Foto: stock.xchng
Lielākā daļa bērnu visai agri sāk saprast, kā jārīkojas ar krāsām, otu un papīru. Mākslas terapeite Martīne Ostrova no Vācijas skaidro, kādēļ zīmēšana jebkurā vecumā ir svarīgs process, kā arī sniedz padomus, kā iespējams iedvesmot mazos māksliniekus.

Pikaso reiz teica, ka katrā bērnā slēpjas mākslinieks. Kā jūs to saprotat?

Tas atkarīgs, ko katrs saprot ar vārdu "mākslinieks". Patiesi ir tas, ka krāsošana ir pirmā mākslinieciskā nodarbe, ko bērns vienatnē apzināti apgūst. Vienu dienu viņi vada pirkstiņus pa putekļainu logu un atklāj, kā no nekā pēkšņi rodas bilde. Lielākā daļa bērnu ir tik ļoti apburti ar to, ka ar sajūsmu ķeras klāt krāsām un otai.

Vai zīmēšanai un krāsošanai vajag īpašu talantu?

Galvenā prasme mākslā ir iemācīties pareizi saskatīt. Vispār to var katrs un zīmēšana un gleznošana neizvirza nekādas augstas prasības tieši mehāniskām spējām. Rakstīšana un lasīšana ir ievērojami grūtākas nodarbes.

Bet pāris mākslinieciskās tehnikas gan būtu jāpārvalda?

Protams. Vislabāk sākt apgūt tās ir otrajā klasē. Septiņu līdz deviņu gadu vecums ir tā bērnības fāze, kad bērniem vairāk patīk reālistiski attēli. Ja viņi nezina, kā zīmēt perspektīvā vai ēnot, viņiem zūd vēlme to darīt vispār. Žēl, jo zīmēšana un krāsošana ir kaut kas vairāk kā jauka brīvā laika pavadīšanas nodarbe. Bērniem vajag zīmēt, lai attīstītos!

Tādā veidā viņi apstrādā savas fantāzijas un piedzīvojumus ...

Jā, gleznošana ir sarežģīts process, kas sākas ar to, ka domu bildei vai sajūtai tiek radīts saredzams apveids. Ko un kā bērns zīmē un glezno, pasaka daudz par to, kā viņš redz sevi un pasauli, ar ko viņš pašreiz ir nodarbināts. Bērnu zīmējumi var diezgan precīzi norādīt uz bērnu motorikas attīstību un zināšanām. Es ieteiktu vecākiem datēt zīmējumus un tos uzglabāt. Kad pēc pāris mēnešiem jūs atkal tos apskatīsiet, jūs atklāsiet, cik daudz bērns ir iemācījies.

Vai vecāki drīkst izteikt savu viedokli, ja bilde nav izdevusies?

Ar kritiskiem izteikumiem ir jābūt ļoti uzmanīgiem. Bērniem nav svarīgs pats mākslas darbs, bet gan pati nodarbe. Tomēr nevajag arī sajūsmināties par katru kleksi. Piemēram, var bērnam pajautāt: "Kāpēc tu to tā uzzīmēji?" Tādā veidā bērnam ir iespēja pašam saprast, ko viņš var savā zīmējumā uzlabot.

Ko darīt, ja bērnam nepatīk zīmēt?

Daži bērni sāk ar to, ka viņiem priekšā jau ir noliktas krāsas un papīrs vai arī viņiem kāds lasa priekšā. Citi ir pārvarējuši savu kautrīgumu, kad viņi sāk šķietami apzīmēt grīdu ar ūdens šļūteni vai ar vecu mīklas otu, vai arī darbojas ar rociņu un pēdiņu nospiedumiem. Puikām bieži vien prieku sagādā zīmēšana uz asfalta ar ielas krītiņiem, jo tad šajā procesā ir jāizmanto viss ķermenis. Un šādus mākslas darbus var viegli notīrīt ar slotu un nedaudz ūdens.

Iesakiet, lūdzu, kādas filmas mākslinieciski apdāvinātiem pusaudžiem!

Filma "Polloks" par amerikāņu abstraktā ekspresionisma gleznotāju ar Edu Harisu galvenajā lomā. Filma "Frīda", kur Selma Hajeka attēlo meksikāņu gleznotāju Frīdu Kalo.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!