Foto: AP/Scanpix
Eirāzijas savienojamība, ko Latvija var piedāvāt kā Rietumu vārtus uz Austrumiem un Austrumu vārtus uz Rietumiem, ir viens no priekšnosacījumiem Baltijas jūras reģiona sasaistei ar Ķīnu, pēc satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) tikšanās ar Ķīnas transporta ministru Jangu Čuantangu paziņojumā norāda Latvijas Satiksmes ministrija (SM).

Tāpat Augulis un Ķīnas Nacionālās Attīstības un reformu komisijas vicepriekšsēdētājs Ningu Džižē vizītes laikā vienojušies un apstiprinājuši memoranda projektu par visaptverošu Latvijas un Ķīnas sadarbību transporta un loģistikas jomā. Plānots, ka memorandu šī gada novembrī parakstīs 16+1 valstu vadītāju samita laikā Rīgā.

"Esmu gandarīts, ka vizīte Ķīnā ir patiesi vērtīga un rezultatīva. Lai to panāktu ir ieguldīts liels darbs. No savas puses esmu sagatavojis visu nepieciešamo turpmākai sekmīgai sadarbībai transporta jomā, kas būs labs pamats 16+1 premjeru samitam Rīgā. Gan tikšanās ar Ķīnas transporta ministru, gan pārrunas ar nozares uzņēmumiem un vienošanās par sadarbības memoranda gala variantu ir vērtējami ļoti pozitīvi," sacījis Augulis.

"Memoranda apstiprināšana ļaus daudziem Latvijas un Ķīnas uzņēmumiem rast abpusēji izdevīgas sadarbības iespējas un sasniegt reālus, praktiskus rezultātus jau tuvākajā laikā. Līdz ar to mums ir vienots redzējums un vīzija par konkrētiem soļiem ilgtermiņa sadarbībai transporta un loģistikas jomā, kas nākotnē dos nozīmīgu ieguldījumu Latvijas tautsaimniecības izaugsmē. Tāpēc uzņēmumiem būs aktīvi jāstrādā sadarbības nodrošināšanai ar Ķīnu," uzsver ministrs.

Minētais sadarbības memorands paredz veicināt sadarbību ostu attīstībā, lai uzlabotu to infrastruktūru, piesaistītu investīcijas un attīstītu industriālo parkus. Valstis līdz ar vienošanos apņemas sekmēt Latvijas un Ķīnas uzņēmumu sadarbību dažādos veidos, tai skaitā, paredzot publisko un privāto partnerību, kopuzņēmumu veidošanu un citas sadarbības formas.

Savukārt tiekoties ar Ķīnas Tautas Republikas transporta ministru Jangu, Augulis uzsvēra, ka pēdējās desmitgades laikā Latvija ir paveikusi ļoti daudz, lai attīstītu tās īpašo nišu transporta un loģistikas pakalpojumu sniegšanā Eirāzijas kontinentā. Tranzīta pakalpojumi šobrīd veido 10 % no Latvijas iekšzemes kopprodukta, un kā stratēģiski nozīmīgam sektoram, tam ir vislielākais atbalsts no Latvijas valdības.

"Ar lielu kravu apjomu, intensīvu tranzīta dzelzceļu plūsmu, efektīvu ostu darbību, stabilu tirgus daļu un ciešu sadarbību ar kaimiņiem Latvija ir ļoti nozīmīgu partneris. Mēs varam būt Ķīnas stratēģiskais partneris, aktīvi iesaistoties iniciatīvas "Viena Josla, Viens Ceļš" realizācijā. Vienlaikus Latvija, ņemot vērā tās ģeogrāfisko atrašanās vietu, ir lielākais dabiskais kravu pārkraušanu centrs reģionā, tāpēc ir kopīgi jāstrādā, lai stiprinātu un tālāk attīstītu savienojamību visā Eirāzijā un nostabilizētu savas pozīcijas kā Baltijas reģiona līderim, " uzsvēra Augulis.

Tikšanās laikā Augulis norādīja, ka sadarbības sekmēšanai ar Ķīnu Satiksmes ministrija ir izvirzījusi četras prioritārās jomas. Proti, sadarbība aviācijā, piedāvājot apsvērt stratēģisko partnerību nacionālajā aviokompānijā "airBaltic", kā arī attīstot Rīgas Starptautiskās lidostas pasažieru, kravu un loģistikas biznesu. Tāpat pieaugot straujai konteineru sūtījumu attīstībai no Ķīnas uz Eiropu, pastāv iespēja VAS "Latvijas Dzelzceļš" ciešai sadarbībai ar Ķīnas Dzelzceļa Korporāciju.

Vēstīts, ka Latvijas delegācijas vizītes laikā VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) prezidents Edvīns Bērziņš un Ķīnas dzelzceļu vadītājs Šens Guangzu Ķīnā parakstīja nodomu protokolu par sadarbību vilciena "Ķīnas dzelzceļa ekspresis" ("China Railway Express") attīstīšanā no Ķīnas uz Eiropu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!