Foto: PantherMedia/Scanpix
Reģionālie maršruti, kuros ieņēmumi no biļetēm nosedz pakalpojumu sniegšanas izmaksas, ir mazāk nekā 2%, savukārt reisi - nepilni 10%, līdz ar to brīvas konkurences apstākļos tiktu sadārdzinātas biļešu cenas, turklāt vairākkārt, informēja (ATD) valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Viņš skaidro, ka tikai atsevišķos maršrutos un reisos var atrast rentablus reisus, un lielākoties tās ir sastrēgumstundas vakaros un rītos un atsevišķos virzienos, pārsvarā starp lielākiem centriem.

"Ar esošo biļešu cenu un ar esošo pasažieru skaitu tirgus daļa, kur izmaksas var nosegt ar biļešu cenu, ir neliela. Ja pamodelējam situāciju un visu atstājam brīvajā tirgū, tad ir jautājums, kas notiek ar biļešu cenām un ar reisu skaitu vai izpildes biežumu," skaidro Godiņš. Tad pārvadātājs varot samazināt reisus no 12 līdz sešiem ar cerību, ka tad to apkalpošanas bilance būs pozitīva, bet tad samazināsies pieejamība. "Ir teritorijas, kur valsts kompensācija pie biļešu cenas veido būtisku īpatsvaru. Tas nozīmē, ka šajos maršrutos biļešu cenas pieaugtu vismaz divas vai pat trīs reizes," secina ATD vadītājs.

Ja no maršruta tīkla apjoma noņemtu rentablos, lai gan ES regulas kontekstā tas ir diskutabls jautājums, tad radīšoties papildu slogs valsts budžetam, jo valsts nekompensē tos reisus, kur ieņēmumi no biļetēm pārsniedz izdevumus par pakalpojuma sniegšanu. Patlaban, ja ieņēmumi pārsniedz biļešu cenas, tad ar šiem līdzekļiem tiekot kompensēta tā maršrutu daļa, kur ieņēmumi no biļetēm nesasniedz izmaksu apjomu. Līdz ar to, liberalizējot tirgu, pieaugtu valsts izmaksas dotācijās.

Uz jautājumu, kā ATD vērtē Igaunijas pārvadātāja "Lux Express" aicinājumus tirgu liberalizēt un solījumus nodrošināt smukākus un komfortablākus autobusus, Godiņš secina: "Ja var nodrošināt smukus autobusus, tad attiecīgi ir jautājums, kāda ir biļešu cena." Esot jāvērtē gan kvalitāte, gan cena par pakalpojumu, jo tā Latvijā joprojām ir ļoti būtiska. "Protams, slēdzot jaunus līgumus, ir jāpārrunā arī kvalitātes prasības. Turklāt Latvijā maršrutu tīkli tiek izsludināti konkursā, un jebkurš, kuram ir licence, lai pakalpojumu sniegtu, arī "Lux Express", var pretendēt konkursa kārtībā uz šo pakalpojumu sniegšanu un, uzvarot konkursā, iegūt tiesības veikt pasažieru pārvadājumus konkrētā maršrutu tīklā. Zinu, ka "Lux Express" bija interese par konkursu Liepājā," uzsver Godiņš.

Kā ziņots, "Lux Express" ilgstoši ir norādījis uz slēgtās starppilsētu autobusu transporta sistēmas "radīto stagnāciju pārvadājumu nozarē" un to, ka "katru gadu tās uzturēšanā tiek izšķērdēti miljoniem eiro".

Uzņēmums aicina veidot daļēji atvērtu tirgu autobusu pārvadājumos maršrutos starp lielākajām Latvijas pilsētām. "Lux Express" uzsver, ka nepieciešams apturēt subsīdijas maršrutiem ar pietiekamu pasažieru daudzumu. Tas palielinātu konkurenci pārvadātāju starpā, līdz ar to celtu pakalpojumu kvalitāti un vienlaikus ietaupītu nodokļu maksātāju naudu, apturot pelnošo maršrutu nevajadzīgu subsidēšanu.

Pašlaik, bezkonkurences apstākļos, pārvadātāji neesot motivēti mainīt vai uzlabot savus pakalpojumus, un līdz ar to Latvijas iedzīvotājiem reāli nav iespēju ceļot komfortablos, cenas ziņā adekvātos autobusos. Tirgus atvēršana veicinātu konkurences palielināšanos un attiecīgi arī motivētu pārvadātājus sākt domāt par savu pakalpojumu kvalitāti.

"Lux Express Group" ir starptautisko reisu operators, kas piedāvā savus pakalpojumus Igaunijā, Latvijā, Lietuvā, Polijā, Čehijā, Somijā, Vācijā un Krievijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!