Rīgas pašvaldības uzņēmuma "Rīgas satiksme" iepriekš izsludinātajā konkursā par degvielas piegādi uzvarējis līdzšinējais piegādātājs "Ramockas dzirnavas", kas iepirkuma konkursā startējis ar dārgāko piedāvājumu, svētdien ziņo raidījums "Nekā Personīga".

Raidījums norāda, ka pašvaldības uzņēmums degvielai tērē apmēram vienu miljonu eiro mēnesī. Izsludinātajā iepirkumu konkursā pieteikušies vairāki pretendenti, taču "Rīgas satiksme" lēmusi arī turpmākos piecus gadus sadarboties ar līdzšinējo degvielas piegādātāju. Savukārt pārējie pretendenti uzskata, ka konkursā pieļauti pārkāpumi un 60 miljonu darījums nevar notikt.

2010. gadā pie degvielas piegādes līguma bez iepirkuma procedūras tika kompānija "Ramockas dzirnavas". Nekā personīga rīcībā nonākušās pavadzīmes liecināja, ka "Rīgas satiksme", pērkot degvielu no "Ramockas dzirnavām", iespējams, pārmaksā. Līgumam tuvojoties beigām, "Rīgas satiksmes" šefs Leons Bemhems solīja nākamo degvielas piegādātāju izvēlēties atklātās un vienlīdzīgās sacīkstēs, vēstī raidījums.

"Nekā Personīga" ziņo, ka vēl pavasarī pastāvējušas aizdomas, ka konkursa nolikums ierobežo konkurenci, un prasības spēj izpildīt tikai viens piegādātājs. Pēc uzņēmēju sūdzībām "Rīgas satiksme" bijusi spiesta nolikumu mainīt. Tomēr konkursa rezultātā lēmums palicis nemainīgs, lemjot piecus gadus sadarboties tikai ar vienu darījuma partneri.

"Rīgas satiksmes" Juridiskās daļas vadītājs un iepirkuma komisijas loceklis Didzis Stepe raidījumam sacījis, ka uzņēmums skatījies tikai uz savu pieredzi, kas ir "attiecīgi uzticams piegādātājs, par kuru nav šaubu un pretenziju līguma darbības laikā".

Iepirkuma konkursā pieteikušies kopumā četri pretendenti, tostarp "Ramockas dzirnavas", kas mainījis nosaukumu uz "RDZ Energy". Piedāvājuma atvēršanā "RDZ Energy" nosauktā cena bijusi visdārgākā. Uzņēmumam bijusi viszemākās iespējas uzvarēt "Rīgas satiksmes" konkursā, taču "pēc it kā aritmētiskas kļūdas labojuma, tai no pēdējās vietas izdevies nokļūt uz pirmo," ziņo raidījums. "Rīgas satiksme" skaidrojusi, ka, nosakot degvielas gala cenu, iepirkuma uzvarētājs nav pārvērtis cenu no tonnām uz litriem. Pašvaldības uzņēmums veicis aprēķinus pretendenta vietā un tādējādi uz 1000 litriem cena sanākusi aptuveni par 100 eiro lētāka nekā zemāko cenu iesniegušajam pretendentam - kompānijai "East West Transit" .

Saistībā ar aprēķiniem SIA "EAST-WEST TRANSIT" degvielas pārdošanas vadītājs Mārtiņš Riemeris raidījumam komentēja: "Mistika. Nesaprotama cena. Kā tā tika labota, kā veidojās...grūti pateikt. Mēs visi dzirdējām to, ko dzirdējām. Cena sākumā bija tāda, pēc tam tika veikts labojums. Apgalvojums bija tāds, ka tas bija par tonnu, bet pārrēķinot uz 1000 litriem, cipari nesakrīt." Kompānija uzskata, ka, visticamāk, pēc rezultātu paziņošanas iesniegts cits piedāvājums, taču pierādīt viņi to nevar. "East-West Transit" no tālākas vērtēšanas konkursā izslēdza nodokļu parādu dēļ.

Arī cits konkursa pretendents "Statoil" savā sūdzībā iepirkumu uzraudzības birojam norādījis uz aizdomām par prettiesisku iesniegto piedāvājumu samainīšanu. "Rīgas satiksmē" uzsver, ka kļūdas atrastas visu pretendentu piedāvājumos, un noliedz, ka pašvaldības uzņēmums būtu centies palīdzēt uzvarēt vienam pretendentam. Vaicāts par pieredzējuša tirgus dalībnieka spēju pieļaut tik būtisku kļūdu, Stepe apgalvojis, ka "kļūda, visticamāk, ir neuzmanības kļūda nevis aprēķina kļūda". Turpretī "Statoil" pilnvarotais pārstāvis Jānis Kārkliņš paudis, ka "diezgan droši varētu apgalvot, ka te nevar runāt par aritmētisko kļūdu, bet gan par piedāvājuma mainīšanu tādā izpratnē, ka piedāvājums nav pareizi iesniegts".

Savukārt pats iepirkuma konkursa uzvarētājs SIA "RDZ Energy" par "kļūdu" pirmo reizi uzzina no raidījuma. Uzņēmuma naftas bāzes pārvaldnieks raidījumam skaidro, ka uzņēmums neko nav dzirdējis par kļūdu. Tāpat "pirmā dzirdēšana" ir par to, ka, atverot piedāvājumu, "RDZ Energy" piedāvājums bijis visdārgākais. "Mums tā ir pirmā dzirdēšana. Domāju, ka tās ir kaut kādas muļķības. Cik es zinu, to jautājumu izskata Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB), viņi izvērtēs. Jums ir kaut kāda nepareiza informācija, par to esmu pārliecināts. Kāds to deķīti velk, kā vajag. Vispirms jūs tiešām uzziniet, kā tur patiesībā bija. Izklausās pēc viena tante teica," norādījis uzņēmuma pārstāvis.

Raidījums atgādina, ka Iepirkumu komisijas priekšgalā "Rīgas satiksmē" jau vairākus gadus ir Igors Volkinšteins, kurš savulaik trolejbusu iepirkumā viņš sajauca latus ar eiro. Toreiz uzņēmumam bija jāņem bankā jauns astoņu miljonu eiro kredīts. Volkinšteinu atstādināja no "Rīgas satiksmes" valdes. Tajā pašā laikā Rīgas mērs Nils Ušakovs ("Saskaņa") slavē degvielas iepirkumu par tā caurspīdīgumu un Volkinšteinu par viņa pieredzi.

Ušakovs "Nekā Personīga" sacījis, ka "cilvēki dažreiz mēdz kļūdīties, izņemot to kļūdu, kas bija 2008. gadā vai agrāk, kas bija pieļauta, neliecina, ka mums vajadzētu pateikt paldies par darbu un samainīt ar citu".

IUB savā lēmumā piekritis "Rīgas satiksmes" viedoklim, ka labot "RDZ Energy" piedāvāto cenu bijis likumīgi, jo tā esot izsekojama. Jaunu līgumu par degvielas piegādi birojs gan aizliedz slēgt, kamēr nav atkārtoti izvērtēta informācija par viena pretendenta nodokļu parādiem.

Raidījums norāda, ka saistībā ar kavēšanos katru mēnesi tiek pagarināts iepriekšējais līgums par cenu, kas sabiedrībai netiekot atklāta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!