Foto: LETA

Lai gan Latvijā jau 17 gadus strādā "JYSK", daudzi ar nepacietību gaida pirmā "IKEA" veikala atvēršanu rudenī. Lai noskaidrotu, ar ko abi uzņēmumi atšķiras, portāls "Delfi" viesojās Dānijā pie "JYSK" dibinātāja Larsa Larsena, kurš intervijā neslēpa, ka viņa uzņēmuma mērķis ir būt par nelielu un viegli pieejamu "IKEA" veikalu, kas spēj klientiem nodrošināt profesionālu apkalpošanu. Turklāt "JYSK" veikalos atšķirībā no Zviedrijas konkurentiem neizjūkot laulības.

Baltijas valstu iedzīvotāji "JYSK" uztver kā nelielu ikdienas preču mājai un sadzīvei tirgotāju, izpētījis uzņēmums. Vienlaikus veikals pūlas palielināt mēbeļu un matraču piedāvājumu, solot līdz 2021. gadam Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un Baltkrievijā pabeigt stratēģijas maiņu, kas uzņēmumam izmaksās 20 miljonus eiro.

Lērums mazu "IKEA"

Foto: Publicitātes foto

"JYSK" un "IKEA" konkurence izteikti vērojama skaitļos un kartē. Lai gan abi uzņēmumi ir pārstāvēti gandrīz 50 valstīs, krietni atšķiras veikalu skaits, proti, ar aptuveni 400 "IKEA" veikaliem konkurē vairāk nekā 2600 "JYSK" veikali.

"Kad atskatos uz pirmā "JYSK" atvēršanu 1979. gadā, jāatzīst – es nemaz necerēju atvērt tik daudz veikalu. Tobrīd mans plāns bija atvērt 14 veikalus Dānijā. Pēc pieciem gadiem Dānijā vairs nebija vietas, tāpēc sekoja Vācija, tad Norvēģija, Zviedrija un Somija. Vēlāk arī Baltijas valstis," stāsta Larsens (attēlā), smejoties piebilstot, ka, meklējot uzņēmuma izvēršanas iespējas, viņš reiz sev arī jautājis, vai spēs atvērt 2600 mazus "IKEA" veikalus.

Kamēr pirmais "IKEA" veikals Latvijā durvis vērs vien rudenī, "JYSK" šeit strādā jau kopš 2001. gada un paguvis atvērt 10 veikalus.

"JYSK" vadītājs Larsens stāsta, ka 10 gadu laikā plānots veikalu skaitu visā pasaulē dubultot – līdz 5000. Nākamajā pavasarī pirmais veikals sāks darbu Īrijā, Eiropā bez "JYSK" atstājot vien Luksemburgu un Lihtenšteinu. Nākotnē veikals soļos arī uz Izraēlu, Turciju, Āzijas valstīm, Čīli, kā arī Krieviju, kur iepriekšējie mēģinājumi atvērt "JYSK" veikalus cieta neveiksmi. Savulaik uzņēmumam nācās pamest arī ASV, jo augstās konkurences dēļ "JYSK" šķita prātīgāk investēt veikalu izaugsmē Eiropas tirgū.

Mūžīgā cīņa pret "IKEA"

Foto: Reuters/Scanpix

"JYSK Nordic" komunikācijas direktors Rune Jungbergs Pedersens portālam "Delfi" skaidro, ka gandrīz katrā no 48 valstīm, kurās ir "JYSK" veikali, atrodas pa vietējam konkurentam, taču "IKEA" ir vienīgais pretinieks, kurš kopā ar "JYSK" darbojas gandrīz visos tirgos.

"Vieta atrodas abiem uzņēmumiem, jo mēs nepiedāvājam vienu un to pašu produkciju. Atšķirīga ir arī veikalu pārstāvētā ideja. Piemēram, "JYSK" veikali allaž atrodas netālu no iedzīvotājiem – vai vismaz neilga brauciena attālumā. Nevēlos runāt sliktu par "IKEA", jo ļoti cienām šo uzņēmumu, bet mūsu darbinieki lieliski pārzina sortimentu, ko piedāvā pircējiem. Ja vēlaties iegādāties gultu, tad "JYSK" darbinieki lūkos atrast pašu piemērotāko variantu, nevis vienkārši palīdzēs pirkumu aiznest līdz automašīnai," klāsta Pedersens.

