Foto: LETA

AS "Pasažieru vilciens" jauno valdi apstiprinās otrdien, 8.jūlijā, tajā, visticamāk, ieceļot Satiksmes ministrijas (SM) Autosatiksmes departamenta direktoru Andri Lubānu, Latvijas Dzelceļa (LDz) finanšu direktoru Māri Bremzi un LDz darbinieku Miku Pērsi, otrdien LTV raidījumā "Rīta Panorāma" apstiprināja SM ministrs Anrijs Matīss (V).

Jaunajai PV valdei pirmais uzdevums būs izvērtēt aprēķinus pašreizējā vilcienu iepirkuma projektā.

Jau ziņots, ka pirmdien, 7.jūlijā, PV valde iesniedza atlūgumus kapitāldaļu turētājam SM valsts sekretāra vietniekam Dinam Merirandam. Vēl pirms tam uzņēmuma akcionāru sapulcē bija plānots lemt par valdes atlaišanu, jo kapitāldaļu turētāju un satiksmes ministru Anriju Matīsu (V) nav apmierinājis iesniegtais jauno vilcienu nomas iepirkuma finansējuma piedāvājums

Kā vēstīts, Satiksmes ministrija līdz 7.jūlijam gaidīja jauno vilcienu iepirkuma nomas detalizētus aprēķinus no PV, informēja Matīss. Viņš jau iepriekš PV valdes nomaiņu, ja tā nespēs par saviem līdzekļiem nodrošināt jaunu vilcienu piegādi uzņēmumam.

Matīss skaidroja, ka PV prasot šogad papildu 14 miljonus eiro un nākamgad 16 miljonus eiro no valsts budžeta, pārsvarā kā infrastruktūras maksu, kas ir PV budžetā iekļaujamā summa, kā arī papildu maksājumus nākamajiem gadiem. PV tabulās, kuras iesniegtas Satiksmes ministrijai, šīs summas esot nodēvētas par nepieciešamajām valsts dotācijām.

Jau ziņots, ka par PV izsludinātā atklātā konkursa par jaunu elektrovilcienu nomu iepirkuma uzvarētāju atzīts Šveices uzņēmums "Stadler Bussnang AG".

Konkurss par jaunu elektrovilcienu nomu uz 15 gadiem tika izsludināts 2013.gada 25.novembrī. Konkursa mērķis ir nodrošināt jaunus, modernus vilcienus Latvijas iedzīvotājiem, lai garantētu drošu un ekonomisku pārvietošanos atbilstoši pasažieru vajadzībām.

Pēc pretendentu iesniegto dokumentu atvēršanas tika konstatēts, ka "Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA" nav iesniedzis savu piedāvājumu. Savukārt Dienvidkorejas uzņēmuma "Hyundai Rotem Company" iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija bija spiesta noraidīt, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām.

Atbildot uz konkurentu pārmetumiem, ka nekorekti minēta nomas maksa 150 miljonu eiro apmērā 15 gadu garumā, PV norāda, ka finanšu plāns ir balstīts uz to, ka vēlāk tiks piesaistīts lētāks finansējums, nekā to patlaban piedāvā ražotājs, tāpat tikšot pagarināts finansējuma amortizācijas periods līdz 30 gadiem. Atbilstoši vilcienu derīgajam kalpošanas laikam tādējādi būtiski samazināšoties ikgadējie maksājumi. "Sākotnējais maksājumu apjoms par vilcieniem 15 gadu laikā ar summāro vērtību 224 miljoni eiro būs samazināts uz 150 miljoniem eiro," apgalvo uzņēmumā, norādot, ka kopējā līguma vērtība ir 274 miljoni eiro, kas ietver iekārtu nomu, iekārtu atlikušo vērtību, rezerves daļas un rezerves daļu fondu. Aprēķini arī parādot, ka salīdzinājumā ar pašreizējo situāciju, kad ik gadu tiek tērētas arvien lielākas summas novecojušo vilcienu remontam, 15 gadu nomas līguma perioda laikā būs iespējams ieekonomēt vismaz 46 miljonus eiro no uzņēmuma līdzekļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!