Foto: LETA
Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" (RS) zemās grīdas tramvaju iepirkuma nolikums esot izstrādāts tā, lai atbilstu tikai viena ražotāja - "Škoda" - produktam, šādi "no spēles izslēdzot" citas ieinteresētās kompānijas, šodien vēsta žurnāls "Ir". Turklāt "Škoda" tramvaji ir vieni no dārgākajiem, izpētījis "Ir".

"Ir" vēsta, ka sākotnēji interesi par jauno tramvaju iepirkuma izrādījuši kopumā 22 ražotāji, taču lielākā daļā esot nozudusi pēc iepazīšanās ar konkursa nolikumu. Kā ziņots, pieteikumus iesniedza trīs pretendenti - čehu ražotājs "Škoda Transportations" un divi poļu ražotāji - "Stadler Polska" un PESA. Abas poļu firmas pašreiz iepirkumu apstrīdējušas Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB).

RS preses pārstāvis Viktors Zaķis žurnālam "Ir" situāciju komentēja, norādot, ka RS nav bijis neviens iepirkums, kas netiktu apstrīdēts. "Nezinu, kas tam ir galvenais dzinulis, vai tā ir modes tendence?" neizpratni par kārtējiem pārmetumiem paudis Zaķis.

"Ir" norāda, ka galvenie uzsvari konkursa nolikumā ir divi - tramvaju dzinējspēkam jābūt grozāmam un ar tiešu pievadu uz katru riteni, lai tie grieztos neatkarīgi viens no otra. RS juridiskās daļas vadītājs Didzis Stepe žurnālam norādījis, ka tas nepieciešams, jo šādā veidā mazāk tiekot deldētas sliedes, turklāt šādi jau darbojoties esošie Rīgas zemās grīdas tramvaji. "Ir" skaidro, ka šīs abas prasības esot "klupšanas akmens" abiem poļu piegādātājiem, to varot nodrošināt tikai "Škoda".

Atsaucoties uz kādas Šveices kompānijas neatkarīgu ekspertu pārbaudi, kas esot veikta pēc poļu kompānijas "Stadler" lūguma, "Ir" norāda, ka eksperti secinājuši - grozāmie motorratiņi tik tiešām esot nepieciešami Rīgas sliežu gadījumā, savukārt prasība pēc pievada katram ritenim neesot pamatota, jo tirgū pastāvot citi pievada risinājumi ar tādu pašu vai pat labāku veiktspēju Rīgas infrastruktūrai līdzīgās infrastruktūrās. Ziņojumā, kas nonācis "Ir" rīcībā, eksperti secinājuši, ka "šī ir ļoti specifiska ierobežojoša prasība, kādai līdzīgu viņi nav sastapuši nevienā citā tramvaju konkursā, un Rīgas iepirkumā faktiski izslēdz visus ražotājus, izņemot vienu".

Pretendenti esot neizpratnē arī par vēl vienu nolikumā minēto punktu - RS pieprasa atsauci uz vismaz 100 līdz pieteikuma iesniegšanas brīdim saražotiem tramvajiem, no kuriem vismaz 15 ir tādi, kas paredzēti ekspluatēšanai pa Rīgai atbilstošiem sliežu ceļiem. Komersanti iepriekš neesot saskārušies ar iepirkumiem, kuros prasītu atsauci par piecreiz lielāku vienību skaitu, nekā tiek iepirkts. Stepe "Ir" komentēja, ka šāds apjoms izvēlēts, lai pārliecinātos, ka "tramvajus nepiedāvās kāds eksperimentālais ražotājs, kuram trūkst pieredzes". Turklāt RS pieprasot, lai ražotāji pierādītu, ka to iepriekš saražotie tramvaji kaut kur tikuši lietoti vismaz divus gadus. Pēc Stepes vārdiem, šīs prasības mērķis esot pārliecināties, ka "attiecīgie tramvaji ekspluatēti ilgāk par minimālo garantijas laiku".

