Foto: RIA Novosti/Scanpix

Februāra nogalē Rīgā dibināta un pagājušajā nedēļā reģistrēta akciju sabiedrība "Euro Rail Trans", kuras dibinātāji ir Krievijas dzelzceļa uzņēmuma meitasfirma "RŽD Loģistika" jeb "Russian Railways Logistics" un divām igauņu firmām piederošā SIA "Transtrade Riga", kura plašāk pazīstama kā Maskavas ekspreša apkalpotājas SIA "L-Ekspresis" īpašniece. Jaunā uzņēmuma mērķis ir tranzīta kravu pārvadājumi no Latvijas robežas līdz ostām, kas radīs konkurenci "Latvijas Dzelzceļa" uzņēmumam "LDz Cargo loģistika".

AS "Euro Rail Trans" apmaksātais pamatkapitāls ir gandrīz 615 tūkstoši latu, bet reģistrētais – teju 2,46 miljoni latu, liecina "Lursoft" informācija, un kompānijas dibinātāji neslēpj, ka uzņēmums koncentrēsies uz kravu pārvadāšanu no Krievijas robežas līdz Latvijas ostu termināļiem.

"Lursoft" pieejamais kompānijas dibināšanas līgums liecina, ka "RŽD Loģistika" piederēs 51% AS "Euro Rail Trans" akciju, bet SIA "Transtrade Riga" saņems 49%. Abi dibinātāji apņēmās daļu no pamatkapitāla – virs 300 tūkstošiem latu katrs – apmaksāt līdz reģistrācijas pieteikuma iesniegšanai, bet atlikušo daļu – katram no dalībniekiem virs 0,9 miljoniem latu – gada laikā pēc dibināšanas līguma parakstīšanas.

Par "Euro Rail Trans" valdes priekšsēdētāju kļuvis Aleksandrs Berezins, kurš ir arī "L-Ekspreša" vadītājs. Valdē darbojas arī bijušais Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcas valdes loceklis Vladimirs Antjufejevs un SIA "Ultra Pro" valdes loceklis Aleksandrs Vanags.

Kopuzņēmuma padomes priekšsēdētājs ir "RŽD Loģistika" ģenerāldirektors Pāvels Sokolovs. Padomes priekšsēdētāja vietnieks ir citas Krievijas dzelzceļa (RŽD) meitaskompānijas - "Aeroekspress" ģenerāldirektors Aleksejs Krivoručko, kurš ir arī "L-Ekspreša" padomes priekšsēdētāja vietnieks. Krievijas dzelzceļam pieder 50% "Aeroekspress", un RŽD mājaslapā februārī vēstīts, ka Federālais antimonopola dienests atļāvis 25% "Aeroekspress" iegādāties vienam no lielākajiem Krievijas dzelzceļa pārvadātājiem - AS "TransGrupp".

Igaunijas firma ar līdzīgu nosaukumu - AS "TRANSGROUP INVEST" – 2007.gada nogalē iegādājās "L-Ekspresi", kurš pirms tam piederēja vairākām Latvijas privātpersonām.

Šobrīd tai pašā Tallinas adresē ar "TRANSGROUP INVEST" ir reģistrēts Igaunijas uzņēmums "Transtrade", kas bija "Transtrade Riga" dibinātājs un līdz pērnā gada augustam – vienīgais īpašnieks. Šobrīd 21,5% "Transtrade Riga" īpašniece ir cita igauņu firma - OU "Stardust Management".

Gan ar "L-Ekspresi", gan ar "Aeroekspress", gan ar "TransGrupp" ir saistīta arī "Euro Rail Trans" padomes locekle, Igaunijas iedzīvotāja Jeļena Poder. Viņa bijusi "Aeroekspress" padomes locekle, bet šobrīd ir "L-Ekspreša" padomes vadītāja. "Euro Rail Trans" padomē darbojas arī Krievijas dzelzceļa korporatīvās celtniecības un reformēšanas departamenta direktors Valērijs Veremejevs un RŽD filiāles – Transporta servisa centra – ģenerāldirektora vietnieks biznesa attīstības jautājumos Aleksandrs Kočukovs.

"RŽD Loģistika" tika nodibināta 2010.gada nogalē, attīstot Krievijas dzelzceļa holdinga loģistikas virzienu. Krievijas Federācija ir vienīgā RŽD īpašniece, akcionāra pilnvaras īsteno Krievijas valdība, savukārt "RŽD Loģistika" gandrīz pilnībā pieder Krievijas dzelzceļam , bet viena akcija ir RŽD meitasuzņēmuma, investīciju AS "Baminvest" īpašumā.

