Foto: Publicitātes foto
AS "Ventspils nafta" īpašnieki vēlētos lielāku valdības atbalstu un aizsardzību.

Kopš "Vitol" ir īpašnieks ap 99% "Ventspils naftas" akciju, uzņēmums ir labākā pozīcijā un var veikt optimizāciju, intervijā sacīja "Ventspils naftas" valdes priekšsēdētājs Roberts Kirkups.

Viņš atzina, ka uzņēmums labprāt vēlētos lielāku valdības atbalstu un aizsardzību. "Gribētu, lai valdība palīdz tikt galā ar uzbrukumiem, ko piedzīvojam. Šādi uzbrukumi nodara kaitējumu biznesam un arī Latvijas ekonomikai," teica Kirkups.

Viņš atzina, ka uzņēmums gribētu redzēt atvērtu un caurskatāmu nodokļu sistēmu, lai visiem uzņēmumiem nodokļi tiktu piemēroti pēc vienotas sistēmas. "Kāpēc nekustamā īpašuma nodokļa likme vienam uzņēmumam atšķiras no citam uzņēmumam piemērotās likmes? Kāpēc mums jāmaksā vairāk nekā citiem uzņēmumiem? Kāpēc dažiem uzņēmumiem ir priekšrocības un citiem tādu nav? To nevajadzētu pieļaut. Kaut arī dažreiz valdība šo situāciju cenšas mainīt, tomēr vienmēr tā nenotiek," teica Kirkups.

Uzņēmuma vadītājs vēlētos, lai nepieciešamo atļauju izsniegšana norit taisnīgi. ""Ventspils naftas termināls" ir lielākais terminālis Ventspilī un Baltijā. Kāpēc mēs nesaņemam visas vajadzīgās atļaujas? Kāpēc nevaram saņemt atļaujas un uzbūvēt iecerēto? Kāpēc ir mēģinājumi traucēt mūsu biznesu? Tā tiek nodarīts kaitējums arī valsts ekonomikai. Mums nav iespēju šo situāciju mainīt. Negribam iet politikā, tāpēc valdībai jāpalīdz šādas situācijas risināt," sacīja Kirkups.

"Ventspils nafta" nejūt Ventspils pašvaldības un brīvostas atbalstu. "Daudzos gadījumos valdība mums pauž atbalstu, taču nešķiet, ka Ventspilī šīs nacionālās intereses tiek realizētas. Tas Latvijā bojā investīciju klimatu un var kavēt starptautiskās investīcijas. Latvija aicina ārvalstu investorus ieguldīt vairāk naudas valstī, taču ir ļoti grūti pārliecināt direktoru valdi par investīcijām, ja investori nesaņem atbalstu," sacīja "Ventspils naftas" valdes priekšsēdētājs. Pēc viņa teiktā, cīnīties ar šiem jautājumiem ir liels izaicinājums. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc "Vitol" iegādājās otru pusi akciju uzņēmumā "Ventspils nafta". Tas netika darīts finansiālu iemeslu dēļ. "Nedomājam, ka darījuma cena mums bija izcili izdevīga, kā daži apgalvo," sacīja Kirkups.

"Vitol" grupas uzņēmums "Euromin Holdings (Cyprus) Limited" ("Euromin") septembrī no AS "Latvijas Naftas tranzīts" par 79,98 miljoniem eiro iegādājās 43,25% "Ventspils naftas" akciju, tādējādi iegūstot 93,24% no kopējā uzņēmuma balsstiesīgo akciju kopskaita. Saskaņā ar darījuma pušu sniegto informāciju katras akcijas iegādes cena bija 1,77 eiro.

Kirkups vērsa uzmanību, ka vienas akcijas cena darījumā bija daudz lielāka nekā akciju cena biržā ilgi pirms darījuma. "Darījuma cena izskatās zema vien tad, ja skatāmies, līdz kādam līmenim pieauga akcijas cena biržā pēc darījuma," salīdzināja "Ventspils naftas" vadītājs.

Viņš skaidroja, ka "Vitol" uz šīm investīcijām skatās kā uz ilgtermiņa biznesu - desmit, 20, 30 gadu perspektīvā. Ja raugās uz potenciālajām saistībām situācijā, kad neizdotos saglabāt strādājošu cauruļvadu, izmaksas par demontāžu būtu milzīgas. Arī ar vidi saistītās izmaksas par cauruļvadu un termināli ir milzīgas. "Neviens nepiemin, kādu risku "Vitol" uzņēmies, iegādājoties "Ventspils naftu". Taču "Vitol" vadība par šiem jautājumiem bija norūpējusies. Turklāt "Vitol" izpirka mazākuma akcionāra daļu. Tāpēc uz akciju cenu jāskatās šādā kontekstā - saistības un mazākuma akcionāra daļa," skaidroja Kirkups.

Viņš atzina, ka "Vitol" priekšrocības šī darījuma rezultātā ir iespēja restrukturizēt grupu un pārdod dažas biznesa daļas, savukārt negatīvais aspekts ir pret uzņēmumu vērstie politiskie uzbrukumi presē.

"Ventspils naftas" vadītājs secināja, ka ieguvēji no darījuma ir uzņēmuma mazākuma akcionāri. "Ventspils naftas" akcijas gadiem biržā tika tirgotas par 1-1,15 eiro par akciju, turklāt netika izmaksātas dividendes. Taču obligātajā akciju atpirkšanas piedāvājumā akcijas cena bija 4,56 eiro.

"Ventspils nafta" nolēmusi apstrīdēt Finanšu un kapitāla tirgus komisija vērtējumu par akcijas cenu obligātajā atpirkšanas piedāvājumā. Strīds bija par to, vai akciju cenai obligātajā atpirkšanas piedāvājumā jābūt 3,12 eiro vai 4,56 eiro. Latvijas finanšu tirgus regulators uzskata, ka uzņēmuma novērtējumā jāiekļauj arī mazākuma akcionāru daļa, tādējādi vienas akcijas cena atpirkšanas piedāvājumā bija 4,56 eiro. Taču "Ventspils nafta" šādam viedoklim nepiekrīt.

"Ventspils nafta" darbojas naftas produktu transportēšanas, pārkraušanas, uzglabāšanas un kuģošanas jomā. "Ventspils nafta" ir koncerna mātessabiedrība, kas pārvalda ieguldījumus grupas uzņēmumos. "Ventspils naftai" pieder 51% no uzņēmuma SIA "Ventspils nafta termināls", 66% SIA "LatRosTrans" daļu un 49,94% AS "Latvijas Kuģniecība" daļu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!