Foto: DELFI

AS "Pasažieru vilciens" (PV) būtiski mainīs jaunā vilcienu iepirkuma nosacījumus, salīdzinot ar iepriekšējiem, un šajā iepirkumā vēlas iegādāties elektrovilcienus ar 400-450 pasažieru sēdvietām, šodien žurnālistiem sacīja PV finanšu direktors Māris Bremze.

Iepriekšējos iepirkumos PV vēlējās iegādāties vilcienus ar 250-270 sēdvietām. Bremze sacīja, ka prasība pēc ievērojami lielākiem vilcieniem saistīta ar to, ka pasažieru pārvadājumiem ir ievērojams potenciāls augt, līdz ar to augs arī ieņēmumi un tie palīdzēs refinansēt vilcienu iegādi. Patlaban PV izmantoto vilcienu ietilpība sešu vagonu variantā ir 540 sēdvietas, bet četru vagonu versijā - 330 sēdvietas.

PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns sacīja, ka patlaban netiks atklāts, ar kādu summu PV rēķinās, pērkot vilcienus, jo daudz būtiskāks kritērijs ir vienas sēdvietas izmaksas. Viņš norādīja, ka saskaņā ar iepirkuma prasībām tam varētu kvalificēties pieci vai seši vilcienu piegādātāji.

"Iepirkuma procedūra organizēta ar mērķi uzrunāt iespējami plašu pretendentu loku un norisināsies divās kārtās, lai izvēlētos saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu. Galvenie vērtēšanas kritēriji būs vilcienu piegādes un dzīves cikla izmaksu summa, vērtējot uz vienu sēdvietu, vilcienu elektroenerģijas patēriņš, kā arī vilcienu piegādes termiņi," skaidroja Lubāns.

Bremze norādīja, ka patlaban naudas resursi ir ļoti lēti un interesi par iespējām finansēt šo PV vilcienu iepirkumu jau esot izrādījušas vairākas Eiropas institucionālās bankas. Viņš sacīja, ka sākotnēji vilcienu iegādei tiks ņemts kredīts, bet turpmāko finansējumu nodrošināšot kompensāciju mehānisms par sabiedriskā pakalpojuma sniegšanu, kā arī ieņēmumi no pasažieru pārvadāšanas, kuriem līdz ar jauno vilcienu iegādi būtu jāpalielinās. ES līdzfinansējums jaunu vilcienu iegādei šajā ES struktūrfondu plānošanas periodā nav paredzēts.

Lubāns piebilda, ka iepirkums notiks divās kārtās sarunu procedūras veidā. Pirmajā kārtā, kura noslēgsies 30.oktobrī, pretendentiem būs jāpiedāvā konceptuāls risinājums, savukārt 2.kārtā, kuru PV cer pabeigt 2016.gada pavasarī, tiks atrasts saimnieciski izdevīgākais risinājums. "Līdz ar to pirmajam vilcienam PV rīcībā būtu jānonāk 2016.gada otrajā pusē," sacīja Lubāns.

Viņš norādīja, ka patlaban ir visi priekšnoteikumi, lai sāktu sekmīgu iepirkumu, - ir grozīts sadarbības līgums ar pakalpojuma pasūtītāju - Latvijas Autotransporta direkciju, iepirkumam ir visi finansiālie priekšnoteikumi, PV ir pieņemts elektrovilcienu biznesa modelis nākamajiem pieciem gadiem, veikta tirgus izpēte gan par pasažieru pārvadājumu potenciālu, gan dzelzceļa mašīnbūves perspektīvām.

"Patlaban ik dienu no Pierīgas uz un no Rīgas dodas ap 100 000 pasažieru, un tikai 11,5% no tiem izmanto vilcienu. Mūsu mērķis ir palielināt vilcienu izmantotāju īpatsvaru līdz vismaz 20%, ievērojami atslogojot citu sabiedrisko transportu un mazinot personiskā autotransporta radītos sastrēgumus uz ielām," skaidroja Lubāns.

Ja patlaban elektrovilcieni pat noslogotākajos maršrutos un maksimuma stundās kursē vienu reizi 20 līdz 32 minūtēs, tad līdz ar jauna ritošā sastāva iegādi maksimuma stundās intervāls starp vilcieniem būs 15 minūtes, tādējādi nodrošinot vilcienu kustību atbilstoši pasažieru plūsmai.

