Foto: LETA

Bērnu klīniskā universitātes slimnīca (BKUS) ir apzinājusi iemeslus, kādēļ veidojas garas rindas pacientu pierakstam pie speciālistiem un ir sākusi ieviest uzlabojumus pacientu apkalpošanas kārtībā, portālu "Cālis" informēja BKUS pārstāve Vita Šteina.

BKUS speciālisti konstatējuši būtiskākos iemeslus, kas ir pamatā garo rindu problēmai.

Nepietiekams speciālistu resurss

Visvairāk speciālistu trūkst oftalmoloģijā, kardioloģijā, ģenētikā, psihiatrijā un pediatrijā. Pēdējo gadu aktivitātes jaunu rezidentu piesaistē nav vainagojušās ar panākumiem. Galvenais arguments ir nepietiekama darba apmaksa. Šobrīd BKUS ir aptuveni 100 vakances, skaidro Šteina.

Konstatēts arī, ka aptuveni 10–15 procenti pacientu noteiktajā laikā neierodas uz speciālista konsultāciju, par to iepriekš neinformējot BKUS. Vidēji gadā tie ir 20 tūkstoši pacientu, kuri pieteikto vizīti neapmeklē.

Šo problēmu BKUS kopš 2016. gada maija cenšas risināt, atgādinot vecākiem par plānoti vizīti ar īsziņu vai tālruņa zvanu. Kopš ieviesta atgādinājuma komunikācija, problēma būtiski mazinājusies, teic Vita Šteina.

Bērnu slimnīca bieži aizvieto ģimenes ārstu

Neatliekamās medicīniskās palīdzības un observācijas nodaļa (NMPON) ir kā filtrs, kas izvērtē pacientu sūdzību pamatotību speciālistu apmeklējumam.

2015. gadā vairāk nekā puse – 52,4 procenti – pacientu ieradās NMPON, saņēma palīdzību ambulatori un devās ārstēties mājās. Šādu apmeklējumu skaits īpaši palielinās pēcpusdienās, vakara un nakts stundās, kā arī brīvdienās un svētku dienās.

Vita Šteina to skaidro ar faktu, ka šajā laikā ģimenes ārsti, pediatri ir mazāk pieejami, līdz ar to BKUS speciālisti ir iesaistīti primārās veselības aprūpes funkciju nodrošināšanā. Konsultatīvajā poliklīnikā ambulatoro apmeklējumu skaits pie speciālistiem pēdējo divu gadu laikā ir palielinājies teju par 40 tūkstošiem, kas ir būtisks pieaugums un ietekmē speciālistu spēju pieņemt pacientus.

Rudenī BKUS plāno ieviest tā dēvēto steidzamības rindas sistēmu, kad ģimenes ārstiem-pediatriem lūgs aizpildīt BKUS sagatavotu pieteikumu, ja pacients ir jāpieņem pie speciālista steidzamības kārtā. Šo pamatojumu izvērtēs arī BKUS virsārsti, lai sistēma darbotos godīgi un sevi attaisnotu.

Statistika liecina, ka 70 procentos nosūtījumu pie speciālistiem ģimenes ārsti nenorāda slimības anamnēzi un attīstības gaitu, nav pievienoti pacientam veiktie izmeklējumi. Tas samazina speciālistu konsultāciju efektivitāti, jo nākas veikt atkārtotu diagnostiku, radot papildu speciālistu ambulatoro vizīšu noslodzi.

Papildu problēmas un ieteikumi rindu mazināšanai

  • BKUS mājaslapā ir atteikuma forma, kurā var atteikt plānoto vizīti pie speciālista. Tā ir ērta un ātri aizpildāma.
  • Nacionālās veselības dienests (NVD) ir noslēdzis līgumu par ambulatorās veselības aprūpes sniegšanu ne tikai ar BKUS, bet arī citām ārstniecības iestādēm. Pēc BKUS rīcībā esošās informācijas citās ārstniecības iestādēs nav atsevišķi noteikti tieši bērniem sniedzamo ambulatoro pakalpojumu veidi un apjoms. NVD mājaslapā nav ērtas uzskaites par šo pakalpojumu pieejamību, līdz ar to pacienti vēršas BKUS, kas ir zināmākā ārstniecības iestāde bērniem Latvijā.
  • BKUS pacientiem iesaka izmantot ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001, kas darbojas no pulksten 17 līdz 8 no rīta, ja situācija nav akūta un varētu iztikt bez slimnīcas apmeklējuma.
  • Noteikt valsts apmaksātu rezidentūru jaunajiem speciālistiem.
  • Atsevišķu pakalpojumu novirzīšana uz citām ārstniecības iestādēm. Piemēram, oftalmoloģijas specialitātē valsts kompensēti pakalpojumi, piemēram, bērnu redzes profilaktiskā apskate citā acu ārstēšanas klīnikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!