Foto: Facebook

Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmuma "Rīgas satiksme" (RS) projekta, kurā paredzēts iegādāties ar ūdeņradi darbināmus trolejbusos un izbūvēt nepieciešamo infrastruktūru, kopējās izmaksas ir 18 miljoni eiro un šie transportlīdzekļi paredzēti mīnus 40 grādu salam, lai gan Latvijā pēdējoreiz šāda temperatūra sasniegta 1985. gadā, svētdien ziņo TV3 raidījums "Nekā personīga" (NP).

Latvijas galvaspilsēta jau ilgāku laiku izpelnās aizrādījumus par piesārņoto gaisu, tāpēc pilsētas vadība meklē risinājumus, atgādina TV3. Dome kopā ar Rīgas satiksmi un zinātniekiem izlēmusi, ka sabiedriskajam transportam jāpāriet uz dzinējiem, kas nepiesārņo gaisu.

Šobrīd Rīgas satiksme ir izsludinājusi iepirkumu par desmit ar ūdeņraža elektrodzinējiem aprīkotiem trolejbusus. Ja saņems papildu naudu no Eiropas, tad pirks arī desmit autobusus.

Ziņots, ka "Rīgas satiksmes" iepirkumā par 10 ar ūdeņradi darbināmu trolejbusu iegādei pretendenti var pieteikties līdz 4. jūlijam.

NP vēsta, ka viena no pretendentu prasībām ir, lai trolejbusos un autobusos visas sistēmas pilnvērtīgi strādātu arī tad, ja gaisa temperatūras ir mīnus 40 vai plus 40.

Kad raidījums vaicāja RS Juridiskās daļas vadītājam Didzim Stepem, vai viņš varot pateikt, kad Rīgā pēdējo reizi bija mīnus 40 grādu temperatūra, viņš nemācēja precīzi pateikt.

"Ja ir jautājums, kāpēc šāda prasība ir iekšā tehniskajā specifikācijā, tad tas nav tieši saistīts ar temperatūras lielumu, bet tas ir saistīts ar tehnoloģijām, kādas tiek izmantotas, lai izstrādātu šos tehniskos mezglus. Attiecīgi, ja tiek pielietota tehnoloģija tāda, lai viņa izturētu šo temperatūru, tad mēs esam pilnīgi droši, ka Rīgas pilsētā šie transporta līdzekļi ies," raidījumam skaidroja Stepe.

Viņš norādīja, ka iepriekš esot bijusi bijusi pieredze ar citiem transporta līdzekļiem, kuru ražošanā netika izmantotas šīs tehnoloģijas, tāpēc pie mīnus 20 grādiem šie transporta līdzekļi palika parkā.

Savukārt Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baņiks norādīja, ka, Latvijas klimatā viss esot iespējams. "Pa lielam es nevaru teikt, ka mums bija mīnus 40, bet pāris laikus mīnus 30 es atceros, tā kā diemžēl mūsu klimatā viss ir iespējams," sacīja Baņiks. "Ja mēs prasīsim mīnus 25 un pie mīnus 30 viņi sasals, ja, tad vainīga atkal būs Rīgas satiksme".

Citiem transporta uzņēmumiem Latvijā nav tik konkrētu prasību piegādātājiem. Galvenais, lai neizrādās, ka piegādāti dienvidu klimatam paredzēti transporta līdzekļi, kas nespēj strādāt pie mīnus 30 grādiem, uzsver TV3. Bijušais nu jau darbību izbeigušā autobusu ražotāja "Amo plant" komplektēšanas speciālists Jānis Freibergs uzskata, ka šī prasība nepamatoti sašaurina pretendentu loku. Pasūtītājam, iespējams, ir zināms kāds ražotājs, kas šo prasību spēj izpildīt, vēsta NP. Mīnus 40 grādi sadārdzina pirkumu.

To, ka Rīgai ir bijušas īpašās prasības, uzsver arī tramvaju un trolejbusu ražotājs "Škoda", kas Rīgai jau piegādā tramvajus un trolejbusus: "Tramvaji ir gatavoti no augstas kvalitātes materiāliem, jo viena no pircēja prasībām bija, ka tiem ir jāstrādā temperatūrā no plus 40 līdz mīnus 40."

Kā ziņo TV3, Rīgā nekad gaiss nav iesilis līdz plus 40 grādiem. Arī aukstums ne tuvu nav bijis tik ekstrēms, kādam gatavojas Rīgas satiksme.

"Konkrēti Rīgā zemākā gaisa temperatūra, kas ir fiksēta ir bijusi mīnus 35 grādi, pēdējoreiz šāda temperatūra sasniegta 1985. gadā. Faktiski kopš novērojumu sākuma, tas ir kopš 1882. gada Rīgā zemāka gaisa temperatūra nav fiksēta. To nevar teikt par visu Latviju, jo, piemēram,1956. gadā Daugavpilī ir fiksēti mīnus 43 grādi, bet nu kopumā Latvijā, kad gaisa temperatūra pazeminās līdz mīnus 40 grādiem šādi ir bijuši tikai septiņi gadījumi, kopš pagājušā gadsimta sākuma," raidījumam skaidroja Andris Vīksne, Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Prognožu un klimata daļas vadītājs.

Uzņēmums tomēr raidījumam nespēja izskaidrot, kāpēc vispirms ar modernajiem videi nekaitīgajiem dzinējiem tiek aprīkoti trolejbusi, kas tikai retumis izmanto dīzeļmotoru, nevis autobusi, kas gaisu piecūko pastāvīgi.

"Rīgas satiksme" nodrošina Rīgā pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, tramvajiem un trolejbusiem, kā arī apsaimnieko autostāvvietas pilsētas ielu malās. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Rīgas dome.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!