Foto: DELFI
Praksē ir pierādījies, ka, izvēloties uzņēmuma auto, izvēle visbiežāk nav racionāla un ekonomiski pamatota.

Par gluži pietiekamu pamatojumu tiek uzskatīta auto iegādes cena, bieži – akcijas cena, kā arī automašīnas zīmols. Jāņem vērā, ka auto iegādes cenu nevar pielīdzināt auto nomas cenai, jo parasti pilna servisa auto nomas cenā ir iekļauti arī papildu pakalpojumi, kas jebkurā gadījumā automašīnas lietošanā ir nepieciešami – apdrošināšana (OCTA, KASKO), nodokļi un nodevas, tehniskās apkopes, riepas, riepu serviss, remonti.

Šis ir viens no galvenajiem uzsvariem autoparku vadībā, par kuriem "Sixt Leasing" informē jau vairāk nekā gadu. Automašīnas pilnā dzīves cikla izmaksu (total cost of ownership – TCO) aprēķina pamatā ir vienkāršā atziņa, ka automašīna jums maksā tik, cik resursus iztērēsiet automašīnas pilnajā izmantošanas ciklā. Racionālai auto izvēlei jāņem vērā ne tikai tādi faktori kā auto pārdošanas cena, bet arī tā atpirkuma vērtība, degvielas patēriņš, apdrošināšana, kā arī apkopju, remontdarbu izmaksas.

Valsts un pašvaldību institūcijām automašīnas nomāt ir izdevīgāk. Iepirkumu konkursu nolikumā jāparedz, ka automašīnas nomas cenā tiek iekļauti arī visi automašīnas ekspluatācijas pakalpojumi. Ja papildu pakalpojumi tiek iepirkti atsevišķi, rīkojot cenu aptaujas, tiek mākslīgi palielinātas administratīvās izmaksas, kā arī tas liedz saņemt maksimāli zemāko cenu par šiem pakalpojumiem. Iekļaujot šos papildu pakalpojumus cenā, kopējās izmaksas ir pārskatāmas un ir pilnīgi skaidrs, cik auto reāli izmaksā.

Kopumā tas nodrošinātu procesa caurspīdīgumu un resursu efektīvu izmantošanu. Protams, vienīgais izņēmums ir specializētas automašīnas – ugunsdzēsēju, ātrās palīdzības un tās automašīnas, kuru iegādi atbalsta Eiropas Savienības fondi (skolēnu transports).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!