Kāpēc bērni pārkāpj norunas? Trīs tipiskākās problēmsituācijas un psiholoģes padomi vecākiem
Foto: Shutterstock

Sākoties mācību gadam, būtiski, lai ģimene pārrunātu vai ieviestu savas iekšējās norunas, ko bērns drīkst un nedrīkst darīt. Tomēr, kā reaģēt un ko darīt vecākiem, ja atvase tās regulāri pārkāpj, vecākiem radot satraukumu par viņu drošību?

Mobilo sakaru operators "Bite" sadarbībā ar psiholoģi Ivetu Aunīti skaidro, kādēļ bērni nokļūst dažādās ķibelēs, kāpēc neklausa vecāku norādījumiem, kā arī iesaka risinājumus, ko darīt šo situāciju novēršanai.

Problēmsituācija Nr.1– bērns pārkāpj savstarpējo norunu ar vecākiem par laicīgu ierašanos mājās pēc mācību stundām, treniņa, pulciņa u.tml. Satiekot savus draugus, skolēns nolemj mājās ierasties vēlāk, jo draugi aicina spēlēties un doties kopīgos piedzīvojumos.

Sākotnēji bērni šādas norunas pārkāpj neapzināti un labu nodomu vadīti. Pēc mācību stundām vai nodarbībām atvases izvēlas doties piedzīvojumu meklēšanā, jo neapzinās savas rīcības sekas. Skolēni neapzinās, ka noteiktais laiks ir paredzēts vecāku sirdsmieram un arī viņu pašu drošībai, līdz ar to rodas konfliktsituācija – bērns nesaprot, kāpēc vecāki uztraucas, savukārt vecāki neizprot, kāpēc bērni neklausa.

Psiholoģe Aunīte norāda, ka bieži veidojas situācija, kurā vecāki nav laicīgi iemācījuši bērniem ievērot robežas: "Līdz skolas vecumam, kad bērns ir jāpalaiž viens pats, atvasei jau vajadzētu būt skaidrai izpratnei par to, ko drīkst vai nedrīkst. Šodien daudzi "jaunie" vecāki izvēlas saudzīgu pieeju bērnu audzināšanā, kuras pamatā ir savstarpēja sarunāšana. Agrīnā bērna attīstības vecumā tā ir laba prakse, bet bērnam ir arī skaidri jādara zināms tas, kādu uzvedību vecāki sagaida. Ja šāda uzvedība netiek piekopta, tad nepieciešams norādīt uz rīcības sekām. Tātad, bērnam nepieciešams izskaidrot, kāpēc vispār vecāki izvirza savas ģimenes iekšējos noteikumus," saka Aunīte.

Psiholoģe skaidro, ka, pārkāpjot savstarpējos noteikumus, vispirms vajadzētu izrunāties, jo kļūdīties var jebkurš, arī pieaugušais. Situācijai atkārtojoties, bērnam ir jājūt savas uzvedības sekas.

"Katrā ziņā bērnam ir jāliek saprast, ka viņa neapdomīgā rīcība var izraisīt noteiktas sekas. Vienkārši sabarot, bērns noklausās rājienu, taču zemapziņā saprot, ka tas ir tikai rājiens un pēc tam viss atgriezīsies ierastajās sliedēs," stāsta Aunīte.

Source info

Calis.lv


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl

Iesaisties sarunā!