Foto: Kārlis Dambrāns, DELFI

Engures novadā bāzētais uzņēmums "Sky Port", kas agrāk bija zināms kā "Tukuma lidosta", ticis pie jauna stratēģiskā investora – uzņēmēja Raimonda Kisiela. Viņš portālam "Delfi" pauž, ka iepriekšējo vairākuma akcionāru reputācija, kuras dēļ lidostai tika atteikta sertifikācija, jaunus šķēršļus darba uzsākšanai neliks.

Šobrīd lidostas līdzīpašnieki ar 4,25% akcijām ir Engures novada dome, 19,99% pieder Kisiela Kiprā reģistrētajam uzņēmumam "Kennard Aviation Limited" un 75,5% – "Wings 4 Sky Group". Kisiela kompānija reģistrēta Kiprā, jo, kā apgalvo uzņēmējs, aviācijas nozarē ambiciozam uzņēmumam vieglāk strādāt un piesaistīt partnerus ir kā Kiprā, nevis Latvijā reģistrētam uzņēmumam.

Kisiels parakstījis līgumu, kas viņam jau uzņēmēja rīcībā esošajām 19,99% akciju ļaus pievienot vēl 27,1% "Wings 4 Sky Group" daļu. Jaunais "Sky Port" akciju sadalījums, kā apgalvo uzņēmēja pārstāvji, pagaidām vēl nav parādījies uzņēmuma reģistra publiskajos datos, taču tā esot vairs tikai formalitāte.

Darījuma summu Kisiels neatklāj, taču norāda, ka viņš ar 47% kapitāldaļu praktiski jau kļuvis par jauno lielāko akciju turētāju un kopā ar novada domi veido akcionāru vairākumu. Akcionāru mazākumā ar 48,4% daļu paliks uzņēmums "Wings 4 Sky Group", kas vēl 2016. gadā bija zināms ar nosaukumu "K.S.AVIA". Tieši minētā uzņēmuma līdzīpašnieku reputācija tiek minēta kā viens no iemesliem, kāpēc 2015. gadā Civilās aviācijas aģentūra (CAA) apturēja lidostas sertifikācijas procesu.

Lidlauka sertifikāts tika apturēts 2015. gada vasarā un pēc tam anulēts, jo no drošības iestādēm tika saņemti atzinumi, ka daži lidostas īpašnieki vai patiesā labuma guvēji, vai vadošie darbinieki neatbilst likumam par aviāciju, kas nosaka – attiecīgās personas var būt tikai tādas, kas ar savu uzvedību vai darbībām nerada draudus Latvijas valsts un sabiedrības drošībai, valsts demokrātiskajai konstitucionālajai iekārtai, valsts neatkarībai un teritoriālajai neaizskaramībai.

Skandalozais ieroču darījums

Saistība ar šo apdraudējumu tiek minēts Konstantīns Soloduha, kura vārds uzņēmuma valdē un īpašnieku sarakstā atrodams gan 2015. gadā, gan tagad.

Uzņēmēja vārds plašsaziņas līdzekļos izskanēja 2014. gada maijā saistībā ar Moldovas ieroču darījumu, kurā moldāvi par salīdzinoši zemu cenu Armēnijai plānoja piegādāt vairākas tonnas ieroču.

TV3 raidījums "Nekā personīga", atsaucoties uz savā rīcībā nonākušiem dokumentiem, ziņoja, ka skandalozā darījuma organizētājs, iespējams, bijis Jūrmalas lidostas īpašnieks Soloduha un viņa brālēns, bijušais "Tukums Airport" darbinieks Mihails Feofanau, kurš kopš 2012. gada iekļauts Latvijas un Šengenas "melnajā sarakstā" – viņu vārdi parādījušies Moldovas ieroču lietas pamatā esošajā trīspusējās sadarbības līgumā, kas noslēgts starp Armēnijas un Moldovas Aizsardzības ministrijām un "Latspeceksports".

Soloduham, kurš saskaņā ar Moldovas izmeklētāju iegūto informāciju 2011.gadā kopā ar Feofanau Jūrmalā ticies ar darījumā iesaistītajām Moldovas un Armēnijas amatpersonām, šajā lietā bija liecinieka statuss.

Turklāt tas nav bijis vienīgais gadījums, kad uz Soloduhu, kuram piederošais SIA "K.S. Avia" nodarbojas ar kravu aviopārvadājumiem, kritušas nopietnas aizdomas par saistību ar pretlikumīgiem darījumiem ar ieročiem. Kā iepriekš portālam "Delfi" apstiprināja Ģenerālprokuratūrā, 2009. gadā no Uzbekistānas Ģenerālprokuratūras saņemts lūgums izdot Soloduhu saukšanai pie kriminālatbildības.

Tāpat vēstīts, ka Krievijas medijos Soloduham piederošās "K.S. Avia" nosaukums pavīdējis saistībā ar ziņām par kādu citu militāras nozīmes preču kontrabandas mēģinājumu.

Cerība uz sertifikāciju

Kisiels uz jautājumiem par to, vai sadarbība ar Soloduhas uzņēmumu drošības iestādēm neliks atkārtoti noraidīt sertifikāciju, atbild izvairīgi: "Likumus mēdz interpretēt dažādi, katrs draudus var saskatīt kur citur."

Viņš lūdz ar jautājumiem par risku, sadarbojoties ar uzņēmējiem, par kuru uzticamību valstij ir bažas, vērsties pie jaunā lidostas valdes priekšsēdētāja Jura Rekšņas, kurš gandrīz 30 gadus darbojies vadošos amatos iekšlietu struktūrās, bijis gan Valsts policijas priekšnieks, gan Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs.

Foto: Kārlis Dambrāns, DELFI

"Es pārstāvu vairākumu – pašvaldību un Kiesela kungu. Man ir jāsadarbojas ar viņiem," atbildot uz jautājumu, kā bijušais policijas priekšnieks jūtas, sadarbojoties ar cilvēkiem, kas apsūdzēti par ieroču kontrabandu, sacīja Rekšņa.

Savukārt, komentējot to, kāpēc lai CAA un drošības iestādes pēkšņi mainītu savu lēmumu, ja Soloduha aizvien atrodas akcionāru sarakstā, Rekšņa noteic: "Tas ir mans pieņēmums." Viņš portālam "Delfi" noliedz, ka no CAA būtu saņēmis kādus signālus, ka gadījumā, ja "Wings 4 Sky Group" nonāk akcionāru mazākumā, tad sertifikācijai tiktu dota zaļā gaisma.

"Mēs jau aizejam uz likuma tulkošanu, un mēs zinām, ka Latvijā cik juristu, tik arī viedokļu," teica Rekšņa.

Par uzņēmuma priekšsēdētāju no 7. marta ir kļuvis atvaļinātais policijas ģenerālis Juris Rekšņa, bet par valdes locekli – Biznesa augstskolas "Turība" Uzņēmējdarbības vadības fakultātes dekāne Zane Driņķe. Savu vietu lidostas valdē saglabā arī līdzšinējā valdes locekle Natālija Maršāne.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!