Tāpat iepirkuma prioritāte ir komfortablas sēdvietas un funkcionālās zonas, kā arī ērta iekāpšanas un izkāpšanas organizācija, tostarp pasažieriem ar kustību traucējumiem un vecākiem ar bērniem. Lai uzlabotu pasažieru drošības līmeni, vilcienu salonos paredzēts uzstādīt videonovēršanas sistēmas. Būtisku pienesumu brauciena komfortam paredzēts nodrošināt ar pneimatisko balstiekārtu un skaņas izolāciju klusai un līganai gaitai, multifunkcionālajām zonām ar labierīcībām, klimata kontroli vilcienu salonos, kā arī modernu pasažieru informācijas sistēmu. Tāpat plānots nodrošināt bezmaksas Wi-Fi visos elektrovilcienos.

Šī gada jūlijā pieņemtā PV darbības stratēģija vērsta uz darbības efektivitāti, un tās prioritārie virzieni ir būtiski uzlabots klientu serviss, pilnveidota piedāvāto pakalpojumu kvalitāte, kas ļaus kāpināt pasažieru skaitu, piesaistīt gan jaunus pasažierus, gan stiprināt pašreizējo pasažieru lojalitāti. Stratēģijā definētās prioritātes ietvertas jauno vilcienu iepirkuma prasībās.

"Pašreizējais vilcienu servisa un komforta līmenis un tehniski un morāli novecojušais ritošais sastāvs ir būtiskākie šķēršļi pasažieru vilcienu konkurētspējā ar citiem sabiedriskā transporta veidiem. Pašlaik nav iespējams nodrošināt pasažieru plūsmai atbilstoša skaita un ietilpības vilcienus, kā arī kursēšanas grafiku, īpaši darba dienu sākumā un beigās. Šie ir iemesli, kas mudinājuši pasažierus izvēlēties citus sabiedriskā transporta un pārvietošanās līdzekļus. Ar jaunu elektrovilcienu iegādi uzņēmums plāno būtiski kāpināt tirgus daļu, pasažieru vilcienam kļūstot par konkurētspējīgu alternatīvu citiem Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta veidiem," komentēja PV konsultējošā uzņēmuma SIA "Ernst&Young Baltic" direktors Nauris Kļava.

"Šobrīd apkalpojam 5,9 miljonus no regulārās Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta pasažieru plūsmas, taču tuvāko trīs gadu laikā pēc ritošā sastāva iegādes šo skaitu plānots palielināt līdz 10,5 miljoniem. Paralēli jau šobrīd norit darbs pie jaunu pakalpojumu attīstīšanas un klientu servisa uzlabošanas, lai nodrošinātu pasažieru komfortu, sākot ar maršruta plānošanu un beidzot ar ierašanos galamērķī," sacīja Lubāns.

Jau ziņots, ka PV izsludinājusi iepirkumu par 32 jaunu piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi, liecina paziņojums Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā. Iepirkums paredz 32 vilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi, sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja personāla apmācību par vilcienu ekspluatāciju un uzturēšanu.

Uzvarētājam būs jāpiegādā arī vilcienu uzturēšanai nepieciešamā dokumentācija un rezerves daļu fonds. Līguma darbības laiks paredzēts 36 mēneši.

Iepirkuma procedūras rezultātā uzņēmums plāno iegādāties 32 jaunus vilcienu sastāvus, tādējādi palielinot gan vilcienu kursēšanas intensitāti, gan ievērojami uzlabojot pasažieru ērtības un komfortu.

Trīs gadu laikā pēc jauna ritošā sastāva iegādes elektrovilcienu braucienu skaitu PV plānots palielināt no 17 līdz 23,7 miljoniem. Uzņēmuma darbības stratēģija paredz, ka jauno vilcienu iepirkums ir tikai viens no uzdevumiem, kas jāīsteno, lai šo mērķi sasniegtu.

Interesenti pieteikumus konkursā var iesniegt līdz šā gada 30.oktobra plkst.10.

Kā ziņots, 2012.gada aprīlī PV un Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A" (CAF) parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Vēlāk tika izsludināts jauns iepirkums toreizējā PV valdes priekšsēdētāja Arta Birkmaņa vadībā, taču arī tas netika realizēts, jo vilcieni izrādījās pārāk dārgi.

2014.gada jūlija sākumā PV izsludinātajā atklātajā konkursā par jaunu elektrovilcienu nomu uz 15 gadiem par uzvarētāju tika atzīts Šveices uzņēmums "Stadler Bussnang AG" ("Stadler"). Dienvidkorejas uzņēmuma "Hyundai Rotem Company" iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija noraidīja, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām.

Tomēr 2014.gada 23.jūlijā PV jaunā valde pieņēma lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilda uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!