Foto: AP/Scanpix

Mobilo aplikāciju izstrādātāji nereti pārkāpj ASV federālos privātuma noteikumus un ievāc ļoti dažāda veida informāciju par aplikāciju lietotājiem. Nereti informācijas ievākšana notiek caur tām aplikācijām, kas paredzētas bērniem, vēstī interneta portāls “Sputniknews”.

Daudzas no šīm aplikācijām pieejamas arī lietotājiem Latvijā.

"Bērni ir ļoti ienesīgs tirgus, īpaši aplikācijām. Diemžēl, joprojām ir kompānijas, kas vairāk satraucas par saviem ienākumiem, nekā bērnu privātuma aizsardzību," Digitālās demokrātijas centra izpilddirektoru Džefu Česteru citē ziņu aģentūra "Associated Press".

Lietojumprogrammas, kas paredzētas bērniem, ievāc dažāda veida informāciju, sākot no lietotāja atrašanās vietas un beidzot ar balss ierakstiem. Joprojām nav skaidrs, vai ražotāji vispirms lūdz vecāku piekrišanu bērnu datu izmantošanai, vai to vienkārši nodod mazumtirgotājiem.

Lai izvairītos no personīgas informācijas noplūdes caur bērniem paredzētajām aplikācijām, Federālā tirdzniecības komisija no 2013.gada jūlija lika programmu izstrādātājiem iegūt vecāku atļauju, pirms tādu personīgo datu kā telefona numura un atrašanās vietas ievākšanas. Šis noteikums attiecas uz informāciju par bērniem līdz 13 gadu vecumam.

Tomēr Kārnegi- Melona Universitātes pētnieki atklājuši, ka daudzas bērnu vidū iemīļotas aplikācijas, piemēram, "Talking Tom" un "Fruit Ninja" joprojām ievāc datus, apejot ASV federālos noteikumus.

Pētnieki noskaidrojuši, ka lielākajai daļai šo aplikāciju lietotāju nav zināms, ka augļu griešanas spēle "Fruit Ninja" piefiksē lietotāja atrašanās vietu, bet runājošais kaķis "Talking Tom" uzglabā balss ierakstus un ievāc dažāda veida informāciju no viedtālruņa.

Tāpat lietotājiem nav ne jausmas, kas ar viņu datiem notiek pēc tam. Daudziem pat prātā nenāk, ka viņu personīgā informācija nonāk reklāmas aģentūru un vietējo valdību rīcībā, vēstī "Sputniknews".

"Dažos no iepriekš veiktajiem pētījumiem mēs noskaidrojām, ka cilvēkiem nebija iebildumu pret informācijas izmantošanu reklāmas nolūkos, ja vien viņiem par to iepriekš bija paziņots. Ja viņi nezina, ka tas notiek, tā ir problēma," žurnālam "Forbes" atklāja viens no pētniekiem Džeisons Hongs.

Lielāka daļa aplikāciju izstrādātāju izmanto trešās puses kodus, lai izveidotu savas lietotnes. Koda elementi, ko nodrošina tādi tīkli kā "InMobi", "Twitter Mo Pub", "Facebook" un "Google Analytics", ievāc informāciju un to nodod reklāmas tirgus pārstāvjiem. Nereti aplikāciju izstrādātāji pat nezina, cik daudz informācijas tiek ievākta.

Līdz šim par noteikumu pārkāpumiem ar vairāku simtu tūkstošu dolāru soda naudu sodīti tikai divi aplikāciju izstrādātāji: "Yelp Inc." un "TinyCO."

"Es uzskatu, ka vecākiem ar veselīgu skepsi vajadzētu paraudzīties uz lietām, ko bērni dara digitālajās ierīcēs," norāda Vašingtonas Universitātes komunikācijas zinātņu profesore Katrīna Montgomerija. Viņa iesaka vecākiem rūpīgi iepazīties ar drošības un privātuma iestatījumiem, un tikai tad atļaut bērnam lietot aplikāciju. Tomēr nereti nav iespējams apzināties visus riskus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!