Foto: Publicitātes foto
Teju pēc gada, 2015. gada 1. oktobrī, stāsies spēkā grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, kas paredz iespēju katram dzīvokļa īpašniekam, izmantojot tiešos norēķinus veikt komunālo pakalpojumu apmaksu pa tiešo pakalpojumu sniedzējiem, tas nozīmē, ka katra dzīvokļa īpašnieks par katru pakalpojumu varēs saņemt atsevišķu rēķinu par siltumu, ūdeni, utt., ja visi mājas dzīvokļu īpašnieki (kopība) ir pieņēmuši lēmumu par tiešajiem norēķiniem.

Ko izvēlēties - maksāt pa tiešo komunālo pakalpojumu sniedzējam vai palikt pie līdzšinējās kārtības un veikt komunālo rēķinu apmaksu caur namu apsaimniekotāju?  Kura no piedāvātajām komunālo pakalpojumu apmaksas kārtībām ir vispiemērotākā un drošākā dzīvokļu īpašniekiem, lai tiktu nodrošināta nepārtraukta komunālo pakalpojumu pieejamība un iestājoties ziemai nebūtu jāsalst?

Nozarei tiešie maksājumi par komunālajiem pakalpojumiem bija kā gaismas stars samilzušo parādnieku problēmas risināšanai. Taču tie nerisina parādnieku problēmu pēc būtības, tie pat nekalpo kā drošības garantija no pakalpojuma pārtraukšanas vai atslēgšanas tiem iedzīvotājiem, kas izvēlējušies pa tiešo norēķināties ar komunālo pakalpojumu sniedzējiem un godprātīgi maksājuši katru mēnesi, gadījumā, ja tomēr kaimiņš nav samaksājis savu rēķinu.

Tas nozīmē to, ka neatkarīgi no tā, vai dzīvojamai mājai ir tiešo norēķinu kārtība vai tiek saglabāta esošā sistēma - komunālo pakalpojumu apmaksa caur namu apsaimniekotāju, ja mājai uzkrājas parāds par kādu komunālo pakalpojumu, pakalpojuma sniedzējs patur tiesības atslēgt pakalpojumu vai nepieslēgt to, piemēram, AS „Rīgas Siltums" jau norādījis, ka apkure netiks pieslēgta tām mājām, kam ir parādsaistības, neatkarīgi no izvēlētās maksāšanas kārtības.

Šobrīd dzīvojamo māju apsaimniekošanas un pārvaldīšanas uzņēmums „Hausmaster" no komunālo pakalpojumu sniedzējiem ir saņēmis informāciju par rēķinu sagatavošanas izmaksām un informējis uzņēmuma apsaimniekoto māju iedzīvotājus, kā to paredz grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, taču uz doto brīdi neviens no „Hausmaster" apsaimniekoto māju īpašniekiem nav pieteicies tiešo norēķinu kārtībai.

Uzskatu, ka iedzīvotāju zemā aktivitāte, izvēloties tiešo norēķinu kārtību par komunālajiem pakalpojumiem, skaidrojama ar to, ka nav skaidri saprotami ieguvumi no tiešajiem norēķiniem, jo, lai gan sākotnēji iedzīvotāji domāja, ka tiešie norēķini varētu pasargāt tos no situācijas, kad mājai netiek pieslēgts siltums, ja mājai ir uzkrājies parāds par siltumenerģiju. Turklāt komunālo pakalpojumu sniedzēju piedāvātā tiešo norēķinu administrēšanas maksa ir pārāk augsta par viena rēķina izrakstīšanu un būtiski sadārdzina kopējās mājsaimniecības izmaksas.  

Izvērtējot saņemtos komunālo pakalpojumu sniedzēju aprēķinus, jāsecina, ka to piedāvājums nekādā gadījumā nav vērsts uz iedzīvotājiem labvēlīgiem noteikumiem, jo aprēķinātās izmaksas, ko esam saņēmuši par viena tiešā rēķina sagatavošanu un piestādīšanu vienam dzīvoklim, sasniedz no 2,65 eiro līdz pat 9.25 eiro + PVN par vienu rēķinu. Tas ir būtisks sadārdzinājums ikvienai mājsaimniecībai un neliecina par komunālo pakalpojumu sniedzēju vēlmi risināt parādnieku problēmu pēc būtības, bet gan norāda uz klaju vēmi pelnīt uz iedzīvotāju rēķina. Turklāt komunālo pakalpojumu sniedzēji jau šobrīd publiski atzinuši, ka nepieslēgs komunālos pakalpojumus tām mājām, kurām ir izveidojušies parādi, neatkarīgi no tā, vai māja ir pārgājusi uz tiešajiem norēķiniem, vai norēķinās līdzšinējā kārtībā.  Uzskatu, ka tas nav godīgi pret godprātīgiem māju iedzīvotājiem, kas regulāri veic rēķinu apmaksu - pakalpojuma nepieslēgšana nav problēmas risinājums.

Arī „Hausmaster" katru mēnesi sagatavo rēķinu apsaimniekoto māju iedzīvotājiem par sniegtajiem pakalpojumiem, taču par to papildus samaksa mūsu klientiem netiek prasīta. Mūsuprāt, daudz būtiskāka ir sniegto pakalpojumu kvalitāte un attiecības ar māju iedzīvotājiem ilgtermiņā, nevis īslaicīga peļņas gūšana uz māju iedzīvotāju rēķina. Tas tikai liecina par to, ka komunālo pakalpojumu sniedzēji nav gatavi racionālam parādnieku problēmas risinājumam, lai gan būtu tie, kam būtu jāsper pirmais solis pretim dzīvokļu īpašniekiem un kopīgi jārisina parādu jautājumi, kurus šobrīd māju iedzīvotāji risina kopīgi ar namu apsaimniekotājiem. Tāpēc mēs aicinām māju iedzīvotājus rūpīgi izvērtēt un izvēlēties sev piemērotāko rēķinu apmaksas modeli, ņemot vērā visus aspektus atbilstoši saņemto pakalpojumu kvalitātei.

Mēs arī neizslēdzam varbūtību, ka, iespējams, komunālo pakalpojumu sniedzēji, izmantojot grozījumus Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, cenšas veicināt konkrētā biznesa peļņas rādītājus, pieprasot pārāk augstu maksu par rēķina sagatavošanu un nosūtīšanu klientam.

Uzskatu, ka piedāvātās summas par tiešo rēķinu izrakstīšanu nav pamatotas un ir nesamērīgi augstas. Turklāt nav īsti skaidrs, kas ir ņemts pat pamatu šādu komunālo pakalpojumu sniedzēju rēķina administrēšanas izmaksu aprēķina veikšanai, ņemot vērā, ka pakalpojuma sadārdzinājums par dažādiem komunālajiem pakalpojumiem (tieši par rēķina sagatavošanu, izrakstīšanu un nosūtīšanu) ir būtiski atšķirīgs.

Atgādinām, ka saskaņā ar grozījumiem Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, dzīvokļu īpašniekiem ir iespēja izvēlēties tiešos norēķinus par katru saņemto komunālo pakalpojumu ar tiešo norēķinu starpniecību no 2015. gada 1. oktobra vai palikt pie līdzšinējās kārtības un veikt komunālo rēķinu apmaksu caur namu apsaimniekotāju. 

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!