Foto: LETA
Zemās naftas cenas eirozonas izaugsmi ietekmēs pozitīvi, tomēr Latvijas ieguvumu ierobežos preču eksporta uz Krieviju kritums, portālam "Delfi" skaidro Latvijas Bankas ekonomists Andris Strazds.

Viņš atzīst, ka patlaban notiekošais naftas tirgū un zemās naftas cenas nozīmīgi ietekmēs globālās ekonomikas attīstību, tostarp arī eirozonu un Latviju. "Aprēķini liecina, ka naftas cenu kritums par 10 ASV dolāriem barelā veicina pasaules ekonomikas kāpumu par aptuveni 0,2 procentpunktiem, līdz ar to, piemēram, naftas cenu samazinājums par 50 ASV dolāriem barelā un šāda cenu līmeņa noturēšanās ilgākā termiņā pozitīvi ietekmētu globālās ekonomikas sniegumu par vienu procentpunktu," prognozē eksperts.

Tomēr viņš atgādina, ka no naftas cenu krituma dažas valstis un reģioni iegūst vairāk par vidējo rādītāju, bet valstis, kas naftu eksportē, zaudē.

Latvija un Lietuva izjutīs divus pretējus efektus – no vienas puses naftas cenu kritums nozīmē arī zemākas degvielas cenās, kas ļauj atvēlēt vairāk naudas citiem izdevumiem, kāpina patēriņu un rosina ekonomikas straujāku izaugsmi. "Taču no otras puses naftas cenu kritums ļoti negatīvi ietekmē Krieviju, kas joprojām ir salīdzinoši liels tirgus atsevišķu nozaru uzņēmumiem Latvijā, piemēram, pārtikas rūpniecībā un tekstilrūpniecībā. Līdz ar to samazinās Krievijas patērētāju pieprasījums pēc Latvijas eksporta precēm, tūristu plūsma un tamlīdzīgi," brīdina Strazds.

Tāpat Krievija būs ieinteresēta pasaules tirgū pārdot pēc iespējas vairāk izejvielu, kas īstermiņā var nozīmēt tranzīta plūsmas pieaugumu atsevišķos segmentos.

"Precīzas prognozes par zemu naftas cenu ietekmi uz Latvijas ekonomikas izaugsmi izteikt grūti, bet, kopumā vērtējot, pozitīvais efekts varētu līdzsvarot zaudējumus, kādus cietīs atsevišķu nozaru eksportētāji," skaidro ekonomists. Tādēļ pagaidām Latvijas Banka nesaskata iemeslu pārskatīt Latvijas šā gada iekšzemes kopprodukta izaugsmes prognozes. Pašlaik centrālā banka to paredz 2,7% apmērā.

Strazds paredz, ka zemās naftas cenas ietekmēs arī citus ekonomikas rādītājus, tostarp samazināsies inflācija, bet ietekme uz Latvijas eksporta un importa bilanci atkal būs divējāda – degvielas imports naudas izteiksmē samazināsies, bet vienlaikus kritīsies arī atsevišķu nozaru preču eksports.

Portāls "Delfi" jau vēstījis, ka 2014.gadā jēlnaftas cena samazinājusies aptuveni uz pusi. Gada otrajā pusē kritumu piedzīvoja arī degvielas cena, kas Latvijā piedzīvoja kritumu par aptuveni piektdaļu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!