Dānijā esot paruna – ja laulība iztur iepirkšanos "IKEA" veikalā, tai lemts būt mūžīgai, smejoties stāsta Pedersens. Savukārt "JYSK" līdzīgus pārbaudījumus novērot ir grūtāk, jo veikali ir krietni mazāki un piedāvā citādu iepirkšanās veidu. Proti, kad esi atradis vajadzīgo, vari doties prom, nevis turpināt stumt iepirkumu ratiņus pa bezgalīgajām noliktavas ailēm, kas ir tik raksturīgi zviedru konkurentu veikaliem.

Salīdzinājumam – Latvijas "JYSK" veikalu kopējā platība ir aptuveni 20 tūkstoši kvadrātmetru, kamēr "IKEA" veikals Rīgas pievārtē kopā ar noliktavu aizņems 35 tūkstošus kvadrātmetru. Jāpiebilst, ka "JYSK" īpašumā ir arī 50 tūkstošus kvadrātmetru plaša noliktava.

Arī "IKEA" pamazām rod alternatīvas savai senajai stratēģijai, kas iekļauj ilgu braucienu uz attālo veikalu, sarunā ar portālu "Delfi" aprīlī atklāja "IKEA Group" un "INGKA Holding" vadītājs Larss Johans Jarnheimers. Lai gan "lielais veikals" joprojām ir visa pamatā, "IKEA" Londonā un Stokholmā sācis atvērt mazākus veikalus, kuros apskatāms mazāks preču sortiments. Savukārt e-komercija veido aptuveni 5% no "IKEA" kopējā apgrozījuma, bet 10–15% no "JYSK" apgrozījuma.

Taujāts, kāpēc "IKEA" izdevies kļūt par sinonīmu vārdam "mēbeles", bet "JYSK" līdzvērtīgu slavu nav izpelnījies, Pedersens atbild – "IKEA" dibināts, vēl 36 gadus pirms Larss Larsens 1979. gadā Dānijas pilsētā Orhūsā atvēra pirmo "JYSK" veikalu. Tādējādi sāncenšiem no Zviedrijas bijusi iespēja izrauties vadībā. "No citiem jāņem piemērs, taču galvenais ir attīstīties pašiem, nevis sekot līdzi konkurentu panākumiem. Mēs atveram vismaz 100 jaunus veikalus katru gadu, turklāt mūsu klientu loks aug pat par spīti e-komercijas uzplaukumam. Tāpēc mēs esam uz pareizā ceļa, kas mums ir pats galvenais," pauž Pedersens.

Nodokļi jāmaksā, bet ar mēru

Foto: F64

Larss Larsens no zemnieka dēla kļuvis par vienu no bagātākajiem dāņiem. Izdevums "Forbes" aplēsis, ka 69 gadus vecā uzņēmēja bagātība ir 4,2 miljardi ASV dolāru (ap 3,6 miljardiem eiro), kas 2018. gada pasaules turīgāko cilvēku topā viņu ierindo 514. vietā, bet Dānijas miljardieru topā viņš ir septītais.

Kritiku no sociāldemokrātiskās Dānijas iedzīvotājiem "JYSK" radītājs izpelnījies par centieniem gūt nodokļu atvieglojumus, kas ļautu lētāk nodot uzņēmumu nākamajai paaudzei. "Man patīk maksāt nodokļus. Dānija man deva iespēju nokļūt tur, kur es šobrīd esmu. Tā ir iespēja atmaksāt Dānijai par to, ko tā man devusi. Taču es negribu maksāt vairāk par to, cik nepieciešams. Es esmu biznesmenis. Biznesmeņi nemaksā vairāk par nepieciešamo," stāsta Larsens.

