Foto: Reuters/Scanpix

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) šomēnes plāno iepazīties ar jauno Krievijas dzelzceļa vadītāju Oļegu Belozjorovu, kurš transporta nozares uzņēmumu vadīt sācis pēc bijušā priekšnieka Vladimira Jakuņina demisijas. Jaunajam Krievijas dzelzceļa vadītājam ministrs gatavs skaidrot arī Latvijas dzelzceļa vadītāja Uģa Magoņa arestu, svētdien vēstī TV3 raidījums "Nekā Personīga".

Bijušais Krievijas transporta milža vadītāja Jakuņina viena no lomām bijusi sakaru uzturēšana ar prokrieviskajām partijām Rietumos. Jakuņins ir līdzpriekšsēdētājs asociācijā "Franču krievu dialogs". Organizācijas otrs vadītājs Tjerī Mariani ir Francijas parlamenta deputāts, kurš šovasar izcēlies ar Krimas apmeklēšanu un atzīšanu par Krievijas sastāvdaļu, vēstī "Nekā Personīga".

Par Jakuņina dāsnumu liecinot arī skandāls Igaunijā. Igaunijas drošības dienests Kapo 2010. gadā atklājis, ka Tallinas mērs, prokrieviskās Centra partijas līderis Edgars Savisārs viņam lūdzis trīs miljonus eiro vēlēšanu kampaņai. Jakuņins piekritis piešķirt pusotru miljonu, taču pēc drošībnieku iejaukšanās Savisārs darījumu apturējis un taisnojies, ka nauda prasīta pareizticīgo Baznīcas būvniecībai, norāda raidījums.

Biznesa žurnāla "Forbes" komentētājs Krievijā Konstantīns Gaaze raidījumam norādījis, ka "vienkārši Krievijas finanses tādu kā Jakuņins vairs nevarēja atļauties".

"Valsts ir palikusi nabadzīgāka, naudas ir palicis mazāk. Krievijas dzelzceļš ir ļoti svarīgs infrastruktūras monopols. Jakuņins katru gadu palielināja subsīdiju pieprasījumus no budžeta. Nākamajam gadam Jakuņins pieprasīja 140 miljradus rubļu papildus. Viņš ir pārāk dārgs prieks Krievijai," skaidrojis Gaaze.

Lai arī jaunā vadītāja Belozjorova uzdevums būs sakārtot Krievijas dzelzceļu un samazināt izdevumus, saglabājot pasažieru pārvadājumus, eksperti uzdevumu izpildi nav vērtējuši kā visai reālu. "Es šaubos, vai Belozjorovs varēs pieņemt kādus lēmumus pamatojoties uz biznesa loģiku. Tā pat kā diez vai Jakuņins varēja pieņemt lēmumus pamatojoties uz biznesa loģiku attiecībā uz citām valstīm, turklāt vēl uz pierobežas, turklāt tādām, kas ietilpst Putina ļaunuma asī – Baltijas valstīm, Poliju, Gruziju. Tātad, ja kādi lēmumi tiks pieņemti, tad tie nebūs Belozjorova, bet augstāka līmeņa un tiem būs politisks raksturs," raidījumam skaidrojis Maskavas Kārnegī centra Krievijas iekšpolitikas programmas vadītājs Andrejs Koļesņikovs.

Vienlaikus raidījums vēstī, ka Latvijas dzelzceļa nozarei ar Jakuņina nomaiņu paveicies, jo Magonim bijušas ciešas attiecības ar Jakuņinu. Pēc Magoņa aizturēšanas parādījušās ziņas, ka Jakuņins apņēmies organizēt dzelzceļa remontu Latvijas virzienā, kas traucētu tranzīta plūsmai uz Latviju.

Savukārt satiksmes ministrs Matīss pieņēmumus par tranzītu caur Latviju apstādināšanu no Krievijas puses noraida. Viņš arī plāno tuvākajā laikā doties uz Maskavu skaidrot, ka Magoņa aizturēšanai nav politisku zemtekstu. Maskavā viņš cerot iepazīties arī ar jauno Krievijas dzelzceļa priekšnieku.

Sarunā ar raidījumu viņš atzinis, ka "klīst dažādas runas klīst". Tāpēc viņš "gribētu tiešām visu industriju, nozari nomierināt". Matīss atzinis, ka personīgi ar jauno Krievijas dzelzceļa vadītāju nav ticies, tāpat, cik viņam zināms, Latvijas dzelzceļa vadība arī nav ar viņu tikusies.

Jaunais Krievijas dzelzceļa šefs Belozjorovs ir dzimis Latvijā, Ventspilī. Latviju viņš pametis 80. gadu beigās, norāda "Nekā Personīga".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!