Foto: Shutterstock
Līdz trīs ar pusi gadu vecumam bērnam vajadzētu būt apguvušam valodas pamatus. Četru gadu laikā viņš būs paplašinājis vārdu krājumu līdz pāris tūkstošiem vārdu. Mazulis tos spēj gan saprast, gan izrunāt, turklāt lietos arī visus galvenos teikuma veidus.

Bērna vārdu krājums dzīves laikā turpinās paplašināties, kā arī viņš atradīs vēl sarežģītākus veidus, kā savienot teikumus, bet arī patlaban mazais jau ir pilnvērtīgs komunikācijas dalībnieks.

Vai tā patiešām ir, kādām mantām būtu jāatrodas tava nu jau gandrīz četrus gadus vecā bērna rotaļu kastē, un kad, iespējams, jāsāk satraukties par viņa valodas attīstību, savā grāmatā "Mazais runā" apraksta logopēde Dr. Sallija Vorda.

Muļķošanās un tūkstošiem vārdu krājums

Foto: Shutterstock

Sasniedzot četru gadu slieksni, bērna vārdu krājumā ir vairāki tūkstoši vārdu no visām svarīgajām vārdšķirām. Bērns arī saprot nozīmi vārdiem, kurus dzird ne tik bieži, piemēram, "šķidrums, mežs, ērglis, ielīmēšana un pūkains". Un vēl būtiskāk – šobrīd viņš spēj saprast teikumus, kas sastāv no sešiem svarīgākajiem vārdiem, piemēram: "Paliksim abus lielos lāčus zem garā plaukta". Tas nozīmē, ka bērns saprot gandrīz visu, ko tu viņam ikdienā saki, un tādējādi gandrīz nepārtraukti klausās un apgūst jaunu vārdu nozīmes un teikumu gramatiskās struktūras. Tas atspoguļojas arī bērna runā un valodas lietojumā. Sasniedzot četru gadu vecumu, viņa krājumā ir aptuveni 5000 vārdu, un viņš lieto visas pamata gramatiskās konstrukcijas (reizēm tajās iezogas pa kļūdiņai).

Valoda tiek lietota arī nodomu paušanai, plānošanai un problēmu risināšanai, par ko var liecināt tādi teikumi kā – "Manuprāt, mēs ļausim nākt arī Tomijam" un "Es vēlos rotaļāties ārā, taču izskatās, ka drīz būs lietus".

Par spīti dažām nepilnībām, mazuļa runa pārsvarā ir viegli saprotama. Visticamāk, dažos vārdos viņš joprojām aizstās grūtāk izrunājamas skaņas ar vienkāršākām, piemēram, "forele" vietā sakot "porele", kā arī vienkāršojot sarežģītāku skaņu kopu, "varavīksne" vietā sakot "vavīksne". Šīs sīkās nepilnības izzudīs aptuveni divu gadu laikā. Daži bērni neizrunā sarežģītos r, f un h burtus līdz pat septiņu gadu vecumam, norāda Vorda.

Šajā vecumā bērnam ir novērojams gandarījums par spēju brīvi lietot valodu, tas izpaužas intensīvā pļāpāšanā. Viņš prot sakarīgi pastāstīt par pagātnes notikumiem un nākotnes plāniem, kā arī klāsta garus stāstus, kuros realitāte un fantāzijas pasaule ir cieši savijušās (viņam ir grūti tās atšķirt vienu no otras). Dažbrīd bērns izgudro brīnumjaukas atrunas un situācijas, kurām beigās pats sāk ticēt. Piemēram, viņš var apgalvot, ka pa skursteni nokāpa milzis un apgāza sulas glāzi.

Tagad bērns prot pastāstīt arī vairāk faktiskas informācijas: savu vārdu, uzvārdu un adresi.

Jautājumi birst kā no pārpilnības raga, taču tie atšķiras no iepriekšējā posmā uzdotajiem, jo vairāk attiecas uz vienkāršām likumsakarībām (kādēļ tas ir slapjš?) un apliecina vēlmi saprast gan dabas pasauli, gan sabiedrību. Tagad ļoti tipiski jautājumi ir šādi: "Kādēļ tā kundze iedeva…?

Katrā ziņā – šajā vecumā bērns ir ļoti prasmīgs sarunu biedrs, kas daudz labāk saprot dažādas nianses. Bērns valodu izmanto daudzveidīgi un ar tās palīdzību sasniedz vairāk gan saziņā ar pieaugušajiem, gan ar vienaudžiem.

Bērnam šajā vecumā arī patīk spēles ar valodu, sadzīviski joki. Un, pirms viņš saprot tā jēgu, mazais labi apzinās, ka visi par to smejas, tādēļ bieži jokus stāsta citiem. Viņam patīk izmantot valodu, lai muļķotos, piemēram, skaitot pantiņu: "Lietus līst, un saule spīd, vecam vīram bikses plīst", – sparīgi vicināties ar rokām vakara mazgāšanās laikā. Netīši nepareizi izrunātas frāzes "aurot no sāpēm" vai "līst kā no spaiņiem" arī, viņaprāt, ir ļoti smieklīgas.

Vispārējā attīstība – enerģijas bumba

Foto: Shutterstock

Bērnam aizvien labāk padodas ārtelpu aktivitātes. Viņš prot ieskrieties, lai iespertu pa bumbu, kā arī noķert viņam mestu bumbu un censties izmantot hokeja nūju. Viņš prot skriet uz pirkstgaliem, kā arī strauji mainīt skriešanas virzienu. Mazajam ļoti patīk kāpt pa kāpnēm un kokos. Bērns prot lēkāt uz vienas kājas, apstāties un noliecoties pacelt sīkus priekšmetus no grīdas. Tagad bērns ir arī kļuvis par visai prasmīgu riteņbraucēju, ātri un veikli manevrējot ar šo transportlīdzekli.

