Foto: AFI

Satiksmes ministrijas (SM) lēmums atbrīvot Arni Luhsi no starptautiskās lidostas ”Rīga” vadītāja amata ir vērtējams negatīvi, jo viena cilvēka nomaiņa problēmas neatrisinās un arī neuzlabos aviācijas nozares vadību kopumā, tā Luhses atbrīvošanu no lidostas vadības Latvijas Radio raidījumā ”Krustpunktā” vērtēja aviācijas eksperts Tālis Linkaits.

Komentējot SM pārmetumus Luhsem par slikto sadarbību ar nacionālo aviokompāniju ”airBaltic”, Linkaits pauda viedokli, ka SM pašai jābūt aktīvākai vidutājai – ja personas nespēj sadarboties, tad jānosēdina pie viena galda un jācenšas problēmas risināt. Sadarbība starp lidostu un ”airBaltic” ir būtiski uzlabojusies, salīdzinot ar to laiku, kad lidsabiedrības vadībā bija Bertolts Fliks, piebilda eksperts.

Viņš norādīja, ka arī viens no Luhses priekšgājēja, Krišjāņa Petera atbrīvošanas iemesliem bija nepietiekamā sadarbība starp lidostu un ”airBaltic”. Lidostas vadībai jāspēj sabalansēt visu lidostā strādājošo aviokompāniju intereses, nevar būt īpašai attieksme pret nacionālo aviokompāniju, akcentēja aviācijas speciālists.

Viņaprāt, publiskajā telpā izskanējušie argumenti Luhses atbrīvošanai no lidostas vadītāja amata nav īstie. Iespējams, tie ir kādi ”politiskie argumenti, kāpēc tieši Zaļo un Zemnieku savienības (ZZS) pārstāvis nevar vadīt lidostu, vai arī kādi ekonomiski iemesli”. ”Visādā ziņā ne tie, kas minēti publiskajā telpā,” lēsa Linkaits.

Viņš vienlaikus uzsvēra, ka būtiski ir, lai nākamais lidostas vadītājs tiktu izvēlēts caurskatāmā un saprotamā procedūrā un lai viņš būtu profesionālis aviācijas jomā. Satiksmes ministra Aivja Roņa iecere atrast piemērotāko kandidātu lidostas vadītāja amatam, nesludinot konkursu, ”par neko labu neliecina”, jo tā būs politiski ielikta persona, klāstīja Linkaits.

Bijušais satiksmes ministrs, pašreizējais Saeimas deputāts Uldis Augulis (ZZS), kura ministrēšanas laikā Luhse nonāca lidostas vadībā, raidījumā ”Krustpunktā” atzina, ka Luhsem līdz ar viņa apstiprināšanu amatā lidostā bija uzdevums padarīt lidostu par peļņu nesošu uzņēmumu, kas arī viņam ir izdevies. Tāpat viņam uzdots piesaistīt jaunas aviokompānijas. ”Ir ienācis ”Wizz Air” un paplašinājis lidojumus,” klāstīja Augulis, norādot, ka lidostā Luhses vadībā arī sakārtoti drošības jautājumi.

Tiesa, ir kavējies vairākus miljonu latu vērtais lidostas attīstības projekts. ”Šie rekonstrukcijas darbi neiet uz priekšu, ir pārsūdzības no uzņēmējiem,” sacīja bijušais satiksmes ministrs, apšaubot Luhses vainu notiekošajā. Tāpat, pēc Auguļa domām, pasažieru un reisu skaita kritums lidostā nav tik dramatisks, pretējā gadījumā lidostai nebūtu peļņa.

Lūgts komentēt pārmetumus, ka Luhse no amata lidostā atbrīvots citu, ne publiskajā telpā minēto argumentu dēļ, SM parlamentārais sekretārs Klāvs Olšteins ”Krustpunktā” sacīja, ka Luhses atbrīvošanas iemesli ir publiskajā telpā minētie – nespēja rast konstruktīvu sadarbību ar ”airBaltic”, lidostas infrastruktūras projekta kavēšanās.

Viņaprāt, Luhse nebija labākais un atbilstošākais lidostas vadītājs. Lēmums par Luhses atbrīvošanu no amata lidostā netika pieņemts vienas dienas laikā, tas vērtēts labu laiku iepriekš, klāstīja Olšteins.

Iespējams, konkursa sludināšana vakantajam lidostas vadītāja amatam būtu labāks risinājums. ”Taču respektēju ministra lēmumu nerīkot konkursu un iespējami ātri atrast jaunu vadītāju,” noteica SM parlamentārais sekretārs.

Jau vēstīts, ka lidostas akcionāru sapulcē piektdien no valdes priekšsēdētāja amata atbrīvots Luhse un par pagaidu vadītāju iecelts līdzšinējais valdes loceklis Aldis Mūrnieks. Viņš lidostas vadītāja pienākumus pildīs līdz brīdim, kad tiks atrasts piemērots kandidāts uzņēmuma vadībai.

Luhse atbrīvots no amata, jo bija zaudējis nozares atbildīgā satiksmes ministra Aivja Roņa uzticību. Ministrs Luhsem pārmeta vairākus nepadarītus darbus. Pēc ministra domām, Luhse tā arī neesot spējis panākt konstruktīvu lidostas sadarbību ar nacionālo lidsabiedrību ”airBaltic", kā arī lidostai nav izdevies piesaistīt jaunus pārvadātājus un lidojumu galamērķus. Tāpat arī lidostas rekonstrukcijas projekta virzība nenotiekot plānotajā laika grafikā.

Luhse, kura politiskā karjera ir saistīta ar Latvijas Zaļo partiju, par lidostas valdes priekšsēdētāju kļuva 2010.gada nogalē, kad Satiksmes ministriju pārraudzīja ZZS pārstāvis Augulis. Luhse neesot bijis vienīgais pretendents uz šo amatu. Pirms iecelšanas par lidostas valdes priekšsēdi Luhse aptuveni gadu vadīja Valsts darba inspekciju, pirms tam bija arī "Lattelecom"" padomes loceklis, un Ceļu satiksmes drošības direkcijas padomes loceklis. Viņš vairākas reizes kandidējis Saeimas vēlēšanās no ZZS saraksta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!