Diānas Zandes ieteikumi, kas mazulim palīdzēs labāk iemigt

Diānas Zandes ieteikumi, kas mazulim palīdzēs labāk iemigt
Foto: Shutterstock

Bieži vien bērna likšana gulēt var izvērsties par īstu skandāliņu ar bļaušanu pilnā rīklē, taču nereti bērns šādi rīkojas, jo viņš ir satrakojies un nav gatavs uz pāris stundām atslēgties no piedzīvojumiem pilnās pasaules. Kā bērnam palīdzēt labāk iemigt, ir jautājums, kas nomoka daudzus vecākus. Uz to atbildi vecāku lekcijā sniedza piecu bērnu māmiņa, psiholoģe un kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite Diāna Zande.

Iztrakošanās svaigā gaisā

Vakaros nomierināties bērnam ļauj pastaiga svaigā gaisā, kur viņš var iztrakoties un izdauzīties. Atrodoties bērnu laukumiņā vai parkā, vajag ļaut mazajam izskrieties, spēlēt ķerenes, lēkāt pa peļķēm un darīt citas aktīvas darbības, kas viņam palīdzēs izlikt dienas laikā sakrāto enerģiju. Pēcāk tas viņam palīdzēs labāk iemigt un naktī ciešāk gulēt. Sevišķi svarīgi tas ir pilsētas bērniem, kuri nevar visu dienu dzīvot pa āru, kā to dara lauku bērni. Zande skaidro, ka iztrakoties bērnam vajag ļaut ārā, nevis mājās. "Mājās, kad bērns uzvelkas, viņš sevi pārstimulē, tad naktī viņš var mosties augšā, jo nervu sistēma vienkārši netiek galā," skaidro psiholoģe.

Izslēgt visus ekrānus

Bērniem televizors traucē ne tikai tad, kad viņš pats tajā skatās, bet arī tad, ja tas it kā nevainīgi skan fonā. "Tā mirgoņa, kas ir tur - uz sienām, ir stimulācija. Tas var traucēt pat jaundzimušam bēbītim, bet vienam divgadniekam, kurš vienkārši pielīp pie tā televizora kā noburts, tas ir liels traucēklis," skaidro psiholoģe. Televizora ekrāns traucē mazuļa miegu. Tas pats attiecas uz telefoniem, planšetēm un cita veida zilajiem ekrāniem.
Pirms miega vai brīdī, kad bērns iet gulēt, vecākiem nevajadzētu mazajam ļaut skatīties televizoru. Zande iesaka televizoru slēgt ārā ne tikai tad, kad tava atvase cenšas iemigt, bet jau aptuveni pusstundu pirms miedziņa.

Miers divas stundas pirms miega

Lai palīdzētu bērnam aiziet gulēt laicīgi, ir svarīgi, lai divas stundas pirms miedziņa visas darbības būtu mierīgas un klusākas, kas palīdzēs mazajam nomierināties. Sevišķi tas attiecas uz tiem bērniem, kas paši ir ļoti aktīvi. Arī pieaugušajiem pēc ballītes vai sportošanas ir grūti aizmigt. Līdzīgi ir ar mazuļiem, kuriem sevišķi grūti ir iet gulēt pēc kārtīgas izdauzīšanās ar tēti vai mammu. Zande atklāj, ka tas prasa vecākiem mainīt savus ieradumus, piemēram, tētim, atnākot mājās, tā vietā, lai piesēstos pie telefona vai televizora, vajadzētu uzreiz nodoties rotaļām ar bērnu, ieteicams ārā, lai pēc tam mazajam ir laiks nedaudz nomierināties un sagatavoties iešanai gulēt.

Diānas Zandes ieteikumi, kas mazulim palīdzēs labāk iemigt
Foto: Shutterstock

Pirms miega rituāli

Iemigt mazajam var palīdzēt arī dažādi rituāli, piemēram, vanna pirms gulētiešanas. Taču vecākiem vajadzētu atcerēties, ka pirms miedziņa rituālam būtu jābūt īsam, konkrētam un saprotamam. Ir skaidrs, ka bērns negribēs vecākus laist prom, taču ir svarīgi ievērot un stingri turēties pie augstāk minētajiem nosacījumiem. "Es viņam iedodu padzerties, es viņu uzlieku uz podiņa, es viņam iedodu bučiņu un saku, ka tagad jāiet gulēt. Un pat tad, ja viņš nebalsī sāk kliegt, ka viņam ir kaka, bet jūs esat ievērojuši, ka jūsu bērnam kaka parasti ir no rīta, nevis vakarā, tad nevajag uz to reaģēt," pamāca Zande. Iemesls, kāpēc pat bērns pirms iešanas gulēt negrib laist mammu vaļā ir tāpēc, ka tas ir laiks, kad visa mātes uzmanība tiek koncentrēta tikai uz bērnu, un mazais mammu var dabūt tikai sev. Šī iemesla dēļ psiholoģe iesaka pa dienu bērnam maksimāli pievērst uzmanību – paspēlēties, padarboties, sabučot, samīļot un sniegt daudz cita veida ķermeņa kontaktu, tad bērnam nebūs vajadzība pēc šīm lietām jautāt vakarā, pirms došanās pie miera. "Pa dienu vajag atrast laiku tām rotaļām, būšanai kopā un ķermeniskajam kontaktam, tad jūs vakarā daudz mierīgāk varēsiet pateikt – ''Un tagad miers!"," viņa stāsta.

Dažādi palīglīdzekļi

Iemigt mazajam var palīdzēt arī dažādi palīglīdzekļi, kas mazo nomierina, piemēram knupītis, pudelīte vai mātes krūts.

Daudziem bērniem bieži vien tieši knupītis kalpo par nomierināšanās palīgu. Zande skaidro, ka zīšana mazulim ir fizioloģiska vajadzība, taču viņi to bieži izmanto kā pašnomierināšanās metodi. Taču ir bērniņi, kuri dažādu apsvērumu dēļ māneklīti jeb knupīti nezīž. Viņiem vienīgais veids, kā nomierināties un apmierināt savu fizioloģisko vajadzību pēc zīšanas, ir mātes krūts.

Zande saka, ka vecākiem nevajadzētu uztraukties par to, ka dažreiz zīdīšanas speciālisti saka, ka knupīti lietot ir slikti, jo tas neļauj bērnam pilnvērtīgi zīst krūti. Viņa skaidro, ka knupīši vienmēr ir bijuši un būs, un pie vainas nav produkts, bet gan tā nepareiza lietošana. "Problēma sākas tad, ja mazulim knupis mutē ir visu laiku," viņa skaidro.

Liela nozīme ir arī pareizā knupīša iegādei. Kā neapjukt lielajā knupīšu izvēlē un kurš no piedāvātajiem māneklīšiem būs piemērotāks tieši tavam mazulim, vari uzzināt šeit.

Source info

Calis.lv


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl

Iesaisties sarunā!