Bērns tagad tur zīmuli tāpat kā pieaugušais un pietur ar otru roku papīra lapu, jo saprot, ka tā ir ērtāk zīmēt. Viņš zīmē gan cilvēku, kuram ir galva, kājas, rokas, acis un rumpis, gan arī ļoti vienkāršu māju un prot uzvilkt krustu. Iespējams, viņš ir iemācījies skaitīt līdz 10, lai gan joprojām īsti nesaprot nozīmi jēdzieniem, kas sniedzas tālāk par trīs.

Bērniņš prot aizvien vairāk ikdienišķu pašaprūpes darbiņu. Patstāvība izpaužas kā drēbju uzvilkšana un novilkšana, mazulim nepieciešama palīdzība tikai ar sarežģītākām aizdarēm. Viņš prot ar nazi uz maizītes uzsmērēt sviestu, kā arī pats tīra savus zobiņus. Viņam ļoti patīk izpildīt kādu uzdevumu, kurā kaut kas ir jāaiznes, piemēram, jāiemet vēstule pastkastītē.

Četrgadnieks ir īsta enerģijas bumba: aktīvs un kustīgs, tikpat kā nespēj nosēdēt mierā. Dažkārt bērns mēdz būt ļoti ietiepīgs un viņa uzvedība pārkāpj atļautās robežas. Taču brīžiem mazais samierinās ar to, ka ne jau viss notiek pēc viņa prāta.

Bērnam ļoti patīk izrādīties un būt uzmanības centrā, kaut ko atdarinot, plēšot jokus un ķircinoties.

Četrus gadus veca bērna rotaļlietu kastes saturs

Foto: Shutterstock

Rotaļa ar izpētes un radošajiem elementiem

Māls, plastilīns, pirkstiņkrāsas, flomāsteri ar dažāda diametra (izmēra) kodolu, sūklīši krāsošanai, krāsas uzlikšanai, zīmogi un citi materiāli, kurus var izmantot zīmogošanai, salvetes, sarežģītākas puzles, lielas kastes un kārbas rotaļām brīvā dabā, pagalmā, tādas "nevajadzīgas lietas" kā tūbiņas, kastes, jogurta kārbiņas, pūkainas stieplītes, kurpju auklas, stādi un sīpoli, putnu barotava.

  • Kā pašam mājās pagatavot pirkstiņkrāsas uzzini šeit.

Lomu-sižeta un iztēles rotaļas

Reālistiskas lelles, kuras var iesaistīt ilgākās lomu-sižetu rotaļās, rotaļu māja, ēku, koku un cilvēku modeļi spēlēm smilšu kastē, vēl daži kostīmi, piemēram, ārsta vai policista, rotaļu zirdziņš, uz kura var jāt, lauku sētas vai zoodārza platforma (dēlītis), grīdas paklājs vai salokāms kartons, uz kā attēlotas ielas un ceļi.

Sociālās rotaļas

Tādas galda spēles kā "cirks", attēlu domino, attēlu lotto, "Riču-raču), "Ludo", vienkāršas kāršu spēles, piemēram, "Cūkas", ķegļi.

Kā uzsver Vorda, šajā vecumā mazuļa ikdienas dzīvē var iekļaut arī televizoru. Tas var noderēt kā labs informācijas avots un palīgs mācīšanās procesā, kā arī kalpot kā vienkārša izklaide un palīdzēt veicināt iztēli.

Ja nu jāsāk uztraukties? Pazīmes, kuras nevar ignorēt

Foto: Shutterstock

Apkopojot šim vecumposmam raksturīgo, mazulim četru gadu vecumā vajadzētu:

  • Izteikties svešiniekiem saprotamā valodā;
  • Stāstīt par neseniem notikumiem;
  • Pateikt savu adresi un vecumu;
  • Uzdot bezgalīgi daudz jautājumu;
  • Klausīties un stāstīt stāstus;
  • Izmantot valodu, lai kaut ko sarunātu, vienotos un kaulētos;
  • Lietot pieklājības vārdus, piemēram, lūdzu un paldies.

Kad uztraukumam ir pamats

Ja tevi māc raizes par bērnu, bet satraukuma iemesls turpmāk nav uzskaitīts, lieki nekavējies un ved viņu pie speciālista iespējami ātrāk. Četru gadu vecumā būtu ieteicams doties pie speciālista, ja:

  • Bērns bieži izskatās apmulsis, it kā nesaprastu tevis sacīto, vai nedara to, ko esi lūdzis izdarīt;
  • Viņš nespēj koncentrēties un noturēt uzmanību ilgāk par pāris minūtēm;
  • Mazulis neizmanto gramatiku, piemēram, darbības vārdu pagātnes formas vai lietvārdu daudzskaitļa formu;
  • Bērna runa ir ļoti nesaprotama;
  • Viņš nespēj tev skaidri izstāstīt, kas notika tavas prombūtnes laikā;
  • Bērniņš tikpat kā neuzdod jautājumus;
  • Viņš nevēlas rotaļāties ar citiem bērniem;
  • Bērns izrāda, ka labi apzinās savu nespēju saprotami izteikties, kā arī, ja izskatās, ka vārdu izrunāšana viņam prasa lielas pūles.

Avots: Dr. Sallija Vorda "Mazais runā" (izd. Zvaigzne ABC).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!