Foto: LETA

Lielbritānijas uzņēmumi izrāda interesi piedalīties Eiropas sliežu platuma "Rail Baltica" projekta iepirkumos, un šīs dienas tirdzniecības misijas vizītes laikā tiek apzinātas potenciālās iespējas, pirmdien atzina Latvijas Satiksmes ministrijas un misijas amatpersonas.

Lielbritānijas kompānijas izrādījušas interesi ne tikai par projekta tehnisko pusi, bet arī par tādiem pakalpojumiem kā projekta vadība, juridiskais nodrošinājums, sniedzot ieguldījumu visās projekta fāzēs.

Kā atzina Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands, Lielbritānijas pārstāvju interese par projektu un investīcijas iespējām ir bijusi gana liela, jo misijas ietvaros Rīgā ieradušies 13 kompāniju pārstāvji. Tiekoties ar satiksmes ministru Anriju Matīsu (V), esot skarti ne tikai dzelzceļa jomas projekti, lai gan tie esot galvenie. Tiekot izskatītas arī investīcijas aviācijas jomā - gan lidsabiedrībās, gan lidostā.

Ministra padomnieks Kaspars Briškens izteica gandarījumu par Lielbritānijas uzņēmumu interesi, ņemot vērā britu senās tradīcijas dzelzceļa jomā. Rīgā pārstāvēti esot gan lieli menedžmenta, gan piegāžu organizētāji, ražotāji, kā arī kompānijas, kas palīdz piesaistīt lieliem projektiem finansējumu gan no privātā, gan publiskā sektora. Tagad papildus Francijas, Vācijas un Ķīnas uzņēmumiem interesi par projektu esot izrādījuši arī briti, kas esot apsveicami. Latvijai esot interesanti, ka kļūst plašāks potenciālo partneru loks. Ņemot vērā šī projekta vērienīgumu, kā arī iepirkumus un apakšiepirkumus, kas tikšot izsludināti "Rail Baltica" projekta realizācijas laikā, esot skaidrs, jo vairāk kvalitatīvu potenciālo pretendentu tiek apzināts, jo kvalitatīvāk eventuāli projekti var tikt realizēti. Lielbritānija esot svarīga gan kā valsts, kur ir spēcīga pašmāju dzelzceļa industrija, gan arī kā valsts, kurā ir pārstāvēti dažādi globāli dzelzceļa un aviācijas uzņēmumi, kuriem Lielbritānijā ir Eiropas galvenie biroji. Piemēram, šodien Rīgā pārstāvēta arī globālā kompānija "Aecom", kas ir veikusi gan "Rail Baltica" projekta priekšizpēti, gan ir Baltijas valstu kopuzņēmuma galvenais partneris attiecībā uz finansējuma pieteikumu Eiropā.

Merirands norādīja, ka arī Latvijā ir speciālisti un kompānijas, kas var nosegt atsevišķus liela mēroga projekta segmentus, taču jāņem vērā, ka pārskatāmā pagātnē Latvijā un Baltijā tik liela mēroga projekti nav notikuši. Piesaistot konsultantus no ārvalstīm un ekspertus, kas pārzina vietējos apstākļus un likumdošanu, varot sasniegt labāko sinerģiju.

Vizītē Rīgā pirmdien ieradās pēdējos gados lielākā Lielbritānijas tirdzniecības misija, lai iepazītos ar "Rail Baltica" un dzelzceļa elektrifikācijas projektiem un veidotu kontaktus ar Latvijas uzņēmumiem. Starp misijas dalībniekiem ir viens no lielākajiem tērauda ražotājiem pasaulē "Tata Steel Rail", dizaina, projektēšanas un projektu vadības uzņēmums "Atkins", ka arī "Ernst&Young", "Aecom", "Hogan Lovells" un citi.

Lielbritānijas Dzelzceļa industrijas asociācija apvieno 187 kompānijas, kas piedāvā iekārtas, servisu un ekspertīzi dzelzceļa jomā.

Kā ziņots, "Rail Baltica 2" projekts paredz jaunas 1435 milimetrus jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro (880 miljonus latu), bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro (2,56 miljardus latu). Eiropas Komisija varētu līdzfinansēt 85% no kopējām šī projekta izmaksām. 2015.gadā tiks iesniegts finansējuma pieprasījums Eiropas Komisijai, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas - no 2020.gada.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!