Foto: DELFI

Lai Latvijas transporta infrastruktūra ierobežotā finansējuma apstākļos spētu attīstīties arī gadījumā, ja apsīktu Eiropas Savienības (ES) finansējums, tiks apsvērta iespēja izveidot vienotu Valsts transporta infrastruktūras fondu, kurā iemaksas lielākoties veidotu finansējums no naftas produktu akcīzes nodokļa ieņēmumiem.

Par to ceturtdien vienojās Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes (LOTLP) sēdes dalībnieki.

AS "LatRailNet" valdes priekšsēdētājs Ainis Stūrmanis sēdē norādīja, ka līdz šim infrastruktūru ar nelielu valsts atbalstu uztur paši tirgus dalībnieki un šī sistēma darbojās, jo pārvadājumu skaits bija pietiekami liels visā tranzīta koridorā gan dzelzceļā, gan ostās. Tomēr ģeopolitisko apstākļu dēļ situācija ir mainījusies, tādēļ pašreizējā sistēma jāmaina.

"Piedāvājam izveidot publisku fondu, kas atbalstīs pārvadājumus un ilgtermiņā nesīs pozitīvu efektu visai tautsaimniecībai. Savulaik šāds fonds jau bija, diemžēl šo normu svītroja. Patlaban pastāv autoceļu fonds, kurā ienāk iemaksas arī no dzelzceļa pārvadājumiem, taču tas nenozīmē vienlīdzīgu situāciju visiem pārvadātājiem. Mūsu priekšlikums - fondu vajadzētu finansēt no kopējiem naftas produktu akcīzes nodokļa ieņēmumiem. Protams, ka fonda izmantošanai jābalstās uz pārredzamiem noteikumiem," sacīja Stūrmanis.

Arī satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) atzina, ka fonda izveide varētu risināt finansējuma problēmu dzelzceļa un autoceļu infrastruktūrā, kur iespējamā ES fondu apsīkšana varētu radīt problēmas.

"Valsts atbalsts ceļu būvei reāli dzīvē nedarbojas, jo likuma normās ir piezīme, ka finansējums atkarīgs no budžeta iespējām. Ņemot vērā nesenos notikumus ES un raugoties uz nākamo budžetu, būtu lietderīgi Satiksmes un Finanšu ministrijām izvērtēt vienota fonda modeļa izveidi ne tikai dzelzceļam, bet kopējai valsts transporta infrastruktūrai," sacīja Augulis.

Arī Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS) sēdē norādīja, ka atbalsta minēto ieceri, jo "patlaban visa ceļu labošana turas tikai uz Eiropas naudām", tomēr ilgtermiņā fonds nebūtu visu problēmu atrisinājums.

"Protams, ka beigsies Eiropas Savienības finansējums. Kaut kad mums jātaisa šī pāreja, bet nevajag būt lielās ilūzijās, ka atradīsies papildu nauda tikai tāpēc, ka fondu izveidos," sacīja premjers.

Fonda izveidi atbalstīja arī ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens (V).

"Jauns izmaksu modelis ir būtisks, ņemot vērā arī "Rail Baltic" projektu. Kas attiecas uz ES fondiem, tur būs būtiskas pārmaiņas, tādēļ šis jautājums par vienota fonda izveidi noteikti jāskata," atzina ministrs.

LOTLP ir valdības izveidota institūcija, un to vada Ministru prezidents. Padome piedalās nozares politikas veidošanā, noteiktā kārtībā sniedzot priekšlikumus un atzinumus valdībai un citām institūcijām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!