Foto: DELFI

Augstākās tiesas (AT) Civillietu tiesu palāta trešdien daļēji apmierināja Latvijas-Krievijas kopuzņēmuma SIA "LatRosTrans" pieteikumu par prasības nodrošinājuma atcelšanu strīdā ar Baltkrievijas uzņēmumu "Polocktransneft Družba" par īpašumtiesībām uz bufernaftu.

AT preses sekretāre Baiba Kataja informēja, ka šajā lietā AT Civillietu tiesu palāta nolēma atcelt prasības nodrošinājumu, kas piemērots ar Daugavpils tiesas 2010.gada 7.decembra lēmumu, daļā, ar kuru noteikts aizliegums "LatRosTrans" un ar to saistītajām personām veikt darbības tehnoloģiskās naftas atsūknēšanai un pārvietošanai no maģistrālā cauruļvada "Polocka-Ventspils" Latvijas teritorijā.

Tiesa nolēma atcelt prasības nodrošinājumu daļā par 40 221,927 tonnu tehnoloģiskās naftas apķīlājumu, kas piemērots ar Daugavpils tiesas 2010.gada 7.decembra lēmumu.

Pārējā daļā pieteikumu par prasības nodrošinājuma - 109 996,08 tonnu naftas - apķīlājuma atcelšanu tiesa lēma noraidīt.

Lēmumu daļā, ar kuru noraidīts pieteikums par prasības nodrošinājuma atcelšanu, var pārsūdzēt desmit dienu laikā AT Senāta Civillietu departamentā, blakussūdzību iesniedzot AT Civillietu tiesu palātā.

Pilns Civillietu tiesu palātas lēmums būs pieejams 9.martā un pēc pilna lēmuma sagatavošanas dienas lietas dalībnieki to varēs pārsūdzēt daļā, ar kuru noraidīts pieteikums par prasības nodrošinājuma atcelšanu, skaidroja Kataja.

Kā aģentūra LETA uzzināja AT, "LatRosTrans", kurai civilstrīdā ir atbildētājas statuss, bija iesniegusi tiesā pieteikumu par prasības nodrošinājuma atcelšanu.

Pagājušā gada decembra sākumā, izskatot strīdu starp abiem uzņēmumiem pēc būtības, Latgales apgabaltiesa pilnībā noraidīja "Polocktransneft Družba" prasību pret "LatRosTrans" par īpašumtiesībām uz tehnoloģisko naftu, kas atrodas "LatRosTrans" naftas vados.

Tiesa arī atcēla iepriekš piemēroto prasības nodrošinājumu tai tehnoloģiskās naftas daļai, kas atrodas "LatRosTrans" piederošajā naftas vadā. Līdz ar to "LatRosTrans" vairs nebūtu spēkā ierobežojumi rīkoties ar šo naftu, ja vien minētais spriedums būtu stājies likumīgā spēkā, taču Baltkrievijas uzņēmums sev nelabvēlīgo spriedumu pārsūdzēja, tāpēc tas nestājās spēkā.

Līdz ar to joprojām ir spēkā tas pats prasības nodrošinājums, kas tika noteikts ar 2010.gada 7.decembra Daugavpils tiesas lēmumu, taču "LatRosTrans" vēlas, lai tas tiktu atcelts, un, kamēr uzņēmumam labvēlīgais spriedums strīdā pēc būtības nav stājies likumīgā spēkā, prasības nodrošinājuma reālu atcelšanu ir iespējams panākt vien ar atsevišķu tiesas nolēmumu.

Kā ziņots, šā gada sākumā Latgales apgabaltiesa daļēji apmierināja arī "LatRosTrans" pieteikumu par papildu sprieduma taisīšanu un uzlika "Polocktransneft Družba" par pienākumu segt "LatRosTrans" ar tiesāšanos saistītos zaudējumus 73 000 latu apmērā.

Pirms gada "Polocktransneft Družba" iesniedza tiesā prasību, uzskatot, ka tehnoloģiskā nafta 150 000 tonnu apmērā, kas atrodas "LatRosTrans" naftas vados, pieder viņiem. AS "Ventspils nafta" pārstāvji iepriekš pauduši uzskatu, ka tiesā Baltkrievijas puse centusies lietas izskatīšanu pēc būtības novilcināt, to politizēt un vairākas reizes mainījusi savu skaidrojumu - kādā veidā "Polocktransneft Družba" it kā ieguvis īpašumtiesības uz tehnoloģisko naftu, kas jau gandrīz 20 gadus atrodas "LatRosTrans" naftas vados.

2010.gada 7.decembrī tiesa, nodrošinot "Polocktransneft Družba" prasību, aizliedza "LatRosTrans" lietot un/vai izmantot tehnoloģisko naftu, kas atrodas "LatRosTrans" piederošajā naftas vadā Polocka-Ventspils Latvijas teritorijā. Vienlaikus tiesa noraidīja Baltkrievijas uzņēmuma lūgumu apķīlāt arī to naftu 40 000 tonnu apmērā, kas jau bija izsūknēta no cauruļvada Polocka-Ventspils, uzskatot, ka šīs naftas apķīlājumam nav nekāda pamata.

"LatRosTrans" pieder divi Latvijas teritorijā esošie naftas cauruļvadi: Polocka-Mažeiķi un Polocka-Ventspils, pa kuriem pēdējos gados nafta nav pārvietota. Savukārt naftas produktu vads Polocka-Venstpils joprojām aktīvi nodrošina dīzeļdegvielas piegādi.

"LatRosTrans" ir Baltijas valstīs lielākais Latvijas un Krievijas kopuzņēmums, kurā partneriem no Krievijas puses - AS "Transņefteprodukt", kas ir "Transņeft" meitasuzņēmums, pieder 34% kapitāla daļu, bet AS "Ventspils nafta" - 66%.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!