Larsenam pieder ne tikai "JYSK" veikali, bet arī mēbeļu ražošanas uzņēmumi, vairumtirdzniecības uzņēmumi, golfa automobiļu ražotājs, suši restorāni, kā arī citas biznesa avantūras. Aizvadītajā finanšu gadā visu Larsenam piederošo uzņēmumu apgrozījums bija 4,02 miljardi eiro, tostarp 3,36 miljardi eiro, kas apgrozīti "JYSK" veikalos.

"Dzīves laikā esmu investējis tik daudzos uzņēmumos, ka nespēju tos visus atcerēties. Taču tagad iesaistos tikai tajās biznesa jomās, kuras saprotu. Daudz interesantāk ir investēt, nevis turēt naudu bankas kontā," teic "JYSK" vadītājs, kurš pamanījies iekulties arī virknē neveiksmīgu biznesa projektu. Piemēram, tūrisma aģentūras "Larsen Travel" izveidē Larsens zaudējis aptuveni 40 miljonus eiro.

"Nevajag baidīties investēt. Tu nenomirsi. Nomirt var tikai tavs uzņēmums. No tā var tikai mācīties," stāsta Larsens.

Savus bērnus neviens nepārdod

Foto: Publicitātes foto

Larsens izvēlējies savus uzņēmumus nekotēt biržā, paturot visas īpašumtiesības sev. Lai gan pirms 25 gadiem viņš gandrīz izšķīries par labu investoru piesaistei "JYSK", lai varētu paātrināt uzņēmuma ekspansiju, šo soli Larsens tomēr izlēma nespert.

"Ja mēs būtu biržā, mums nāktos visai pasaulei stāstīt par to, kā mēs vadām "JYSK". To es gribu paturēt pats savā ziņā. Investori allaž vēlas zināt visu, kas notiek. Katra investora iegribu apmierināšana aizņemtu pārlieku ilgu laiku. Ja es esmu vienīgais investors, man jāapmierina tikai savas prasības. Turklāt mēs nopelnām gana daudz, lai iesaistīšanās biržā nebūtu vajadzīga," pamato "JYSK" dibinātājs, atgādinot, ka viņa uzņēmums izvēršanos un loģistikas centru būvniecību apmaksā pats par saviem līdzekļiem, nevis banku aizdevumiem.

Vienlīdz skeptiski Larsens raugās uz "JYSK" pārdošanu. "Kāpēc lai es to darītu? Tas ir mans bērns. Neviens nepārdod savu bērnu," noteic Larsens. Pie šādas nostājas viņam palīdzējis noturēties fakts, ka, lai gan atsevišķās valstīs uzņēmums cietis zaudējumus, 39 gadu laikā "JYSK" kopumā allaž nesis peļņu.

Baltijas valstīs "JYSK" vislabāk klājas Igaunijā, stāsta "JYSK" Baltijas valstu un Baltkrievijas apkalpojošās franšīzes mārketinga direktors Ķēstutis Isaks. Igaunijā uzņēmums arīdzan iemantojis vispozitīvāko tēlu, decembrī uz "JYSK" atvilinot iegādāties dāvanas katru otro Igaunijas iedzīvotāju.

Latvijā 2016. gadā Islandes "JYSK" franšīzes uzņēmumam piederošā SIA "JYSK Linnen'n Furniture" apgrozīja 23,71 miljonu eiro, nopelnot 824 375 eiro. 2008. gadā Berģos atklāja "JYSK" distribūcijas centru, no kurienes produkcija nokļūst visos Baltijas valstu un Baltkrievijas "JYSK" veikalos.

"Ja es spētu paredzēt to dienu, kad "JYSK" cietīs zaudējumus, es uzņēmumu nekavējoties pārdotu," smejoties saka Larsens, tūdaļ piebilstot, ka uzņēmuma nākotne būs abu viņa atvašu varā. "Kādu dienu tas viņiem būs jāizlemj. Taču lēmums uzņēmumu pārdot viņiem izmaksās ļoti dārgi, tāpēc es nedomāju, ka viņi to darīs," teic Larsens.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!