Abus poļu ražotājus izbrīnījis arī RS izvēlētais iepirkuma finansēšanas veids - uzņēmums tramvajus vēlas iegādāties nomaksā, pirmo iemaksu veicot 15% apjomā no kopsummas, pārējo samaksājot 15 gadu laikā un kā vienīgo nodrošinājumu dodot pašus jaunos tramvajus. Tas nozīmē - ja Rīga kādu iemeslu dēļ nevarētu vairs atļauties maksāt par nopirktajiem tramvajiem, tos varētu vienkārši atdot atpakaļ ražotājam un summas atlikumu nemaksāt, skaidro "Ir". Neierasti liels esot pieprasītais labvēlības periods - 36 mēneši, kas nozīmē - ja RS neveiktu maksājumus trīs gadus, informācija par parādu šajā laika periodā būtu pieejama tikai pašai RS un kreditoram, bet uzņēmuma kredītvēsturi tas neietekmētu.

RS neuzskata, ka izsludinātais iepirkums veicina negodīgu konkurenci. "Šobrīd nevaram pateikt, vai uzņēmumiem, kas vērsušies IUB, ir taisnība, jo neesam redzējuši viņu tehnisko piedāvājumu un viņi nav redzējuši mūsu prasības," saka Stepe. Viņš sola, ka par tramvaju tehnisko risinājumu saruna vēl turpināsies, jo par to vēl tikšot sarakstītas "lapām garas tehniskās specifikācijas". Tomēr RS jurists "Ir" izvairījās skaidrot, vai tas nozīmē, ka iepirkumā tomēr tiks izvērtēti arī abu poļu kompāniju piedāvājumi - vēl neesot veikts kvalifikācijas vērtējums, kurā tiks ņemta vērā pieredze, finansējums un apgrozījums. Tiem kandidātiem, kas kvalifikācijas prasības izturēs, tikšot nosūtīta tehniskā specifikācija. ""Škoda" mums ir saražojusi šādus tramvajus, bet tas nav šķērslis to izdarīt arī pārējiem," saka Stepe. Viņaprāt, uzņēmumi var veikt nepieciešamos pielāgojumus gada laikā un piegādāt atbilstošus tramvajus.

"Ir" apskatījis arī citus tramvaju iepirkumus, secinot, ka dārgāki par "Škoda" esot vienīgi "Bombardier" tramvaji. Pirms četriem gadiem Bāzele par vienu tādu maksājusi aptuveni 3,4 miljonus eiro, savukārt "Škoda" tramvajus Prāga nupat iepirkusi par aptuveni 2,8 miljoniem eiro gabalā, bet Rīga pirms septiņiem gadiem - par 2,6 miljoniem eiro. Ja Prāgas tramvaju pārvadātāja DPP analītiķa Jana Vasičeka aprēķini ir pareizi un viena "Bombardier" tramvaja sastāva riteņu apkope tiešām izmaksā piecreiz mazāk nekā "Škoda", tad 20 gadu laikā izmaksu ziņā "Škoda" tomēr apsteidz "Bombardier", skaidro "Ir".

RS un abu poļu ražotāju PESA un "Stadler" pārstāvji rīt, 6.novembrī, satiksies, lai domstarpības par konkursu risinātu ar IUB starpniecību. Pēc šīs sēdes tapšot skaidrs, vai birojs lems par iepirkuma anulēšanu un prasīs mainīt sašaurināto iepirkuma specifikāciju, vai arī iepirkums turpināsies, visticamāk, nodrošinot "Škoda" uzvaru un dārgus tramvajus Rīgas ielās.

Kā ziņots, jaunie zemās grīdas tramvaji Rīgā varētu sākt kursēt jau 2016.gada otrajā pusē pa 4.tramvaja maršrutu Imantas virzienā. Iepriekšējais zemās grīdas tramvaju iepirkums noslēdzās 2008.gadā, kad par iepirkuma uzvarētāju kļuva uzņēmums "Škoda Transportation".

Pašlaik uzņēmuma rīcībā ir 26 zemās grīdas tramvaji, kuri kursē 6. un 11.tramvaja maršrutos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!