pavada pie vecvecākiem, saziņai ar vecākiem tiek izmantotas līdzi iedotās mobilās ierīces. Nepatīkamu pārsteigumu vecākiem sagādā vien rēķins, kurā pēkšņi iekļautas neizprotamas summas. Ar ko tas skaidrojams?

Eksperte uzsver, ka vecāki bērniem mobilo telefonu lielākoties iegādājas brīdī, kad mazajam ir septiņi gadi. "Mobilais telefons ir vilinoša izklaide, un bērni ne vienmēr saprot, kas ir internets un ka tas maksā naudu. Bērniem patīk lejupielādēt telefonā spēles, tās bieži "prasa" iegādāties "Google Play" dažādus bonusus.

Risinājums tam varētu būt sekot līdzi rēķiniem, īpaši interneta lietojumam. Eksperte atgādina, ka lietotājiem tiek sūtītas informatīvas īsziņas gan gadījumos, kad mainās tarifu plāns, gan arī tad, ja ir sasniegts tarifu plānā iekļauto datu limits, tāpēc ir ieteicams vienoties ar bērniem, ka viņi vecākus informē par visām īsziņām, ko saņem no mobilo sakaru operatora. Šādās situācijās operators rekomendē vecākiem arī izmantot kādu no aplikācijām, kurā vecāki var ierobežot, cik daudz laika bērns pavada internetā, piemēram "Family Time" vai "Kids Place".

Labākais veids, kā pasargāt sevi no nepatīkamiem pārsteigumiem rēķinos, ir sekot līdzi izmaksām, izvēlēties speciālas aplikācijas, vai arī regulāri ieskatīties savā lietotāja profilā mobilā operatora mājaslapā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!