Foto: RIA Novosti/Scanpix

Pagājušajā nedēļas nogalē notikušās "Latvijas Dzelzceļa" valdes priekšsēdētāja Uģa Magoņa 50.dzimšanas dienas svinības Rundāles pilī apmeklējis arī "Krievijas dzelzceļa" prezidents Vladimirs Jakuņins, vēsta Latvijas Televīzijas raidījums "de facto".

Jakuņins kopš pagājušā gada marta iekļauts ASV "melnajā sarakstā". Sankcijas pret viņu vērst plānoja arī Eiropas Savienība (ES), bet Latvijas politiķi un diplomāti tam iebilda, vēsta raidījums. 

Magoņa 50.dzimšanas dienas viesu vidū, kā vēsta LTV, bijis arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss ("Vienotība"), Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš un bijušais nozares ministrs Aivis Ronis. Uz viesībām ieradusies arī ekonomikas ministre Dana Reizniece – Ozola (ZZS) kopā ar savu vīru - Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktoru Andri Ozolu.

Taču daudz interesantāks ir lūgto viesu saraksts no Krievijas, norāda raidījums. Viens no viņiem bijis Salmans Babajevs, kurš ir "Krievijas dzelzceļa" viceprezidents. Babajeva uzņēmums ir viens no lielākajiem "Latvijas Dzelzceļa" sadarbības partneriem. Turklāt arī pašam Magonim jau pāris gadu pieder daļas Čeļabinskā reģistrētā kompānijā, kas nodarbojas ar kravas pārvadājumiem pa dzelzceļu Krievijā un Kazhastānā, uzsver LTV.

Magoņa viesu vidū bijis arī Boriss Lapidus, Babajeva kolēģis un "Krievijas dzelzceļa" prezidenta Vladimira Jakuņina padomnieks. Lapidus ir arī Krievijas prezidenta Vladimira Putina pārstāvētās partijas "Vienotā Krievija" nodibinātās lobistu komisijas rūpniecības un uzņēmējdarbības jautājumos loceklis.

Taču par svarīgāko Magoņa viesi var uzskatīt Vladimiru Jakuņinu, norāda "de facto". Jakuņins ir "Krievijas dzelzceļa" prezidents. Viņš uzskatāms par vienu no Putina līdzgaitniekiem, kopā ar Putinu strādājis Valsts drošības komitejā (VDK). Jakuņins ir arī fonda "Russkij Mir" padomes loceklis, fonds ir viens no Kremļa "maigās varas" finansētājiem Latvijā. Tāpat Jakuņins koordinē attiecības ar prokrieviskajām partijām Eiropā. Saņēmis virkni Krievijas augstāko valsts apbalvojumu. Kopš pagājušā gada marta Jakuņins iekļauts ASV nevēlamo personu sarakstā pret kuru vērstas ekonomiskās sankcijas, kā arī liegta iebraukšana valstī.

Politiķi izvairījušies raidījumam komentēt Jakuņina atrašanos svinībās. "Tā ir jubilāra kompetence, kuri cilvēki tiek aicināti. Es biju uzaicināta līdz ar savu vīru. Nevērtēju jubilāra izvēli, kurus aicināt, kurus nē," komentē Reizniece – Ozola. Arī viņas vīrs Ozols izsakās lakoniski: "Mani neizbrīnīja. Tā ir cilvēka izvēle. Kāpēc tieši izbrīnīja? Man šķiet, ka viesus katrs uzaicina, kādus viņš grib."

Pēc biznesa žurnāla "Forbes" aplēsēm 2013. gadā vien Jakuņins valsts darbā nopelnījis 15 miljonus ASV dolāru. Taču Krievijas fonds "Cīņai ar korupciju" izpētījis, ka Jakuņina bagātība vairojas ne tikai no viņa atalgojuma dzelzceļā. Jakuņina ģimene nodibinājusi virkni uzņēmumu, kas nopelna uz "Krievijas dzelzceļa" rēķina. Piemēram, lai nopirktu vilcienu biļetes internetā, pasažieriem nākas maksāt komisiju uzņēmumam, kas piederot Jakuņina ģimenei.

Krievijas fonda "Cīņai ar korupciju" pētnieks Giorgijs Alburovs norāda, ka Jakuņins "nekad nav nodarbojies ar uzņēmējdarbību. Šis cilvēks vienmēr bijis valsts pārvaldē vai strādājis valsts uzņēmumos. Tas noticis līdzās Vladimira Putina karjerai. Viņi kopā bija Pēterburgā, viņi kopā ir veidojuši "Ozero" kooperatīvu. Viņi kopā strādāja VDK. Katru reizi, kad panākumi karjerā bija Valdimiram Vladimirovičam, pēc kāda laika arī Vladimirs Jakuņins saņēma jaunu amatu."

"De facto" atzīst, ka skaidrs ir tas, ka Jakuņina saites ar Putinu ir ciešas. Turklāt Jakuņins ir Kremļa rupors ne tikai Krievijā, bet arī ārpus tās. Pērn Jakuņinu un uzņēmumu "Krievijas dzelzceļš" vēlējas iekļaut arī Eiropas Savienības sankciju pret Krieviju sarakstos. Pret to asi iebilda Latvijas politiķi un diplomāti. Toreiz kā iemeslu tam norādīja, ka uzņēmums ir galvenais partneris pārvadājumos caur Latviju. Taču pagājušās nedēļas nogales pasākums liek domāt, ka abu valstu amatpersonu attiecības kļuvušas ļoti ciešas.

Pats Magonis ar sava preses sekretāra starpniecību "de facto" atbildēja, ka "to, kādus cilvēkus viņš pazīst, kā arī privātos pasākumus, nekomentēs." Līdzās tam norādot, ka ""Latvijas Dzelzceļa" līdzekļi šī pasākuma organizēšanā neesot izmantoti".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!