Foto: LETA

AS "Pasažieru vilciens" (PV) un Spānijas uzņēmuma "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) sarunas mediācijas procesā beigušās bez rezultāta, jo pusēm tā arī nav izdevies panākt vienošanos par mierizlīgumu. Nu PV apzinās citas iespējas finansējuma piesaistei jaunu vilcienu iegādei, portālu "Delfi" informēja AS "Pasažieru vilciens" sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece. Valdība arī vienojusies, ka šim projektam paredzētie 100 miljoni latu ES fondu naudas tiks pārdalīti cietiem projektiem.

Vairāku mēnešu sarunu rezultātā nav bijis iespējams panākt tādu sadarbības līguma versiju, kas pilnībā atbilstu vilcienu iepirkuma nolikumam, dotu iespēju saņemt Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējumu jaunu vilcienu iegādei un neradītu riskus ne PV, ne valsts budžetam, skaidroja Priedniece.

"Sarunu gaitā tika panākts maksimāli iespējamais rezultāts, taču atsevišķos līguma punktos puses vienoties nespēja. PV neatbalstīja tāda līguma parakstīšanu, kas pilnībā neatbilst iepirkuma nolikumam, jo tas apdraudētu ES finansējuma apgūšanu un varētu radīt šķēršļus līguma izpildes laikā," norādīja PV pārstāve.

PV valdes priekšsēdētājs Artis Brikmanis otrdien pirms valdības sēdes žurnālistiem sacīja, ka mēneša laikā uzņēmums sagatavos jaunu priekšlikumus Satiksmes ministrijai par to kā tiks iegādāti jaunie vilcieni, savukārt jaunus vilcienus Latvija varētu redzēt 2015.gadā beigās vai 2016.gadā.

"Šobrīd prioritāte būs elektrovilcieni," sacīja PV vadītājs. Jautāts par to, kas bija tie punkti, kas neļāva vienoties ar CAF, Brikmanis atbildēja izvairīgi vien minot, ka "abas puses neesot spējušas vienoties par piedāvājumu, kas atbilstu iepirkuma konkursa nolikumam".

Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece attīstības jautājumos Ilze Aleksandroviča žurnālistiem otrdien apstiprināja, ka visi Eiropas kohēzijas fonda līdzekļi, kas tagad netiks realizēti sadarbībā ar CAF jaunu vilcienu realizācijai, tiks izlietoti jaunos projektos.

"Jaunie projekti ir esošo sliežu rekonstrukcija, sliežu pārmiju nomaiņa, Liepājas dzelzceļa stacijas rekonstrukcija signalizācijas sistēmas uzlabošanai, Rīgā Šķirotavas stacijas uzklanu rekonstrukcija, - šie ir lielākie dzelzceļa infrastruktūras projekti. Kas saistās ar pasažieru pārvadājumiem, tā ir sadaļa, kas vēl jāskaņo ar Eiropas Komisiju (EK), šeit runa ir par peronu rekonstrukciju stacijās, kur ir vislielākais pasažieru apgrozījums, kā arī esošo dīzeļvilcienu rekonstrukciju, lai nodrošinātu pāreju pirms pasažieru vilciens uz komerprincipiem atjauno savu elektrovilcienu ritošo sistēmu".

Jautāta, kur pasažieru vilciens ņems naudu jaunu vilcienu iegādei Aleksandroviča stāstīja, ka PV esot mēnesis, lai sagatavotu priekšlikumus Satiksmes ministrijai, iespējams, esot kāds variants, "kas balstās uz komercprincipiem, piemēram, aizņēmums".

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss žurnālistiem apliecināja, ka ministrija apzinās, ka ir ļoti būtiski arī iegādāties jaunus vilcienus, taču tas netiks darīts par Eiropas Savienības naudu. "Pasažieru vilcienam ir mēnesis laika, lai piedāvātu kādus priekšlikumus kā mēs tiksim pie jauniem vilcieniem, tas nebūs valsts finansējums, bet gan pasažiera vilciena aizņemti līdzekļi," sacīja ministrs. Jautāts par CAF tiesvedību, Matīss vien atbildēja, ka pagaidām nekādus dokumentus neesot redzējis.

Savukārt Zviedrijas advokātu biroja "Baker&McKenzie" pārstāvis, advokāts Jonass Benediktsons, kurš mediācijas procesā Stokholmā pārstāvēja PV uzsver, ka mediācijas laikā darbs bija ļoti intensīvs un apspriežamie jautājumi bija ļoti komplicēti.

"Es uzskatu, ka abas puses bija apņēmības pilnas panākt abpusēji pieņemamu risinājumu un četru mēnešu ilgajā procesā pielika visas pūles, lai šo mērķi sasniegtu. Manā pieredzē vēl nebija bijušas tik intensīvas mediācijas sarunas četru mēnešu garumā, kas vien jau norāda uz abu pušu pūlēm panākt gala rezultātu. Tomēr beigās, neskatoties uz abu pušu centieniem, par būtisku jautājumu daļu vienošanos panākt neizdevās," stāsta Benediktsons.

Ņemot vērā mediācijas procesa rezultātu, PV uzsāks intensīvu darbu, izstrādājot finanšu piesaistes plānu un meklējot citus risinājumus jaunu vilcienu iegādei. PV vadība piekrīt satiksmes ministram Anrijam Matīsam, ka jauni vilcieni Latvijas iedzīvotājiem ir vitāli nepieciešami. Ministrs ir uzdevis PV nekavējoties sagatavot priekšlikumus par jaunu vilcienu iegādes iespējām un veidiem, lai nodrošinātu ritošā sastāva nomaiņu un ērtus pārvietošanās apstākļus pasažieriem.

Saskaņā ar Satiksmes ministrijas izstrādāto ES Kohēzijas fondu finansējuma pārdales plānu, PV varēs piesaistīt vismaz 10 miljonus latu dīzeļvilcienu modernizēšanai, bet vēl 15 miljoni latu plānots piešķirt peronu un citas infrastruktūras sakārtošanai stacijās, kurās ir liela pasažieru plūsma. Šo projektu realizēs VAS "Latvijas dzelzceļš".

Jau vēstīts, ka SM iepriekš vērsās prokuratūrā, lūdzot izvērtēt pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu PV bijušās valdes darbību saistībā ar vērienīgo jaunu vilcienu iepirkumu. Prokuratūra šajā lietā sākusi kriminālprocesu.

PV iepriekš plānoja iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu.

Konkursā par vilcienu piegādi uzvarēja CAF, taču ar to noslēgtajā līgumā bija jāveic grozījumi, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu 100 miljonu latu apmērā jauno vilcienu iepirkumā. Vienošanās ar CAF par līguma izmaiņām netika panākta.

Valdība 12.martā slēgtā sēdē kārtējo reizi tā arī neizlēma vērienīgā vilcienu iepirkuma un tam paredzēto 100 miljonu latu nākotni, lēmumu atliekot vismaz līdz mēneša beigām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!