Savukārt SIA "Transtrade Riga", kuras vienīgā valdes locekle ir Igaunijas pilsone Irina Zemenkova, šobrīd pilnībā pieder trīs uzņēmumi: SIA "L-Ekspresis", SIA "Vagoni" un SIA "Vagonu remonts". "L-Ekspreša" mājaslapā norādīts, ka šobrīd tas ir viens no lielākajiem uzņēmumiem Latvijā ar vairāk nekā 11 miljonu latu apgrozījumu gadā un vairāk nekā 600 darbiniekiem. 2009.gadā tika noslēgts jauns ilgtermiņa līgums ar VAS "Latvijas Dzelzceļš" par starptautisko pasažieru pārvadājumu apkalpošanu termiņā līdz 2024.gadam. Savukārt ir SIA "L-Ekspresis" struktūrvienība "Vagonu remonts" tika izveidota 2001.gadā uz bijušā Rīgas pasažieru vagonu depo bāzes.

"RŽD Loģistika" jau janvāra beigās izplatīja paziņojumu, ka tās direktoru padome atbalstīja dalību Krievijas-Latvijas kopuzņēmuma "Euro Rail Trans" dibināšanā. Paziņojumā kompānija skaidroja, ka 95-98% no visām Latvijā pa dzelzceļu transportētajām kravām veido starptautiskie pārvadājumi, galvenokārt – no Krievijas un Baltkrievijas uz Rīgas, Ventspils un Liepājas ostām, kas esot "skaidri orientētas uz eksporta un tranzītkravu apkalpošanu".

"RŽD Loģistikas" ģenerāldirektors Pāvels Sokolovs tolaik klāstīja, ka viens no kompānijas prioritārajiem virzieniem ir biznesa attīstīšana Eiropā un Āzijā: ""Euro Rail Trans" radīšana ir vērsta tieši uz mūsu stratēģijas realizēšanu – izeju uz multimodālo kravu pārvadājumu Eiropas tirgu. Tagad mēs varēsim kravu nosūtītājiem piedāvāt vienotu servisu kravu tranzītam Latvijas teritorijā ar vairākiem jūras un sauszemes satiksmes risinājumiem".

Jaunā pārvadātāja potenciālie klienti ir Krievijas lielākie ekspeditori un kravu īpašnieku. "Euro Rail Trans" galvenokārt vēlas koncentrēties uz naftas produktu, ogļu, ķīmisko un minerālmēslojuma kravu pārvadāšanu.

Pirms četriem gadiem arī VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) meitasuzņēmums SIA "LDz Cargo" izveidoja savu meitasuzņēmumu SIA "LDz Cargo loģistika", kas nodarbojas ar kravu ekspedēšanu un plaša spektra transporta pakalpojumu sniegšanu. Tā mājaslapā klāstīts, ka uzņēmuma galvenais uzdevums ir piesaistīt jaunas kravu plūsmas un veicināt dzelzceļa kravu pārvadājumus starp Eiropas un Āzijas valstīm, virzot tos caur Latvijas lielākajām jūras ostām.

SIA "LDz Cargo Loģistika" ir arī oficiālais Krievijas AS "Transkonteiner" aģents Latvijā. Transporta un ekspedīcijas pakalpojumu sniedzējs "Transkonteiner", kura 50% pieder Krievijas dzelzceļam, "RŽD Loģistika" mājaslapā minēts kā viens no uzņēmuma partneriem.

Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Anrijs Matīss portālam "Delfi" sacīja, ka "ir dzirdēts" par šāda uzņēmuma tapšanu. "Šis, pēc visa spriežot, ir nopietns uzņēmums," atzina SM valsts sekretārs, norādot, ka tas būs tiešs konkurents "Latvijas Dzelzceļa" meitas kompānijai "LDz Cargo", kas patlaban nodrošina ap 75% no kopējiem Latvijas kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu.

Matīss norādīja, ka tirgus kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu Latvijā ir liberāls. Jauna uzņēmuma ienākšana veicinās konkurenci un tarifu samazinājumu. "Cerams, ka jaunais uzņēmums piesaistīs jaunas kravas, nevis atņems jau esošās kādam jau tirgū strādājošam uzņēmumam jeb pārdalīs tirgu," teica Matīss, atturoties no plašākiem komentāriem detalizētākas informācijas trūkuma dēļ.

Savukārt LDz sabiedrisko attiecību daļas vadītājas Antras Birzules komentārs bija visai lakonisks: "Veselīga konkurence loģistikas tirgū ir ieteicama. Ceram, ka jaunais dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgus dalībnieks piesaistīs arī jaunus un papildu kravu apjomus tranzītā pa Latvijas dzelzceļu uz ostām."

Viņa norādīja, ka "LDz Cargo Loģistika" koncentrējas konteinerkravu pārvadājumiem, savukārt jaunais uzņēmums – uz citiem veidiem, piemēram, naftu, oglēm un minerālmēsliem. Pašam LDz esot izdevīgi, ja tirgū ienāk jauns spēlētājs ar jaunām kravām, jo tas nozīmē arī papildu ienākumus Latvijas Dzelzceļa holdingam kopumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!